Stinkig hund?
Här hemma kallas vår hund Stinky the dog. Han luktar nämligen lite illa. Han är en omplacering och när han kom luktade han rent av förjävligt. Munnen stank, pälsen stank. Typisk hundlukt. Jag trodde inte för en sekund på att han var nybadad när jag fick honom, vilket förra ägaren sa, utan badade honom direkt när han kom hem. Då luktade han bra i ett par dagar, sedan började han stinka igen.
Vi bytte på en gång till färskfoder (VoH) vilket hjälpte något enormt, efter ett par veckor minskade lukten markant i både mun och päls. Ett tag fick han Plaque-Off, vilket hjälpte min förra hund vid dålig andedräkt, men då började han lukta unket gammalt hav i munnen istället så det slutade vi också med.
Numera luktar han lite i perioder och det blir aldrig speciellt påtagligt. Förut kände man när han kom in i rummet, nu känner man mest om han sitter och andas direkt på en eller om man kliar honom väldigt mycket vid svansen. Det är där den mesta lukten sitter på kroppen. Kan tilläggas att denna hund, som hade mycket tandsten i förra hemmet, inte har minsta antydan till tandsten nu. Tänderna är verkligen i toppskick.
Lider inte direkt av det längre i och med att et har blivit mycket bättre men just nu är han inne i en stinkig period igen och jag funderar på om det finns något mer jag kan göra?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Är pälsen annars normal hunden kliar sig inte och pälsen är inte för fet? Jag har inte haft detta problem men jag vet om en som luktar verkligen hund under sommaren och där tror ägaren att naturbadet=bad i sjöar är problemet så detta år har hunden vart mindre luktfri då dom skaffade själva en hundpool.
Hur länge har ni haft hunden? Var den veterinärbesiktad innan ni övertog honom? Jag tänker att detta kan ta lite tid kanske hunden har ätit foder som den inte funkat så bra på och nu får ett bra foder. Ger ni annats rött kött till VoH tänkte att kanske det kan hjälpa att ge honom annars lite mer köttiga ben för att få bukt på munhälsan o den biten. Jag bara spånar lite, men en liten tråd kan även hjälpa er att spåra vidare på ;) Grattis till ny hund med :)
Många frågor :) Det är ingen ny hund, vi har haft honom i snart ett år.
Pälsen är i övrigt normal, är varken torr eller fet. Han kliar sig inte, och har ingen mjäll. Däremot har han "problem" med flera förstorade talgkörtlar. De har självklart blivit kollade och veterinären säger att de inte behöver behandlas och att han inte har ont av dem. Han var veterinärbesiktigad när han kom, jag ha pappren och allt var UA utom just de här körtlarna. En av dem brast i somras (äckligt) och han var då inne hos vet igen som sa att det inte var någon fara (de vill inte ens ha in oss när jag ringde men jag propsade), att jag skulle hålla rent och sätta på tratt bara. Det har läkt fint och har inte gjort någon skillnad luktmässigt (jo, det luktade såklart apa om såret men…).
Han har bara naturbadat en enda gång i år och det gjorde varken till eller från.
Han får VoH som bas och får sedan tuggisar i form av… ja, alla möjliga köttiga ben. Revben av gris/nöt/lamm, kycklingvingar, kycklingklubbor, kalkonhalsar och kotlettradsben.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
2 haha jaså har ni haft han i ett år 😃 Ska spåna vidare på mer funderingar :) Veterinären kunde inte heller säga varför han lukta ibland lite dåligt?
#3 Hade faktiskt inte en tanke på att fråga när jag var där! Men veterinären jag var hos är känd för att vara väldigt inriktad på ett visst fodermärke så jag misstänker att jag hade fått tipset att byta till ett av deras foder eller något…
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#2 Låter bra, men jag undrar om ni har försökt ringa någon annan veterinär också? Talgkörtlarna kanske inte behövs behandlas av en veterinär, men kommer man till en annan så kan den säga att det absolut måste behandlas. Så ring i alla fall gärna någon annan veterinär om ni inte redan gjort det :) Bättre att prata med för många än för få veterinärer, ett samtal kostar nästan bara lite tid. ;)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#5 Alltså, talgkörtlarna är inget problem så snälla haka inte upp er på dem :) De är kollade av två veterinärer rent fysiskt och jag har diskuterat saken med ytterligare tre över telefon respektive i andra sammanhang. De är ingen fara så länge de inte blir många fler eller de börjar växa. De kommer att kollas fortsatt varje år vi allmän hälsocheck hos veterinären.
Det är Stinky the dog som är problemet, stanken som kommer när man kliar honom och när han andas.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
6 vad är det för päls på hunden? Den verkar inte vara stressad? för läster lite men vet att du är ganska duktig redan på läsa + kan hundar :)
#7 Han är finsk lapphund så lång päls med mycket underull.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag bara spånar på vad som kan vara problemet, då det bara verkade som att du träffat en veterinär, men jag borde kanske tagit det för givet att så är inte fallet? :) Ni kanske kan byta/använda schampo, k9 brukar lukta mycket, så prova det. + Ni kanske kan börja borsta tänderna, det kan hjälpa till mun hygienen :) Min hund stinker också om hans mun, men vi använder dentastix och han får tugga ben så det är bättre, men vi ska nog börja borsta tänderna också då han ALLTID ska sitta med sin äckliga mun över ens huvud x)
#9 Tyvärr ska man nog inte ta det för givet, har fått för mig att folk gärna drar sig för att åka till veterinären med sånt här… Men det är kollat hur som helst. Däremot vet jag inte om det kanske kan hänga ihop.
