Livrädd hund
Min puff tjej på snart ett år är livrädd för människor. Hon kan kolla på folk som går förbi men vill gärna morra samt att hon kan möta folk. Men kommer någon och hälsar på tex så blir hon livdrädd. Hur ska man göra för att iaf minska hennes rädsla? De är värst med killar men även en den tjejer han hon bli totalt livrädd för. Hon vill inte gå nära (vilket jag såklart inte tvingar henne till) hon går bara omkring och morrar om någon kommer om inte jag är stilla då kan hon ligga hos mig eller nära. Kommer de fram folk ute som jag pratar med skäller/morrar hon och gömmer sig. Jag tycker inte hon behöver springa fram och älska människor men iaf kunna va så att hon kan va nära. Jag blir ju nervös om någon ska va nära mig tex, för jag vet att hon hugger om de är så. Samma sak med hundar men dom går hon fram till om jag tillåter tills hon ha nosa, de går bäst med tikar, hanar gillar hon inte.. Hon skäller/utfall på hundar som går förbi kan även göra de på folk.
Vad ska jag göra? Vill ju inte att hon ska va så rädd.
Hej! Jag har själv en rädd hund, eller numer räknas hon kanske mest som osäker. Vi har gått hos en hundpsykolog/instruktör och några av de övningar vi fått där är dessa:
Gå i halvcirklar vid möten. Helt enkelt gå åt sidan eller i en halvcirkel när man möter någon. Då är avståndet större och situationen inte lika jobbigt. När man gjort det ett antal gånger börjar hunden själv välja att göra det.
Låta folk säga "hej ******", och slänga en godis till hunden. Alltså hej och hundens namn! När folk försöker hälsa på hundar så säger dem ofta det så genom att göra det till en kul grej så kan man försöka få till ögonkontakt mellan hunden och den som säger hej och i och med det göra personen mindre läskig.
Annars är det viktigt att bygga upp ett bra självförtroende. Min hund älskar agility och det kan man ju göra fast skogsvarianten och låta hunden hoppa upp på stenar etc.
Belöna, belöna, belöna och kämpa på. Jag vet hur extremt jobbigt det är. För oss kan möten med människor på långt håll och relativt långt håll gå ok. Det är när vi möter folk i porten och vid trånga platser det blir extra jobbigt. Men genom att vi tränat så mycket och kämpat så har hon gått från att försöka fly från allt läskigt till att skälla på det/våga närma sig det. Det låter ju mer, och syns ju mer men man får tänka att man kommit framåt.
Hur är din tjej med andra hundar? För oss har det funkat bra att träffa andra hundar för min hund älskar andra hundar och då har hon kopplat hundmänniskorna till något positivt. 🙂
Tack för tipsen! Ska testa de! Men de där med att dom ska kasta godis, jag tror inte hon skulle ta de. Hon är så pass rädd..
Hon skäller och gör utfall mot hundar tills hon fått lukta på dom men hundfolk är lika illa som vanligt folk.
Så var det i början för oss också! Men om ni låter godisarna ligga kvar så de äts upp senare/kastar från långt håll så kanske det går?
De är ju inge fel i att testa! :) Tack så mycket för tipsen! :)