varför skakar dom?
har en blandning av puff och chihuhua (stavning?) och hon skakar ibland. Jag har haft små hundar förut men aldrig tänkt på varför dom skakar? Är de för att dom är osäker eller är de nå annat?
Slänger in en till fråga, hur får man henne att bli mer självsäker? Hon skäller och gömmer sig för både människor och djur..
Vi hade ganska precis en sådan tråd inne på Chihuahua, ska leta upp den och se vad folk svarade :)
Jag stärkte Theos självförtroende genom att leka massor i skog och så, släppa lös honom och ja lite sådant. Trick träning och olika andra lekträningar, hjälpt honom massa :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Tack ska testa de :)
http://chihuahua.ifokus.se/discussions/51c806478e0e746b4b0030bb-darrar hittade inte riktigt den tråd jag letade efter eller om jag hade läst det någon annanstans, haha :) Men står liite i den i alla fall :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Oro, upphetsning, förväntan osv är orsaker till skakningar. Mina kan skaka av just upphetsning/förväntan - ser en hare, vill att vi ska skynda oss ut, står och lurpassar på varandra eller liknande🙂
Jag har en Kinesisk Nakentjej.. Hon skakar: för att inte frysa, obehag, oro, förväntning. Typ när kopplet åker fram (hon hatar koppel), mat ska serveras, hon ska få gurka, vid lek osv. :)
Jag som skrivit den tråden som #3 länkade. Han darrar nu vid upphetsning (när han ska få mat), om någon kommer innanför dörren (han blir glad) och ibland när det är lite kyligt både ute och inne :)
Förväntan + upphetsning + kan inte hålla värmen
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Min tik är verkligen livrädd för en del människor. Hur ska jag göra för att hon ska bli säkrare med nytt folk? Söker även tips på hur man får henne att sluta morra åt dom i trapphuset?
#7 min hund var också jätte osäker förut, jag gjorde så att jag åkte till en plats där det finns lite lagom mycket folk och så gick jag en lite promenad där sedan satte vi oss på en bänk och bara tittade på allt folk. Tvinga inte hunden att hälsa på folk utan låt hunden bara titta på folk utan att behöva känna pressen att den måste hälsa på alla. Detta upprepade jag flera gånger och sedan kunde jag gå inne i stan där det fanns väldigt mycket folk (fortfarande utan att hunden behöver hälsa). Detta är mitt tips och det har fungerat jättebra för mig och Chester:)
Hälsningar Lovisa & Chester❤
#8 Men om de är så så funkar de. Men om folk kommer och hälsar på tex. Då är hon så osäker att hon kan göra utfall :)
Jag har läst mig till att det är för att hålla värmen
Jag har två hundar som kan skaka det är i samband med detta: upphetsade därmed förväntan att det ska hända något roligt eller mindre roligt. När det är kallt och när de är blöta.
Är det varmt ute så skakar dom troligen inte över att dom fryser, utan då är det för att dom spänner sig och har en förväntan.

Varför skakar små hundar mycket oftare än stora? Jag har haft och varit runt hundar i bra många år nu och tror jag sett tre stora hundar skaka (2 troligen upphetsning, 1 frös), men en väldans massa små jag sett skakar lite då och då. varför är det så olika?
#12 ofast så har små svårare att hålla värmen, både inomhus och utomhus, de skakar för att få upp värmen, som vi gör ute när det är iskallt.

#13 Jahop, det kan ju inte vara så trevligt.
fast småhundar skakar ju även sommartid så där ser jag väl inget behov av att sätta på dom kläder sommartid 🤔
Min hund brukar skaka när han är nödig :)
17 haha :) den har jag inte vart med om 😉
#16 nej jag har iaf inte kläder till min på sommaren xD Det får han klara sig utan, men vi har det oftast kallare inne i lgh på sommaren, så då ser jag till att han kan krypa ner i en filt om han vill :)
Har märkt nu att de är när de är kallt, rädd eller väntar på något oftast. Här är de dessutom så kallt att hon behöver en tröja ibland.. :/
Hade ni nå bra tips på hur hon inte ska va livrädd för folk som kommer och hälsar på?
20, starta nytt inlägg så får du mer tips ;)