Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1533 ggr
[Vanilla~]
0

AllergivänligaRE raser?

Har stora planer på att köpa hund till nästa höst/vinter, men nu kommer det jobbiga. Min mamma är jätte allergisk mot hund, vissa raser klarar hon bättre än andra och Amstaff är (tyvärr) en ras som hon svullnar rejält av, räcker att hunden har varit i samma rum. Så jag antar att korthåriga hundar går bort (?).

Nu bor jag inte med min mamma men hon ska ju ändå kunna komma över utan större problem. Hon är allergisk mot mina katter också men så länge hon inte rör sig i ansiktet efter att hon gosat med dem så klarar hon av dem.

Min stora dröm är att äga en golden och när jag umgåtts med olika golden och haft hår på kläderna så har hon inte reagerat alls. Minns också att hon tålde min mosters långhåriga blandras hyffsat bra.

Jag hade tänkt att ta med henne till ett golden kennel när det närmar sig för att se hur hon reagerar men om det är lika illa som med Amstaff så vill jag ändå var förberedd på andra raser?

Så finns det allergivänligaRE raser? I så fall vilka?

imsuchadiva
0

Allergi är inviduellt. Det går inte att säga vilken ras som kan passa eller ej Tx, min bonus pappa klarar av våra kineser. Golden, Labrador och en amstaffkorsning klarar han av helt okej. Kan bli värre beroend på hur allergisk han är av luften utifrån, pollen tx. En grandanoa korsning, samt schäfer klarar han inte av alls. Inte heller min amstaff valp. Valpar sägs kunna vara värre än vuxna hundar. Mamma blir rödflammig när en valp slickar på henne, men reagerar ej på vuxna. Ny forskning har visat att det inte vinna några allergivänligare raser

[Vanilla~]
1

Där ser man :) Var bombsäker på att det fanns allergivänligare raser men visste inte vilka 😮

Vi får helt enkelt besöka olika kennel och hoppas på att golden funkar :)

imsuchadiva
0

Ja det tycker jag låter som en bra idé :)

[Nalle-]
1

Min egen uppfattning är dock att nästan alla allergiker (med hund) som jag stött på tål raser som inte fäller. Men precis som du skriver, det bäste är ändå att besöka uppfödare! Jag tål raser som inte fäller, raser som fäller så pass mycket som golden tex går inte alls så bra.

Aristarcos
0

Tips är att tex kolla

• Curly coated retriver

• Pudel

• Portugisisk vattenhund

• schnauzer raser

• terrier raser

Svärmor klarade inte min Collie så bra, men klarar min Welsh springer spaniel bra, hon klarar framför allt inte av raser som har under och ytter päls, tex som Cocker Spaniel, Collie, m.fl raser. Cocker har jag hört flera reagera emot..

Men som sagt det beror på hur man är allergisk och det är alltid individuellt..man måste prova sig fram, vi tog med svärmor innan vi tog hem vår hund.

Intehärutandär
0

Gör som ovan, prova dig fram hos kennel eller om Du kan låna någon annans för promenader och soffmys. 

Jag bor i ett radhus om tre lägenheter och hon i mitten med barn är allergisk, men tål att mysa med min (chinese crested) och grannens pälsboll (toypudel + bichon havanais).

Jamie+Engla
0

De är från person till person beroende på vad man klarar av för raser. Vi hade två syskon som var superallergiska mot hundar som läst att vår var allergivänlig, de kom o hälsa på när vi hade valpar och fick även träffa de vuxna. De reagera inte på dem! Till sist tog de med sig en av valparna hem, och vad vi vet har hon inte bytt ägare. Idag är de 2 år gammla :) Värt att kolla olika raser o kennlar. Vi har Podengo Portugues Pelo Liso Pequeno som då är allergivänlig och vi har just nu valpar. Valpar planeras även efter dessa dvs nästa år.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Trollhund
0

Bortsett från det som redan sagts med hur individuellt det är så vill jag ändå tipsa om staffordshire bullterrier. Dock kanske det inte fungerar alls då hon reagerar på amstaff som du skriver, de har ju liknande pälstyp. Men vi har en staffe som halvallegiska sambon inte reagerar på och hans hundallergiska pappa reagerar inte heller på honom. Värt att besöka en kennel för iaf :) Om du är intresserad av rasen dvs.

