Hund- och kattbett
Vad kan man göra själv? Om du blir hund eller kattbiten finns det en del man bör tänka på faktiskt. Lite om vad tänkte jag berätta här.
Viktigt att tvätta såret
Om man har fått ett ytligt sår, en rispa, i huden av att en hund eller katt har nafsat är det viktigt att rengöra såret ordentligt så att det inte blir infekterat.

Rent rinnande vatten.
Innan man börjar är det bra att tvätta händerna. Skölj rent det ytliga såret under vanligt kranvatten, gärna med en handdusch, och tvätta med mild tvål och vatten. Det är lättast att använda flytande tvål. Skydda gärna såret med ett plåster, men låt det lufttorka först. När rispan börjar få en skorpa och det ser rent ut behöver man inte göra något särskilt, utan kan låta det läka färdigt av sig själv.

Vanlig tvål. De olika i flaska är bäst.
Kontakta vården om såret är djupt eller infekterat
Om man har fått ett djupare bett där tänderna trängt igenom huden bör man kontakta vårdcentralen eftersom det lätt blir infektion i såret. Om man har fått djupa bett på händerna är det särskilt viktigt att kontakta vården med en gång. Ett infekterat sår blir svullet och ömt, och huden runt omkring såret blir röd. Feber är också ett tecken på infektion.

Ett sår kan lätt börja bli infekterat och börja vara.
Kontrollera stelkrampsskyddet
Om man blir biten av en hund eller katt och inte har, eller är osäker på om man har, stelkrampsskydd bör man också kontakta vården. De flesta människor som är födda och uppvuxna i Sverige har blivit vaccinerade som barn. Detta skydd gäller upp till 40-årsåldern, men därefter kan man behöva förnya sin vaccination.

Stelkrampsspruta är bra att ha om man riskerar att bli biten.
Av: ÅsaF
Datum för publicering
- 2007-06-02
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
oh nu fick jag svar på min fråga, jag har alltid undrat hur länge en stelkrampspruta håller.. o nu vet jag ju d =D bra artikel =)

Tackar. Tänk vad ni inspirerar mig :-)
Audiatur et altera pars
När Eros bet mig sa de på vårdcentralen att de inte gör något förrän det blir infekterat, eftersom det aldrig är bra att äta pencillin i onödan. Men jag fick iaf ett recept utskrivet för att kunna hämta ut snabbt om det skulle bli infektion.
En sak till att tänka på är att se efter så bettet inte hamnat över några leder i handen. Kolla rörligheten i fingrarna.
Bra artikel! Hade jag velat läsa för nån måndad sedan 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#3: Bättre sent än aldrig heter det ju .-)
Audiatur et altera pars
Ja, nu är jag iaf mer än väl förberedd för nästa gång! ;)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
jag var biten av eckos halsband idag.. jäkla strypkoppel:( börja blöda..
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Jag hatar sprutor…tack och lov att man aldrig blivit biten =)

*putt*
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
putt