Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1449 ggr
[[Mellebelle]]
0

Vilket foder?

Jag har en omplacerings hund hos mig på prov som jag nog kommer att köpa. Hon äter ett visst foder som hon inte tycker om just därför så köper ägaren till annat hund mat för att blanda den med den maten hon inye tycker om. Men hon byter den där extra fodret till ett nytt varje månad då hunden inte vill äta samma mat hela tiden. (Hon e lite kräsen) Men de e ju de hon kan ju inte ha så bra mage av att äta nytt foder varje månad? Hennes fisar luktar även rejält illa. Vad tycker ni att jag ska göra?

CelsiusT
5

Prova färskfoder. Väldigt välsmakligt så dom flesta hundarna får god aptit av det och det är bra för magen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sugar Mist
0

Färskfoder, BARF m.m. Musch färskfoder vaisto är väldigt simpelt och lätt att hålla på med, lite dyrt men helt klart värt det. VoH är också bra, något jag ska använda då det blir simpelt för mig att hålla på med.

-

[[Mellebelle]]
0

Okej så jag kan kanske byta ut de där extra fodret mot ett standard färsk foder? Och blanda de med det andra fodret hon äter?

Sugar Mist
0

#3 Varför hon har extrafoder?

-

fridaaocrazy
0

En hund ska inte byta eller blanda foder om det inte är ett måste av t ex veterinären ;) Ge h*n ett foder, för hunden kommer ju inte svälta ihjäl sig, den kommer ju äta när den blir hungrig. Man ska inte byta foder bara för att hunden väntar med att äta sin mat några timmar :) Jag skulle också byta till färsk foder, det är bättre och hundarna tycker oftast om det mycket mer än torrfoder :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[Forest]
0

Då du har hunden på prov skulle jag inte byta foder än fören du bestämt dig till 100% att hunden ska stanna. Vad är det för foder du ger idag?  har du plats i frysen för färskfoder?

majlar
0

Håller med, prova färskfoder. Jag började med det till min valp, hon var jämt orolig i magen och fisarna ska vi bara inte prata om. Nu är hon lugn och inget fisande. Helt otroligt.

CelsiusT
0

#3 Nej jag ser ingen vits i att hon ska äta två sorters foder. Varför gör hon det idag? Antar att både "bas-fodret" och special/extra-fodret är torrfoder? Jag tycker att du kan ge enbart färskfoder.

Visst, om det är så att du har hunden på prov så kan man ju tänka sig att du inte vill byta foder. Men å andra sidan så kan man ju se det som att om du inte får ordning på hundens foder så kanske det inte är intressant att ta hunden? Alltså kanske det är av stor vikt att testa ett annat foder för att se om det fungerar? Det är ju inte farligt att testa färskfoder, även om du sedan ska lämna tillbaka henne (även om dom väljer att gå tillbaka till att hålla på med olika sorters torrfoder). Men man kan ju tänka sig att du pratar med ägaren om det. Kanske det finns någon medicinsk anledning till att äta den här kombinationen av foder? Om inte, så testa att ge henne färskfoder.

[[Mellebelle]]
0

jag ska ha henna på prov tills på fredag sen ska jag bestämma mig ifall jag ska ha kvar henne eller inte. Och jag är nog rätt så säker på att jag vill ha kvar henne. Så just därför vill jag planera att byta foder. 

Hon äter två olika foder eftersom hon inte tycker om bas fodret enligt ägaren. ingen veterinär har sagt att hon behöver det. Men jag kanske ska testa färskfoder? men jag är ju en student och är väl inte världens rikaste. Nån som kan tipsa om bra men endå hyffsat billigt färskfoder som jag kan testa?

mingman
0

#9, Billigast är väl framför allt om du kan köpa stora kvanitéer, (typ 20 kg åt gången). Har du stor frys? När det gäller olika sorter har jag inte exakt koll vilken som är billigast. Vet att Mush och Vom oh Hundemat är bland de dyrare. (Mush har just nu prova-på erbjudande, där du kan få 800 gram gratis - kolla på deras hemsida).

Min Fidel verkar likna din provhund. Han åt torrfoder, var halvbra i magen. Bajsade enorma högar och fes något förskräckligt. Hade aldrig riktigt bra aptit, ofta blev fodret stående. Allt det här försvann när vi gick över på färskfoder.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

CelsiusT
0

Men varför använder dom det "bas-fodret" då? Konstigt…

Jag tycker du ska testa färskfoder och det finns flera billiga varianter. Tex finns Priima som är ett ganska billigt foder. Köps i 1kg korvar, kan köpas en kartong med 20st 1kg korvar och då blir det lite biligare.

Fodax är nog det absolut billigaste, men det är inte så många affärer som säljer det utan vanligast är att man får möta upp när dom åker runt med sin lastbil och levererar. Då måste man pricka in lastbilens plast och tid och man måste köpa så att det räcker i 6v (eftersom dom åker ut ungefär var 6e vecka). Vissa djuraffärer säljer det så har man tur så går det att få tag på närmare håll.

Klass är väl inte heller så särskilt dyrt.

Kan man få tag i VoH storpack (5kg korvar) så är det ju ett väldigt bra mat till väldigt bra pris, men ändå inte superbilligt.

Jag ger Bravo, inte superbilligt men inte heller dyrt. Väldigt praktiskt att hantera, dels lätt att få plats med i frysen tycker jag och dessutom smidiga hamburgare som är lätta att portionera och servera utan kladd.

Hur stor är hunden?

majlar
0

http://www.nordichundfoder.com/

Gå in här och läs. Det står mycket om färskfoder. 

Jag beställer bas och får hemkört, 16 kilo åt gången, det räcker åt min hund i 32 dagar och kostar 435 kr. 

Det är billigare än det vi köpte innan. Pluss att dom kör hem det till dörren.