hon pissar/bajsar inte?
jag har en hund som jag har på prov hemma hos oss som jag tänker köpa framöver. Jag har ett litet problem med henne.. hon pissar eller bajsar inte då vi är ute?? bara då hon är lös? hon är van att bara bli öppnad dörren för och få gå ut själv men nu bor vi i lägenhet och hon måste ju pissa tyck man ju!
sist hon pissa/bajsa var igår då hon var lös, igår kväll gjorde hon ingenting i morse gjorde hon ingenting och nu när mamma var ute med henne gjorde hon ingenting heller. vad kan det bero på? vad kan jag göra? är det bara att vänta eller? jag kan inte heller ha henne lös hela tiden hon måste ju kunna göra det hon ska även med koppel.
Tror att hon vänjer sig, det tar tid för vissa hundar att anpassa sig till nya miljöer, hade en hund som var "stadsförstoppad" på landet så var det inga problem, men kom hon in till städer så tog det ett par dagar för henne att få nya rutiner och "lukta in sig"… Så det är mitt tips, gå samma runda och låt henne lära sig lukterna så hon känner sig trygg.
okej så kan det nog vara! fick ett meddelande av ägaren att hon hade varit så hos en annan familj hon var på prov också. Så då kan jag vara lugn och låta henne vänja sig vid den nya miljön.. :)
Ja, så länge hon inte visar att hon mår dåligt, så är det troligen ingen fara. =)
En hund som är van att enbart göra ifrån sig i en trädgård kan ha jättesvårt att helt plötsligt vara tvungen att göra ifrån sig där andra hundar gått och i ny miljö. Helt plötsligt så ska hunden lämna massor av doftspår, vilket är viktigt "hundgöra".
Ge det tid så kommer det så småningom. Försök att inte gå iväg så långt, utan håll er nära hemmet i början och bara strosa långsamt på samma område varje gång, så hunden börjar känna sig trygg nog att göra ifrån sig där🙂