Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1289 ggr
gickan87
0

Cykla med flexi?

Nu när det börjar bli kyligare ute törs jag börja cykla igen.

Men min tjej har för vana att stanna och kissa i tid och otid vilket har gjort att jag farit i backen ett par gånger.

Funderar på om man ska våga sig på att cykla med flexikoppel, då åfr man ju längre bromssträcka. Hon lyssnar ganska bra på komandon när vi cyklar.

MVH Erika :)

Hiro
4

Använd en springer istället så slipper du oroa dig

Jetaime
0

Hade inte vågat använda flexi iaf, det är så himla skarpt om hon skulle lyckas trassla in sig!

gickan87
0

#1 Men då blir det ju ett väldigt ryck för hunden om hon försöker sätta sig och jag trampar på? Dessutom får hon panik om hon inte får springa bredvid i "fotläge" med springer hamnar hon väl vid bakhjulet?

Fast kanske inte med en riktig dragsele?

Hon har inte tid att vänta tills det är dags för kisspaus så det blir till att sätta sig i tid och otid…

gickan87
0

#2 Tänker isåfall använda flexi av den typen med brett band, inte det smala snöret.

Michaela-N
0

Hur kan man trassla in sig i ett flexi?

Hiro
0

#3 Springer har en säkerhets mekanism som gör att ifall hunden stannar så lossnar den eller liknande, har endast läst om den och om man använder en fodrad sele så blir det inte lika skarpt

[TeamGolden]
0

nej du ska skaffa en rejäl springer och bra koppel till, flexi kan ju skada dig rejält på många sätt, skulle inte våga cykla med det :)

[Teddies matte]
0

Nej, flexi skulle jag aldrig använda.

Antingen springer eller ett (delvis) elastiskt koppel, springern ger inte några plötsliga ryck ifall hunden stannar.

Jag cyklar mycket med min hund och använder antingen springer eller ett Baggen-koppel med elastisk del längst ut.

Jetaime
3

#5 Finns en massa sätt att trassla in sig i ett flexi!

gickan87
0

#6 Har en springer hemma som jag aldrig använt då hunden visade sitt missnöje av att springa bredvid bakhjulet och inte mig, hon drog något enormt.

Den är det ingen säkerhetsmekanism på utan bara ett snöre som man får knyta fast i ringen på springern.

#7 Hur kan flexit skada nig? hunden springer alltid på höger sida, inga konstigheter med det. Jag ser det som så att det enda flexin kommer vara är en förlängd arm som hjälper mig att slippa ramla i back när hon stannar. :)

reverse
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har en springervariant till min hund. Och alltid sele när vi cyklar. Det bästa tycker jag är att lära in ¤att cykla¤ som ett jobb och när man jobbar gör man inte annat. Man får vara schysst och rasta sin hund ordentligt innan förstås… 😃 Jag har ett "nu kör vi!" när vi börjar cykla och sedan helt enkelt "varsågod" som en frisignal att han får göra vad han vill. Jag har gjort det så tydligt som möjligt för honom, så han får aldrig frisignal när jag cyklar, utan först om jag klivit av och leder cykeln.

Däremot så kallar naturen ibland när det handlar om att göra #2… Detta har vi lärt oss, han visar när han måste genom att börja sagga efter och jag hinner då bromsa in. Innan detta så blev det några tvära stopp, men fjädern i springern hindrar det från att bli något ryck, man känner det mer som att det pressar åt det hållet, man faller inte. 

Hunden har möjlighet att hålla sig både en bit framför och en bit bakom "fot", du kan se oss cykla i videon (blixtrar dock förbi ganska snabbt…) så hunden sitter liksom inte tjudrad på en enda punkt. Loke kan springa vid framhjulet om han skulle vilja det.

//Lina

reverse
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ah, hittade lite mer cyklande i ett annat av youtube-klippen. =)

http://youtu.be/xFxuSdz3Wuc?t=5m2s

(Länken ovan tar en till den delen av klippet med cyklandet, gick visst inte att infoga video att den ska börja på ett visst ställe.)

//Lina

russin
2

Mitt svar är totalt nej till att cykla med flexi. Det kan lätt hända en olycka om du tappar flexit, det råkar komma någon mellan dig och hunden osv. Rasta hunden ordentligt före en cykeltur och träna på att den helt enkelt inte får stanna när ni cyklar.

gickan87
0

#11 Har du nån bild på din springer? Verkar inte vara lika min modell, den jag har är det ett snöre på 2 dm hunden sitter fast i. Så ingen möjlighet att röra sig.

reverse
0

//Lina

[TeamGolden]
0

#10 Du ska aldrig hålla i koppel när du cyklar, det kan skada dig. Rycker hunden ut i vägen kan du fara ut och hamna under en bil kanske, vad som helst kan hända när du ''bara håller i kopplet'' tycker alla som cyklar ska ha springer på eller annat säkert alternativ för jag skulle aldrig sätta mig på cykeln med risk för att om min hund ser nått (kanske en rolig ekorre eller nått) ramla rakt ut i vägen. Med springer finns det vad jag förstått en säkerhets sak som gör att den avlöser sig om nånting händer + att det inte kan rycka till och hunden kan inte dra med sig hela cykeln om nått händer.