Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 27794 ggr
bunnyheart
20

Luktar illa!

Hej, nu var det länge sedan´jag skrev på denna sajt men familjens hund STINKER!

Det spelar ingen roll om man tvättar honom, veckan efter så stinker han så man klöks igenObestämd.

Vad kan det bero på? Vad kan man göra åt det? Förvånad

Tacksam för svar :)

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Jespersen
0

Vad är det för ras? Om det är en långhårig hund så kanske det kan vara så att det fastnar kiss i pälsen? Då kan man ju klippa lite bara runt det området.

Annars kanske ni ska kolla upp hos veterinär så att han inte är sjuk på något sätt?

bunnyheart
0

Nej han har allt annat än lång päls! Det är en Rhodesian Ridgeback.

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

TacoBelle
0

Nu är det ju så vått, lerigt och ruggigt ute och blöt hund luktar inte tårta. Är det den lukten du menar?

Eller har han kanske rullat sig i något kul ute? Har ni täcke på honom ute?

Vilket schampo har ni tvättat honom med?

Är hans bädd/korg/täcke/filtar rena?

Det är inte från munnen han luktar?

bunnyheart
0

1. Nej vi har inte täcke ute, och han rullar inte sig så ofta.

2. Det är olika men har du något shampo att rekommendera?

3. Den håller vi ren så gott vi kan men allt nytt och rent blir helt förstört sen och stinker av hans doft :S

4. Nej det tror jag inte..

Hur ofta ska man behöva tvätta en hund? :/

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

TacoBelle
0

Tillägg; Det är inte från "baken" det luktar då? Så att det är analsäckarna som måste tömmas?

bunnyheart
0

#6 Vad är analsäckar? :S

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

TacoBelle
2

Analsäckar; Hundar har två sekretproducerande körtlar på ömse sidor om analöppningen. Dessa producerar ett för oss illaluktande sekret. Analsäckarna töms regelbundet och anses vara en del av hundens naturliga revirmönster. Ibland kan dessa körtlar svullna och bli inflammerade. Tecken på detta är upprepat kanande på baken och ökat slickande runt analöppningen. Kontakta i så fall din veterinär.

Elinormaggan
0

Kan det inte vara andedräkten eller nåt :P?

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Gluskap
0

Lukta på tassarna, de kan lukta riktigt illa och vara röda om hunden får svamp mellan trampdynorna.

isf kan du använda dig av en huskur:

1 matsked Atamon per 2 dl vatten,
tassbad ett par minuter per tass 1 gång om dagen i 1 vecka,
torka ordentligt efter

TacoBelle
0

Man ska inte bada hundar särskillt ofta alls. De flesta raser räcker med regelbunden borstning och vid behöv avsköljning med rent vatten.

Schamponeringar tar bort hudens naturliga fettskydd vilket tar flera veckor att bygga upp. Schamponera därför endast vid behov, och helst inte oftare än varannan månad. Använd hundschampo och gärna ett återfuktande sköljbalsam. Använd inga människoschampo.

Jag har själv ingen erfarenhet av så illaluktande hundar att jag har behövt köpa speciella schampo. Men det finns ju att köpa på nätet.

Den här t.ex. verkade ju okej (Den som heter Sebolytic) ; ttp://www.skovdedjurklinik.se/Palshudvard.htm

Men sen ska du veta att det finns sjukdomar hunden kan få som har just illaluktande päls som symptom.

T.ex. Seborré. Tecknen på att hunden har seborré kan vara: Fet eller torr päls med ökad mjällbildning, dålig lukt från pälsen, hudrodnad, ökad sekretion från öronen (ofta illaluktande), hunden kliar sig, slickar och biter.

Det kan också vara någon annan slags svamp eller bakterieinfektion i huden.

Jag tycker att du ska gå till veterinären med hunden och få det uträtt om han har någon sjukdom. Så att han kan få rätt behandling innan du börjar att prova olika schampo på honom.

Lycka till!

Tillägg: Det kan också bero på vilket foder ni ger. Tycker ni ska prata med veterinären om vilket foder som skulle passa er hund bäst.

bunnyheart
1

TacoBelle:

Nej han har inga sympton som skulle kunna bata Seborré men man vet ju aldrig så kanske ska kolla hos vetrinär.

Det är liksom pälsen som luktar..

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

[Forest]
0

även att den är gammal tråd så petar jag till den lite

fridaaocrazy
0

Har ni fortfarande inte (efter 3år) löst problemet så finns det K9 schampo som luktar väldigt mycket som ni kan prova XD

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[Bolten]
1

#13 De är i princip alltid en orsak till att hunden luktar illa och då är de betydligt smartare att uppsöka veterinär än att köpa ett schampo som döljer lukten :P

Shelsy
0

Håller med #14.

Djurälskaren87
0

hej. hur gick det med hunden?