Lycka och lite klickerfrågor
Idag satte jag på allvar igång träningen med att få lilla donnan Udda att sluta dra när man går med henne. Först fick hon springa av sig lite energi och sen kopplade jag henne. När hon drog stannade jag och väntade på att hon vände sig om och kom tillbaka till mig och då fick hon godis. Det tog inte många gånger innan hon förstod. Vill tacka alla för tips och idéer!
Jag tänkte börja klicka henne med, men endast som inkallning, funkar det? Om jag lär henne att klicka betyder godis och att hon ska komma då?
Det är så skönt att det finns så många kunniga därute som vill dela med sig av sina erfarenheter!
Lär henne ett inkallningskommando och när hon lystrar till det och kommer klickar du och ger henne godis. När du klickar förstår hon att hon har gjort rätt och förstår att hon ska komma när du ropar på henne.
Att använda själva klicket som ett inkallningskommando skulle jag inte rekomendera. Dels för att det ofta är ett för tyst ljud men också för att det tar bort själva syftet med klickern. Kommer du sen på att du vill lära henne något kan du inte längre använda klickern i det syftet eftersom hon tror att klicket betyder "kom" och inte "du gjorde rätt, nu följer en belöning". Vet inte om det var såhär du tänkte använda klickern men jag tolkade det så :)
Lär henne att komma när du ropar och klicka och belöna när hon gör rätt.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
När vi stannar då hades drar tittar han inte på oss. Kan stå i 5 min och han tittar på fel håll

#1 Du förstod rätt. Och du har rätt. Jag ska prova ditt tips!

#2 Udda kollar inte alltid direkt på mig, men det är sällan det tar mer än 5 s. om hon inte fått syn på något väldigt intressant vill säga=)

#2 Om det inte funkar med stanna metoden kan du testa att så fort han går framför dej eller då han drar att du tvärvänder om och går åt andra hållet, det lär han även att hålla koll på vart du tänker gå. Ha mkt godis eller en favorit leksak med dej varenda gång du går ut med han, om du fortfarande är totalt ointressant för han så kan du kanske få hans uppmärksamhet genom att göra dej själv rolig, hoppa, kasta dej ner på marken eller vad som hellst spela pajjas så blir du rolig att vara med.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Har örjat ha hans leksak så han springer med den i munnen, då drar han int4e lika mycket. Men kommer det en hund slänger han den direkt. har börjat testa att mata han med godis undertiden det finns en annan hund i närheten, det lyckas inte hela stunden med iaf en del :) Han tappar intresset från godiset lite sen är det intressant igen :)

Är det inte bättre att du bär hans leksak och lite då och då leker med han då han är duktig?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Putt