vibrationshalsband?
Är vibrationshalsband rent av elektisitetshalsband fast ett finare namn?
Jag hörde att det var någon som fått sin hund att gå fint i koppel tack vare ett vibrationshalsband. Jag fungerar inte på att skaffa ett, så var inte oroliga. Är det ens lagligt?
Vibrationshalsband är lagligt. El halsband är inte lagligt ..
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Har fattat som att det bokstavligen vibrerar, typ som en mobil.
Elhalsband-ger elstötar
Vibrationshalsband- avger små vibrationer
Så nej det är inte samma sak :) men skulle ändå inte använda det, löser inte problemet nämligen. Hunden blir bara rädd för att dra, och vem vill ha en rädd hund? Bättre att hunden lär sig att inte dra utan obehag och rädsla, att det helt enkelt inte går frammåt om den drar :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Okej, tack för att ni klarnade upp mitt missförstånd :)
#3 Det är inte alltid så "bara" att lära en hund inte dra. Menar inte att man ska använda vibrationshalsband för det men många hundar är otroligt svåra att lära gå i kopplet även om man är konsekvent..
jag tror att folk inte vet hur dom ska lära sin hundar att gå fint så dom köper såna. gå på en kurs eller kolla på youtube eller fråga folk här, jag håller på att lära min valp och det går framåt:)
Jag har tänkt att köpa ett vibrations halsband men enbart för vår hund inte har full hörsel så det är svårt att få kontakt på långt håll..Så det blir en förstärkning vid inkallning.. Vi har övat in att när jag hukar mig ska man komma.. Funkar utmärkt men bara om han ser en.. Än kan hörslen utvecklas då han bara är 17 V.. Men att lära en hund gå fot med det tror jag inte är en bra metod..
#5 jo det är det faktiskt :) finns olika metoder. Sedan hur lång tid det tar varierar, men jag anser det onödigt att använda redskap som vidrationshalsband över huvud taget. Med undantag för hundar med till exempel dålig hörsel, som i #7.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
En vän till mig hade ett till sin hund och det halsbandet kunde vibrera utan anledning och då blir det ju verkligen ett problem och kan få hunden att bli rädd för helt andra saker. Samma sak på de med spray.