När hunden blir fästingbiten
Har du hund vet du vad fästingar är, eller hur?
Gör det till en vana att dagligen inspektera hunden. Samma sak gäller här, ju fortare fästingen kommer bort ju mindre blir risken för följdsjukdomar. Du kan använda fästingplockaren även på din hund. Själv använder jag fingrarna, efter ett antal borttagande av fästingar för man upp en viss snits. Inte klämma, ta ett stadigt tag och vrid och dra utåt.
Bästa skyddet är att snabbt ta bort fästingarna utan att klämma dem så de sprutar in gift i hundens kropp. Efter en tid får man in en bra snart med enbart fingrarna. Det finns medel som en veterinar kan skriva ut exempelvis Exspot som appliceras på hundens hud och verkar i upp till 4 veckor. Det finns även olika sprayer, en del saluföres i zoo - hundbutiker, men tänk på att gifter i alla former är skadliga både för hundarna, naturen och oss människor. Naturmedel som vitlök anses ha en bra effekt, krossad vitlök i maten eller vitlökskapslar. Ett hopkok av timjan, citronskal och vatten anses vara bra att spraya hundens päls med dagligen. Kan kanske vara värt att prova?
Är du mån om din hund så gör till en vana att ta ett vanligt blodprov på hunden hos veterinären som skickar in provet för analys angående antikroppar (titrar) för Borrelia och Ehrlichia. Det kostar en slant men det är väl älsklingen värd. Både Borrelia och Ehrlichia kan vara svåra att diagnosticera, många hundar lider i onödan.
Av: ÅsaF
Datum för publicering
- 2007-06-02
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag kör med Frontline på både hund och katter. Semlan klarar sig nästan helt utan fästingar men katterna får fästingar ändå, fattar inte det. Jag tog 15 fästingar på en enda katt här om dagen. Utan Frontline kanske det hade varit ännu fler.
har inte använt något än i¨år, o Lusse har bara haft 1 fästing,…

Har inget medel på mina hundar.
Provade en medaljong en gång som man skulle ha i halsbandet på hunden, och skulle minska fästingbetten med 80-90% tror jag de påstod.
Gud vilket bs. Isånna fall skulle Nickie haft hundratals fästingar utan medaljongen…
Stackars vovvsingar Nicki ;) Skorpan har klarat sig bra med sitt halsband med örter i från zoo, så det kommer jag att fortsätta med. Luktar bra mycket bättre en en vitlöksstinkande hund
Men hon får faktiskt smaka vitlökssås till och från på sommarn iaf, hon lär ju också få vara med om lite grillning =D
Angående Frontline och andra "fästingdödande" medel så ville jag bara säga att fästingarna sätter sig, men dom dör när dom börjar suga blod. Finns även fästinghalsband, men dom är totalt värdelösa iaf på min hund, sen vet jag inte om det biter bättre på era hundar :D Lycka till och hoppas att ni inte får plocka för mycket fästingar på era älsklingar i sommar.
Usch och fy igår hade Skorpan en jättestor och då menar jag en bauta stor fästing under hakan, sin första sedan jag satte på henne halsbandet….tror jag dööööör :O
Hon har inte haft nån sedan jag klantade mig sist när jag duschade henne och hon vart utan ett par veckor, det är mycket fästingar här i år så nu vete 17 vade jag ska sätta på henne
För plocka fästingar hela tiden vill jag då rakt inte, sist tog jag 6 stycken på henne *blä*
#3 Var det inte den dyra medaljongen, som drog till sig fästingar?

Minns faktiskt inte vad den kostade, bara att det var skit!

*putt*
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Putt!!