Dog parkou, lite tips ?
Hej, det är så att jag håller på med dog parkou med min Ida. Men hon är rätt så rädd för att hoppa upp på saker. Hon har äntligen förstått att det inte är så farligt att lägga upp tassarna på något. Men baktassarna vill inte riktigt med. Hon kan hoppa upp på en bänk av sten utan ryggstöd och gå på den. Men skulle vilja ha liiite svårare saker hon gör. Hur har ni lärt era hundar att gå upp på saker och så ?
Jag har fått min tik upp på mycket tex stenar, bänkar, stubbar mm hon lyssnar på ordet upp :-D och ger godis som belöning!
#1 Hon älskar att klättra i berg så det gör hon som självmant. Stubbar ska jag testa med och bänkar. Vi ska ändå ut idag till en skolgård där det finns en skog,berg och leksaker. Även passligt då deras fotbollsplan har galler runt så dom slipper inte till den lite större vägen som är där. 😃
Har du kollat in den här sidan?
http://dogparkour.se/ Där finns massor att läsa :)
Gå med i fb gruppen Dogparkour Sweden och fråga, finns jättetrevligt folk. Börja med skogsaker om hon känner sig mer bekväm med det. Stubbar, omkullvälta träd, stenar m.m. och i vanlig miljö finns elskåp, murar låga inbuktande fönster, samt parkbänkar. Även där kan det finnas stenar och liknande :)
-
Jag kör dogparkour med min hund och vår favorit är klätterställningar på lekplatser/skolgårdar. Där finns det både fasta/rörliga saker att lösa/balansera på så hon tröttnar ju inte heller :)
Hon tyckte att nätbroarna var jätteläskiga i början, men vi tog bara framtassarna i början och efter ett tag så gick hon självmant över. Så det gäller bara att vänta ut hunden tills den själv inser vad den klarar :)
Föremålen med fjädrar är nog en favorit då hon verkligen får koncentrera sig och använda många muskler för att behålla balansen, men är det stålrör frampå så kan det vara bra om hunden lär sig att hoppa ner baklänges eller att man hjälper hunden ner i början.
Sajtvärd på problemhundar.iFokus
Calliethedog.blogg.se ❤
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här kan du se exemplen jag pratar om :)
Sajtvärd på problemhundar.iFokus
Calliethedog.blogg.se ❤
Tack för era förslag. Vi var på en skolgård idag. Hon vågade lägga upp tassarna på lite mer saker. Men dock baktassarna tränar vi ännu. Hon var även lite för jag vill träna idag. Hon sprang runt runt och runt. Och då vi hade dom lösa försvann hon helt plötsligt. Så jag började ropa och kalla in henne. Sedan kommer hon överlycklig ut från den lilla skogen med det höga gräset. Hon hoppade även ut och upp för många stenar,berg. Höga höjder hoppade hon ner från som vanligt. Klättrade upp för bergen, tog sig ner på de mesta omöjliga ställena då det fanns ett mycket enklare ställe. Min lilla bergsklättrare 😃
Det vikitagste är att inte gå för fort fram. Det är lätt att bli ivrig och börja med försvåra saker, men grejen med dog parkour är att bygga upp hundens självförtroende och mod, och går man för fort fram så kan hunden istället bli osäker.
Kör på en låg nivå tills hon själv tycker det är roligt och själv får sug på tex stenmurar och hopp.
Besök min blogg: http://bumpi.se
#7 Var försiktig med att hoppa ner, då det sliter otroligt mycket på hundarna. Är det högt, lyft hellre ner henne :)
#8 Jo, vi tar det sakta framåt. Från små stenar till att lägga upp tassarna på något, enkla saker som sagt.
#9 Jo, dock är det så att man inte hinner reagera innan hon gör det. Ena stunden kan hon sitta fint andra stunden innan man hinner blinka sitter hon brevid en på marken. Dock försöker jag alltid få henne till lägre ställen, ibland måste hon hoppa små hopp på cirka 50 cm eller så då vi är på berg. Men hon hoppar oftast själv ner då jag inte ser. 🤔