När blir dom lugna?
När blir valparna lugna? ska det ta tre år?
Det är nog väldigt beroende av både individ och träning, men vid två-tre år har väl de flesta mognat lite i alla fall. Men det finns lugna valpar, och spattiga 12-åringar, så det är inte så lätt som att dra ett streck och säga en viss ålder.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
okej.. min är ööver hyper..
#2 Hur gammal är hunden?
4,5mån
#4 Nå, då är det inte så konstigt.
Som sagt, alla är individer, men Fidel var som värst då. Nu vid sju månader är har inte på något sätt en lugn filbunke, men han är mycket bättre än då.
Det bra är också att ju mer tid ni har tillsammans, desto mer lär du dig kommunicera med hunden. Nu kan jag lägga Fidel ner och be honom stanna om han far runt för mycket.
Träna mycket passivitet, och lär eventuellt in ett bryt-kommando som betyder typ "nu är du för galen, coola ner lite".
Min hund, som snart fyller 1 år, vart lugn och sansad när hon var 7-8 månader. Idag är hon snart 1 år som sagt och kan chilla en hel dag utan problem. :)
Min var helt galen som valp, nu är han snart 3 år och har lugnat ner sig väldigt mycket, men vi har också tränat mycket passivitet, miljöombyten, lugn i stressiga situationer, gått många kurser och tränar flera gånger i veckan bland andra hundar o.s.v. En del hundar kan inte slappna av av sig själv, dessa måste man lära hur man slappnar av.
Saga@. Tvivlar du på att din valp är normal? Kontakta i så fall uppfödaren eller en kompetent valptränare för att fråga om detta.
Om du inte tvivlar så ja, valpar är valpar och det borde man vara inställd på när man köper hund… Du har bara haft valpen någon vecka så ta det lugnt och försök att tycka om din valp och få din sambo att acceptera att valpar är VALPAR - dvs hundbebisar. Det verkar som att den beter sig som valpar helt enkelt gör. Men om du är orolig så kontakta någon som som verkligen kan titta på din hund och säga om något är fel. Kanske anmäla till valpkurs? 🙂
Många valpar är lite hyper, särskilt i perioder eller vissa tider på dygnet. Och många valpar är inte rumsrena när de är 4,5 månader. Ta det lugnt, njut av valptiden :)
Jag syftar på dessa inlägg också:
Tja, äldsta hunden blev mer sansad runt sin tvåårsdag, men han är fortfarande spattigare än min 8 månaders valp :P
#8 Precis, dock skall man inte lyssna allt och lita blint på vad en tränare säger, de kan också ha fel, finns tyvärr många okunniga tränare också. Min nuvarande hund var rätt galen som valp, flera tränare tyckte att han måste ha något fel, tyckte det inte fanns något att göra, hade inga råd att komma med, en tyckte t.o.m. att det bara var att avliva, usch och fy vilken okunskap det kan finnas, jag hade en helt normal och busig valp, som bara behövde få hjälp med att lära sig slappna av.
Anmäl dig till valpkurs - det är en guldgruva för nya valpägare och även för valpen🙂
Vad gäller rumsrenhet så brukar väl italienska vinthundar (det var väl en sådan ?)ofta vara väldigt sena med det - så räkna inte med en rumsren valp förrän om flera månader.
#10 Men fy. Tur att du lyssnade på din egen röst 👍Men ibland kan det vara skönt med input från andra, även om man alltid ska lita till sig själv också. Vem som helst får ju egentligen lov att kalla sig hundtränare, så man får sålla noga.
Ang. rumsrenheten så vart min hund rumsren för 2 månader sedan. Alltså när hon var 9 månader! Så ta det lugnt du, vissa hundar är det extra kämpigt med. :)
Min jämthund som jag hade var som en valp livet ut. Han lugnade väll ner sig en aning när han var 4-5 år men var fortfarande väldigt valpig. Men med min gråhund har jag knappt märkt av valptiden, spökåldern etc. Han har alltid varit lugn som en filbunke. Så det är väldigt inviduellt.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Det är individuellt. Plus att vissa blir inte lugna, vissa är stort sätt alltid lugna. Så jättesvårt att säga.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Lexie är 10 månader och är lugnare än våran 11 åriga hund. Hon var sol jobbigast när hon var 2-3 månader. Sen blev hon rumsren ganska sent tycker jag, men min systers Chihuahua tog typ 2 veckor bara. Men Lexies kullsyskon verkar vara mer piggare, drar mer i kopplet. Sen är det blandras och dom fick väl mer border collie och hon golden så deras sätt är lite olika.
😃 min ena var en superkul, roligt, gosig och självklart busig valp, men har varit en jobbig och oerhört aktiv unghund sedan 8 månaders ålder. Hon är 1,5 år nu. Väntar på att 3:e löpet ska infinna sig i höst och kanske, kanske dom dämpar sig något efter det😉
Jaaa du, min hund är 6 år och han är då inte lugn! Självklart är han lugnare nu än när han var valp, men att säga att han är helt lugn är en överdrift. Dock så har jag fått höra många gånger att han är väldigt lugn av sig, men då har dom inte sett honom när han är i full gång. Just nu är han inte lugn av sig, beror nog på att varenda tik i området löper nu.. Så nu vill han inte gärna lyda.
Min har aldrig varit hyper men det tror jag är väldigt ovanlgit
Hur går det med din valp saga@? Kom att tänka på att du var så väldigt aktiv här förut, och sen blev det bara helt tyst. Hoppas det går bra för dig och valpen! :)
Min är ett år och är varken lugn eller rumsren till hundra procent än XD hyperhund deluxe..