Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1665 ggr
[postmortum91]
0

Min hund hamnar i "slagsmål"

Hej på er!
Jag äger en Eurasierhane på 1,5 år snart. Han är okastrerad.
Han har aldrig varit aggressiv mot andra hundar, och är fortfarande inte. Jag har alltid fått bilden av att han älskar alla hundar, vilket jag fortfarande tror att han gör. Men på senare tid har jag fått smaka på hur det kan vara att ha en okastrerad unghund i hundrastgårdar. 

Första gången vi var i en ny hundrastgård (vi har precis flyttat) så träffade han massa hundar i gården, dock var det två stycken till okastrerade hanar i hänget. En wolfhound, men den var typ hatisk som fan mot andra hanhundar så ägaren höll stenhård honom i koppel hela tiden, och varje gång Sheldon ville gå fram och hälsa på hunden så ropade jag in honom, och han kom med en gång. Den andra hunden som är okastrerad är en blandning mellan bc och någonting annat, kommer inte ihåg nu, men han har mycket bc i sig iallafall. Denna hanhunden var väldigt osäker och histig av sig, han gjorde ingen lugn rörelse utan var lite här och var och verkade allmänt osäker. Ägaren sa att det var inte säkert att han skulle gilla min hund, men det gick jättebra.

Andra gången var det typ samma hundar där förutom wolfhounden, det var lite blandat, alla gick bra ihop. Sedan kom denna blandningen in i hänget, bc-blandningen igen. Och denna gången kände vi "ja, de har ju träffats och det gick ju bra sist". Icke sa nicke. Denna gången sprang bc-blandningen efter Sheldon hela tiden och försökte "mäta sig" med honom. Sheldon har alltid dragit sig undan och sprungit iväg, men nu när han är äldre säger han ifrån om han känner sig trängd. Så det blev lite agg mellan dem och hunden lät honom inte vara. Så de rök typ ihop. När de "mätte sig" med varandra, eller rättare sagt han mätte sig med Sheldon så ställde han sig precis brevid och försökte se högre ut, och Sheldon följde med och det blev värre och värre. Så ägarna till blandningen kopplade honom, och Sheldon struntade sedan i honom när han var i koppel. Det kan vara värt att nämna att blandningen är snart 1 år, så det är ingen stor åldersskillnad på dem. 

Tredje gången var vi bland de första som kom. Först var det en flatte-tik som vi träffat alla andra gånger. Dock ville hon inte leka med Sheldon, så de nosade runt. Sedan kom det en dobermann kastrerad, jättesnäll. Han ville inte heller leka med min hund. Sedan kom det en portugisisk vattenhund, som vi också träffat alla gånger vi varit där, en kastrerad har jag för mig som också är i Sheldons ålder. Alla dessa tre hundarna har vi träffat förut, och allt har gått bra. Men idag störde sig vattenhunden väldigt på Sheldon, han fick efter honom som bc-blandningen hade gjort och var allmänt jobbig mot Sheldon. Sheldon visade tänder och visade "stick, lämna mig ifred". Värre blev det inte, vattenhunden upprepade ibland men sedan backade. Men vi var varse om att han inte gillade Sheldon alls, inte idag.

Sedan kom bc-blandningen, och vi skulle testa denna dagen också om det skulle gå. Icke sa nicke, denna gången var det Sheldon som var på honom istället, och det blev snabbt "slagsmål", fast ingen blev biten. Så denna gången fick jag koppla Sheldon. Sedan kom det in en ranghög okastrerad hund till i hänget, jag blev berättad om det av en annan. Såfort denna hunden släpptes in sprang han fram till Sheldon och var väldigt närgången, och Sheldon som redan kände sig trängd blev arg efter ett tag när hunden inte ville backa, så ännu ett bråk startade. När vi stoppat hundarna så gick tjejen med den nya ranghöga hunden, efter att hon lugnat honom. Sedan engagerade sig resten av alla hundägarna att göra Sheldon glad igen. En tjej som är bättre på hundar än mig gick på promenad i rastgården med både Sheldon och bc-blandningen samtidigt, bredvid varandra. Detta gick bra. Min hund gick lugnt, medan blandningen drog och ville bort lite då och då, men det blev iallafall bättre. Sedan efter en lång stund då Sheldon mådde bra igen kunde vi gå ifrån rastgården med ett positivt avslut på den dagen.

Hundägarna var väldigt snälla mot mig, de gav mig tips, råd och stöd. Och vi ska arrangera en träff då vi först ska promenera med bara Sheldon och bc-blandningen för att sedan släppa dem själva, utan några andra hundar som triggar i rastgården och försöka skapa en positiv relation. Vi får se hur det går. 