[Vanilla~]
0

Tack för era svar :)

Håller på att kolla igenom olika raser som kan passa mig ifall golden inte skulle funka alls vilket skulle vara super tråkigt då jag är helt nerkärad i rasen 😍

Aristarcos
0

Just golden är nog inte så käck som minimal allergi hund, de hårar väldigt mycket…lycka till !

Belimas
1

Om ni ska testa med golden så räcker det nog inte med bara ett besök på en kennel då man kan känna av allergin ju längre man vistas med det som orsakar den. Så mitt tips är i så fall att ha med en filt eller dylikt som den kenneln kan ha under några dagar och låta hundarna ligga på den och sedan kan din mamma testa och se om hon reagerar när hon ständigt är "i närheten" av filten flera dagar i sträck. Gärna ha den i sängen också under natten om hon nu inte skulle reagera på dom direkt då givetvis för då är det ju ingen idé att testa med filt.

Men som de andra har sagt så sägs det att raser som inte fäller brukar klaras av av allergiska men det beror som sagt på vad man är allergisk emot. Bara för att en ras fäller så behöver man inte utesluta den, jag har hört talas om en som inte tålde pudel som sägs vara "allergivänlig" men som utan problem klarade av schäfer. Så huruvida hur mycket en ras fäller behöver inte vara avgörande men det gäller att testa ordentligt innan ett eventuellt köp, det är inte rätt mot en valp att den ska behöva flytta runt i onödan.

[Forest]
0

Det är oroligt många trådar om just detta med allergi och hundar. Här klarar sonen av pudel 100% med kel och pussar inräknat :) Han tål yorkie terrier pälsmessigt men hon har inte pussat på honom dok så kela han med henne utan problem. Det är som sagt var helt olika vad man tål och inte. En sak skam an med tänka på har man katt+hund så kan hunden kelat med katten därmed kan din mamma reagera på hunden OM hon annars reagerar på katterna. Bor du själv? För isf behöver inte din mamma kanske bo med hunden därmed kan du skaffa vad du vill :)

[Teddies matte]
0

Det är helt individuellt, här har vi allergi i huset, de flesta ickefällande-raser funkar, vi har själv Lagotto. Perron och Portugisen, samt Barbeten funkar fint, likaså Pudlar, däremot vissa Bichons kan ge reaktioner.

Goldens och liknande är värst, sedan korthåriga och långhåriga sådär.

Ni måste prova er fram, besök kennlar, träffa även valpar, besök ägare av raserna, gå på utställningar/andra tävlingar.

[Vanilla~]
0

#11 Tack för filt tipset kommer absolut att testa det :)

--------

Gick igenom olika raser igår och även om jag inte är speciellt förtjust i dem raserna längre så kan både Eurasier och Lagotto passa mig. Så funkar inte Golden så får vi se hur dem andra funkar :)

Viccan92
0

Jag har lite allergi och klarar ej korthåriga alls. Men långhår går ganska bra. Sen raser som am cocker spaniel känner jag inte av alls.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[Vanilla~]
0

Det e så jag tror att det är för min mamma också, att hon kommer klara långhåriga bättre🙂 Hoppas, då jag redan accepterat att jag inte kan skaffa en Amstaff förens om 3-4 år😕

Viccan92
0

#16 Prova med am cocker spaniel. Dem fäller bara ur rejält två gånger om året och annars är det minemalt. Eller ja nu vet jag ju inte ens vad du tycker om rasen. Har inte läst vad som skrivits tidigare.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[Bolten]
0

Jag reagerar väldigt mycket på raser med fetare päls som tex alla retrivers, schäfer, schnauzer, JRT osv. 

Pudel och kines är de ända raserna jag inte reagerar alls på än så länge, min dobermann reagerar jag inte heller speciellt mycket på :)

Portie
0

Jag är allergisk mot alla pälsdjur (verkar dock klara av de flesta sorters hundar bra), har aldrig reagerat på min portis men däremot så har min pappa, som också är pälsdjursallergiker, reagerat några gånger. Så det är väldigt olika.