Tuggisar får han som sagt, däremot borstar jag inte tänderna på honom. Lukten från munnen kommer mer från magen tror jag. När jag luktar honom i munnen när han andas med nosen så luktar det ingenting utan det är bara när han hässjar. Tänderna luktar liksom ingenting och är verkligen i kanonskick.
(Känns bara som att jag säger emot när jag får tips nu, så är det inte! Jag har bara grunnat på detta länge själv och analyserat/uteslutit vissa saker.)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Har han en egen bädd och har du testat att lukta på den? Jag har problemet att min vovve tömmer sina analsäckar i sin bädd och sedan ligger och gottar sig i den och luktar apa efteråt. Brukar rätta till sig med ett bad på hunden och en tvätt av bädden
-
Jag förstår dig, känns också som det för mig själv när jag grunnat på saker fööör länge :) Ehm… Jag har nog inte fler tips då, för nere i magen vet jag inte vad som pågår ;)
#11 Nej, han har ingen bädd utan ligger där han vill, men vi bor litet så hade det varit analsäckarna så hade det märkts hemma 🤪 Är helt säker på att det inte är analsäckarna, det luktar mer "blöt hund" än analsäck och han verkar tömma dem som han ska när han bajsar. Har aldrig glidit på rumpan, varit öm, tömt dem så att det har luktat (träffar en hund flera dagar i veckan som gillar att tömma dem i sängar osv så vet hur illa det luktar…)
Lukten verkar främst komma från bakre delen av ryggen ("korset" som det heter på hästspråk), blir betydligt värre när man kliar honom där och om man kliar intensivt så luktar händerna efteråt. Luktar inte heller från könsorgan eller liknande utan det är liksom huden som luktar. Och munnen/magen, då.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag hade skrubbat ordentligt på baken samt klippt speciellt på hasorna och närmast den bakre öppningen och svansen närmast där. Opsis kan lukta förjävligt där och jag har löst det ge om att göra så.
-
En av våra hundar luktade HUND och det blev för jobbigt eftersom jag har honom i sängen, och ofta ligger han på kudden och nära mitt huvud och min näsa. Som värst luktade han när han fick levergodis.
Nu får han veganfoder och han luktar himmelskt gott. Men det gäller att hitta ett foder utan vete och som har rätt sammansättning. Jag lagar också mat åt honom efter säkra recept men tillsätter då naturligtvis näringsjäst, kelp och vegedog, som innehåller b12 och alla övriga nödvändiga ämnen som hundar behöver.
Det låter kontroversiellt men detta är det bästa som har hänt min hund. Han älskar maten nu, han var tidigare en riktig matvägrare. Och jag kan borra in näsan i honom och njuta.
Har du kollat tänderna absolut längst bak i munnen?
Oftast när folk kollar tänderna lyfter dem på läpparna och kollar lite bakåt och det man ser lätt, att se dem längst bak och se hela dem tänderna kan vara lite krångligt ibland men dålig andedräkt kan komma därifrån :)
låter jobbigt att han skall stinka så. tror dock ni lider mer av de än hunden;) har du märkt om hunden slickar/kliar sig där bak vid rumpan mycket? alltså om den själv irreterar sig på de.. tänkte om de kan vara svamp?
Att tipsa om parfymerade schampo är nog inte lösningen, som ts säger är det mer nerifrån magen lukten kommer och jag kan väl fundera mer kring maten kanske han reagerar på just fodret. Har ni provat med ge annan variant en längre tid på VoH? kanske hjälper magen och lukten?
#15 Veganfoder till karnivor kommer inte på fråga. Spelar ingen roll om det hjälper mot lukten.
#16 Nej, det har jag inte tror jag, det måste jag göra!
#17 Nej, han verkar inte det minsta brydd. Annars hade jag också gissat på svamp. Det varken kliar eller mjällar och han slickar/biter ingenting där.
#18 Nej, jag vill absolut inte använda parfymerat på mina djur… Parfym är till för människor, och knappt det. Så känner jag i alla fall.
Han åt VoH nr 25 (med lax) förra månaden när nr 33 var slut. Fasiken om han inte hade en luktfri period då? Blir osäker men… Nu började han äta nr 33 igen för någon vecka sedan och i förrgår reagerade jag på att han blev en stinkis igen. Har verkligen inte tänkt på detta innan, kan det vara så enkelt? Har nr 33 för två veckor framåt i frysen, han får äta upp dem och sedan ska jag köpa nr 25 igen och kolla. Är det så enkelt så vore det ju helt fantastiskt! Tack för tipset!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#19 Hahha ja, efter all denna tid så vore det rätt komiskt om det bara var fodret ni behöver ändra på ^^ Köp nr 25 i så fall, sen kan ni ju prova med andra också så kan hunden få lite variation :)
19 Jag skulle gissa på att det kan vara fodret som är boven, ge han nr 33 tills den är slut sen ger du den andra laxen eller någon annan variant. Det kan vara så att han funkar bättre på köra 50/50 på två olika foder kanske lax+33 eller annan :)