Vilken ras skulle passa mig?
Tänkte kolla in här med er hundkunniga människor och se om ni har några tips om vilken ras kan passa mig. Jag skulle vilja ha en medelstor hund utan allt för stora krav på motion, inte allt för skällig som det går att träna med och lära saker men utan att vara en brukshund. Har tittat lite grann på Eurasier, kan det vara något eller är jag helt fel ute?
Kan också nämna att detta kommer att bli min första hund.
kan du förtydliga vad du menar med "utan allt för stora krav på motion"
brukar variera vad folk menar när de säger "mycket motion" :)
Skällighet är oftast värst i valpstadiet så det kan man lära bort med lite tid och envishet samt tålamod. Vågar inte säga bu eller bä om eurasier, har för lite erfarenhet. Men är är några som dök upp i mitt huvud som du kan kolla närmare på.
Pinscher (mellan)
Keeshond
Långhårig Collie (välj föräldradjur noga)
Mellanpudel
Schnauzer (mellan) om du orkar med högre mängd pälsvård.
Både schnauzer och pinscher har lite "ska bara" mentalitet så man får sällan vända-på-en-femöring-inkallning, men står man ut med det så är det sjukt roliga hundar att jobba med. Schnauzrarna upplever jag som lite mer tassarna på jorden och pinschrarna som lite mer glädje och spunk. :) Långhårig collie är förvisso en vallhund men är en rätt så lätt hund och rätt så förlåtande av nybörjarmisstag. Keeshond är förvisso en spets men en jättehärlig familjehund och brukar oftast vara lätta att lära gå lösa (är vad jag fått höra av en keesägare iallafall). Rolig och bra hund att testa sig på i hundvärlden med hundsporter om man vill det och aningen mer följsam än schnauzer och pinscher. Mellanpudel och pudlar i överlag passar väldigt många. Glada och spralliga, lättlärda och otroligt smarta. De väljs som cirkushundar av en anledning. :) Ju kortare du håller pälsen desto mindre pälsvård behövs.
Välj föräldradjur noga oavsett vad för hund du köper, i princip alla raser har sjukdomar och problem man ska se upp med både fysiskt och mentalt. Alla raser uppräknade här svarar inte bra alls på hårda metoder och passar personer med tålamod och humor. Speciellt under tonårstiden!
Läs på om klickerträning, jag lovar det är den största tjänsten du kan göra dig själv och din kommande hund. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.