När Sheldon väl hamnade i bråk, då ville ju även vattenhunden vara med och mobba honom, eftersom han inte gillar Sheldon, och de andra hundarna skulle leka poliser och en del la sig i, så det blev väldigt livat. 

Hur som helst, jag tycker väldigt synd om Sheldon, ingen vill leka med honom, inte ens tikarna. Han är en ensamvarg i hänget hittills, alla de andra hundarna känner varandra. Varför ska hanhundar ha så så svårt för honom?

Frida B
0

Kan det vara för att Sheldon visar signaler som visar att han vill vara ensam, eller iaf inte leka? Synd att det blev bråk, men tyvärr är det sådant man får räkna med. Hoppas inte det händer igen, men du kanske bör läsa hans signaler väldigt noga nästa gång och se om det kanske är han och inte de andra hundarna som inte vill leka? :) Tur att ingen kom till skada, och riktigt härligt att du har snälla människor som gärna delar med sig av deras erfarenheter och kunskap i rastgården :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

reverse
4

Det finns väl ingen anledning för denna bc-blandning och din hund att träffas? Jag skulle själv inte ödsla tid på att försöka få en relation att fungera när hundarna verkar visa tydligen att de inte uppskattar varandras sällskap. Att låta sin hund träffa andra hundar med dåligt hundspråk, konfliktskapande osv, är ett effektivt sätt att faktiskt lära sin hund att bråka.

Själv skulle jag hellre försöka hitta andra språkkloka hundar för min unghund, istället för att chansa på hundrastgården, för där kan det finnas en hel del rötägg som inte bidrar med något gott… 

Alla hundar är inte social butterflies heller, utan föredrar en väldigt begränsad umgängesskara.

//Lina

BettySue
0

Enig med #2. Vill även tillägga att du nog ska vara lite mer försiktig så att din hund inte börjar utveckla riktiga problem med hanhundar, eftersom hani situationerna du beskriver verkat bli mycket pressad av de andra hundarna. Det är problemet med hundrastgårdar, hundarna kan inte riktigt komma bort från varandra, och då startar problemen. Han är ju även i den åldern då hormonerna verkligen är igång. Utöver det så känner jag många många eurasierhanae sm har allvarliga problem med andra hanar. Jag menar absolut inte att din kommer få det också, bara att det är mycket viktigt att du har koll på hur du ska hantera dessa situationer, och kan läsa din hunds kroppsspråk bra så att du kan motverka att det skulle ske för er :)

[postmortum91]
0

#1 Nej jag ser på Sheldon att han vill leka, han visar det med hela kroppsspråket, han springer runt. Och när andra hundar leker så ställer han sig utanför och skäller på dem. Det kan bero på att han umgåtts med en och samma hund i ett halvår bara, och den hunden har aldrig umgåtts med andra hundar. Sheldon kunde leka med andra innan vi flyttade sist. Men han kanske har blivit lite stel och osäker på hur han ska göra nu när han inte var i en hundgrupp på länge.

#2 Jag förstår vad du säger, jag tänker försöka den här gången vi ska testa. Om det inte funkar då, då såklart att jag inte tänker tvinga dem ihop något mer. Denna blandningen ska även kastreras snart, så jag hoppas att den hunden lugnar sig efter det. Sedan tror jag att det blir lite mycket för dem när det andra hundars energier som bidrar etc. Vi får helt enkelt se om det går vägen, annars så struntar jag såklart i det.

[postmortum91]
0

#3 Ja, jag vill ju verkligen inte att han ska få större problem än vad han har. Han har ju aldrig haft problem innan. Iallafall inte från hans sida. Det var ju tredje gången som vi var där som han blev arg. Men jag säger som jag gjorde till #3, jag tänker inte tvinga på honom något om jag märker att det inte funkar. Jag ger det en chans till med bc-blandningen, annars struntar jag i det.

[postmortum91]
0

:)

russin
2

Jag gillar inte hundrastgårdar, för det är som bäddat att få igång bråk med en massa okända hundar. Jag slutade för många år sedan att gå till sådana när jag fått mina hundar bitna flera gånger. Enda gången jag numera kan tänka mig att släppa mina hundar i en hundrastgård, är om det inte är någon annan där alternativt med kompisars hundar. Mina hundar uppskattar heller inte alltid andra hundar, så det skulle lätt blir bråk.

Vore jag dig så skulle jag inte utsätta hunden för främmande hundar. Välj ut hundar som du vet att han redan fungerar tillsammans med och låt han leka med dom och inga andra. Din hund börjat växa upp och ju fler gånger det blir bråk, desto större är risken att han börjar försvara sig före det ens hinner börja bråkas - och en dag kanske det bli ett rejält slagsmål istället med skador.