Hundsele
Har sytt en sele till min hund Callie som jag ville dela med mig av :)
Tycker det finns så dåligt utbud på selar med en ring fram som sitter riktigt bra och WGW-selarna har så dålig passform!
Är förövrigt sydd i getskinn som är riktigt slitstarkt!
Funderar på att ev. börja sy på beställning, är ni/vet någon som är intresserad och ev har en hund med udda mått så är det bara att skicka ett PM :)
Sajtvärd på problemhundar.iFokus
Calliethedog.blogg.se ❤
Riktigt fin! Skulle vilja se hur den spänns fast också.
oj vad fin!! skulle också vilja se spännet :)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Spänns fast med ett stickspänne :)
Calliethedog.blogg.se ❤
Kan man få se fler bilder t ex från sidan och uppifrån. Ser jättefin ut.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Ser super fin ut! Men får jag fråga vad som är vitsen med en ring fram på?
#5 De är ju en liknande av WGW-sele = de vill ha samma effekt.
Kanon snygg sele du sytt, sen ser bra ut och skönt ut :) Bjud gärna på mer bilder.
Bra sytt ts :) 👍
#6 och vad är de för sele då, vilken effekt? Hade jag vetat vad de var för typ av sele & funktion hade jag väl inte frågat? Speciellt inte eftersom TS nämnde wgw i sitt första inlägg…
#8 Oj vad trevlig man kan vara, google finns av en anledning.
Citat från inlägg #0 _"Tycker det finns så dåligt utbud på selar med en ring fram som sitter riktigt bra och WGW-selarna har så dålig passform!"
_Visserligen lite felstavat men visst nämns den i första inlägget.
Hur syr man en sele? Jag kanske ska försöka mig på det ja med nu när jag har så myckrt tid över och en symaskin som bara samlar damm:) Finns det mallar på nätet eller hur gjorde du? Hur många lager? Hur mätte du? :)
#9 ja de är nog dags att du börjar bli lite trevligare. #10 ja de vet jag väl, skrev ju till om det det i inlägg 8.
#9 ja de är nog dags att du börjar bli lite trevligare. #10 ja de vet jag väl, skrev ju till om det det i inlägg 8.
#12 Nej absolut inte, hade du varit trevlig hade jag gärna svarat på din fråga men de är du inte.
Nu kan ni väll sluta skriva sådär till varandra och återgå till trådens ämne.
#15 Jag tycker faktiskt att det är du som började med att vara otrevlig, men alla har vi olika åsikter.
En VGW sele spänns fast där fram eftersom att om hunden drar så flyttar man hela hunden med sele mot en själv, hunden hamnar bakochfram ungefär… Svårt att förklara men detta beror ju på hur hårt man drar, men hundarna slutar oftast med att dra, eller så lär sig hundarna hur de ska göra och då hjälper det inte längre.
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
vad har du för priside? Jag har en JRT som är knepig med selar, och getskinn lät väldigt trevligt!
Nice.🙂
Vad menas med stickspänne?
#18 Detta är stickspänne. (Ta bort om man ej får länka)
#11 jag tog inspiration ifrån olika selar och gjorde helt enkelt ett eget mönster för att den skulle skräddarsys efter min hund. Men det finns väldigt många bra färdiga mönster om man googlar typ "dogharness free pattern" och gör om måtten efter sin hund :) jag har en typ av skumgummimatta i mellan skinnet och fleecen för att det ska bli bekvämt för hunden! #17 jag gör det mest som en kul grej, så materialkostnad är det som tillkommer. Kostnaden för selen till min hund gick på ca 250-300 kr, det dyra är ju skinnet som gick på 195, men getskinn är helt underbart! Hållbart men samtidigt väldigt mjukt :) sen har jag ett skummgummi som mellanlägg och sen fleece så det ska bli riktigt bekvämt för hunden! #5 ringen som jag satt fram på selens bröst är för att hjälpa mig att få kontakt med min hund när hon gör utfall. Och de selar som finns färdigsydda glider omkring på hunden vilket min sele inte gör så hunden inte får skav osv. Sen är det inte så kul för henne att få ett rejält ryck i nacken varje gång hon gör ett utfall :)
Calliethedog.blogg.se ❤
20, Nyfiken fråga här :) För att sy i skinn/läder går det då åt en starkare maskin antar jag? Vad för maskin rek du att man har? Verkligen super snygg sele det måste tagit en del tid att sy selen då den är otroligt välgjord 👍
#21 det krävs en stark symaskin, jag själv går en skinnutbildning så jag syr på en industrimaskin. Men de flesta nyare hushållsmaskiner klarar av att sy i skinn om man har skinnål när man syr. Sen klarar ju inte hushållsmaskinerna lika tjocka lager så det kan bli ett problem. När mönstret är perfekt så tar det inte mer än 5 timmar att sy selen, men jag är ju utbildad också :)
Calliethedog.blogg.se ❤
22, det var lite det jag tänkte, har kompis som har industri och lite andra bättre symaskiner då hon extra knäcket med sy allt möjligt. För vanlig symaskin kan man glömma sy såna här lager läder som du lyckas med :) Kanon snygg vart din hund i nya fina selen 😃
#20 Tack för ditt svar :) Jag har alltid undrat varför det sitter ring fram på, men nu vet jag. Verkar som en himla bra lösning.
#24 Det är jättebra, för hon kommer ju aldrig fram till det hon gör utfall emot och hon stänger av direkt när hon ser hundar och katter, så nu har man äntligen lyckats med kontakten :D
Calliethedog.blogg.se ❤
#25 Vad kul, grattis :)
Riktigt snygg sele! Ser himla skön ut med! Skulle kunna tänka mig beställa en sån sen när jag har pengar :) Alltid fördel med måttsydda selar!
#27 Tack så jättemycket :)
Ja den sitter otroligt bra på min hund och är relativt billig trots materialet, sen blir det ju skinn över som man kan göra annat av också :) Du får jättegärna PM:a mig om det blir aktuellt!
Håller just på nu med att göra en med nitar och tuffa till min farliga kamphund med ;)
Calliethedog.blogg.se ❤