Spårhjälp sökes
Jag skulle vilja börja med personspår med min jrt, men vi får itne till det. Ludde spårar bra på tex ekorrar och liknande, men han förstår inte att det finns ett spår när vi försöker personspåra.
Nu har jag själv lagt spåret, och det kanske kan vara en del av problemet? Jag står ju bredvid honom.
Jag har försökt lägga tydliga spår med stark doft (sparkat upp där spårupptaget blir samt dragit fötterna i marken utan att lämna märken). Spåren har bara gått rakt fram utom i slutet då det har gått 2-3 steg i sidled för att kunna gömma en älskad leksak i slutet. Med tydlig spårmarkering vid vändningen.
Antingen får han luftvittring på leksaken eller så går han därifrån. Han försöker inte ens spåra.
Vi bor ca 5 mil utanför Norrtälje, men jag har egen bil och kan köra en radie på runt 5-7 mil för att möta upp någon.
Ludde har stora problem med okända människor och hundar. Därför är en vanlig kurs inget bra alternativ. Hans problem med människor och hundar är något vi jobbar med, och jag har anmält mig till brukshundsklubben för att vi ska kunna socialträna på deras öppna träningar.
Ersättning enl. överenskommelse.
Kontaktuppgifter ges ut via PM till den/de som är seriöst intresserade av att hjälpa oss.
MVH Hanna och Ludde.
Medarbetare på jack russel terrier
Jag skulle tipsa om att du lägger ett kort spår, max 30 steg rakt fram i enkel terräng. Märk gärna ut var du går in (med tex ett snitselband) så du är helt säker på var spåret går. I slutet (när du gått dina 30 steg) stannar du upp precis där du är, lägger ner din belöning (vilket ska vara den bästa belöning hunden vet). Belöningen ska läggas rakt ner (absolut inte gömmas) utan mitt i spåret och stanna till ska du göra för att hunden ska uppmärksamma att någonting har hänt i spåret. När du har lagt din belöning kliver du rakt över den, fortsätter några steg och går sedan i en båge åt antingen höger eller vänster och sen ut på stigen igen, en bra bit från där spåret började. Efter att du lagt spåret hämtar du hunden och tar spåret direkt, gå inte enda fram till din startpunkt utan stanna några meter innan och gå snett in jämfört med hur ditt spår ligger så att du kommer att korsa det. När du korsar spåret är meningen att hunden ska ta upp det men gör den inte det så vänder du och går åt andra hållet (korsar spåret igen). Så håller du på (går alltså sicksack över spåret) tills hunden tar det. När hunden tar spåret är det bara att hänga med i linan. Skulle hunden tappa spåret på vägen stannar du bara upp och väntar på att hunden ska ta det igen. När hunden till slut når målet (belöningen) är det MASSOR med beröm som gäller, har du lagt både godis och leksak som belöning så låter du hunden själv leka med leksaken så mycket den vill och när du tycker det räcker så byter du till dig den med t ex godis, så det hela tiden är roligt. Efter spår och belöning ska hunden inte spåra ut till stigen hur du gick utan då är det bara snabbaste o enklaste vägen ut. Vet ej om detta var till någon hjälp för dig men jag hoppas det. Hör gärna av dig om du har några frågor.
Jag pratade ned den instruktören som var spårintresserad på vår bk när jag blev medlem och hon rekommenderade att spåret helst skulle ligga närmare 60 min eftersom Ludde bara går på luftvittring hela tiden. För han tar inte upp något spår alls. Inte ens när jag pekar rakt på det.
Medarbetare på jack russel terrier