Inkallning med yl?
Kanske lite konstig rubrik, men men.
Min eurasierhane Sheldon lyssnar inte alltid på inkallning när vi har honom lös, vi får ju skylla oss själva för att vi tjatat ut ordet och missbrukat det. Men sedan har jag märkt, att när jag istället ylar, så kommer han fort som satan, även om han inte ser mig. Jag testade det för att han gjorde så när han var valp när han ville att "flocken" skulle vara samlad, så jag tänkte testa hans egna medicin.
Det pinsamma är ju, jag kan ju inte ställa mig och yla mitt bland folk, så jag gör det ju bara när vi är ute på landet eller på ett avskilt område. Jag har inte ens tränat inkallning på detta sättet, det har bara blivit att han lyssnar när jag ylar, vilket är lite konstigt faktiskt.
Har ni något tips på hur jag kan vidareutveckla detta? utan att verka som ett fån bland folk?
När inkallningen med yl verkligen sitter, skulle jag direkt efter ylet blåsa i en visselpipa, för att sedan fasa ut ylet.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Håller med #1, fasa ut ylet och byt det mot nåt annat, och tills dess att det funkar, alternativt att du lär dig att våga yla bland folk, skulle jag inte ha hunden lös bland folk :)
#1 Vad smart, det ska jag verkligen försöka med :)
#2 Haha, nej det är om han slitit sig någon gång, då vet man inte om man ska välja att "yla" och se helt störd ut, eller stå och ropa som en dåre på en hund som kanske inte kommer :P
#3 Sliter han sig, skulle jag rekommendera att yla som bara fasen, om det är vad som hjälper.
Fast … om hunden sliter sig och sticker …. så är det nog inte bara inkallning man bör jobba med ….
#5 Nja, det finns hundar som uppfattat inkallning som en lek, dvs tafatt. Så nog låter det som att det är inkallningen som behöver jobbas med.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#6 Nja … då skulle jag nog hellre jobba med att hunden ska förstå vad som är lek och inte.
Vi har börjat prova att inte gå och bara stå helt tyst, vår tik lyssnar mer på att vi inte går, än att vi ropar på henne ….😃har henne bara lös sporadiskt…då kommer hon mycket snabbt och undrar vart vi har tagit vägen ;)
#7 Det finns så totalt olika individer. Jag har faktiskt en hund som är svår att klippa klorna på, inte för att han är rädd, utan för att han tror att jag leker med honom, även om jag skulle ryta till. En hund attackerade honom, hans svar? BUUUUS!!!!!!!!!!!!!!Matte han BUUUUUUUUUUUUSAAAAAAAAAAAARRRRRR med mig.
Vad jag tror är att de som påstår något annat tex som det du skrev, helt enkelt bara inte haft en så bångstyrig lektok.
#9 självklart finns det olika individer, men jag tycker nog att om man släpper sin hund lös, bör man ha en fungerande inkallning, och inte skylla på att hunden ser inkallningen som lek. Att hunden sliter sig, dvs sticker när man släpper kopplet, säger väl en del om kontakt kan jag tycka. Om hunden TROR att man leker med den när man inte gör det, handlar väl åxå en del om hur man lärt hunden?
#10 Nej, det handlar till största del om hunden "IQ".
Slita sig kan alla hundar göra, även dina. Du har bara inte mött den situationen ännu. Koppel kan gå av, man kan snubbla, någon smäller en smällare osv.