Hundar iFokus

Hundar

Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 25793 ggr
pumaaaaan
44

puggle uppfödare?

Har gillat rasen Puggle sen jag först såg den på tv. Jag och en annan kompis till mig är jätte nyfikna på om det finns en puggle uppfödare i sverige?

då jag är intresserad på att skaffa en sån om några år :)

Mvh Sandra, Chico, Chiquita & Lady (:

[IsabelleA]
7

Det är väl ingen godkänd ras i Sverige? *Just wondering* Cool

Frida B
4

det är en s.k designerras, d.v.s två renrasiga korsade med varann (som jag uppfattat det) tror inte det är en godkänd ras i sverige, och tror inte heller det finns seriösa uppfödare (ännu…) men letar du på så kanske du hittar någon ;)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

EternalWinter
10

De är väl en blandning mellan en mops och en beagle.. Pug..Beagle..Puggle?

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Belimas
2

Det gör det säkert, blandraser finns det ju gott om och det finns säkert någon någonstans som har eller kommer göra den blandningen. Det enda stället där du skulle kunna hitta en sådan är typ blocket eller liknande ställen.

Beckibus
1

Puggle är ingen renrasig hund i Sverige utan klassas som blandras. Tror inte heller att det finns ngn uppfödare i Sverige. Sånna d Fall ingen seriös som avlar på friska hundar. Som #3 säger Mops+beagle= Puggle ;)

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

pumaaaaan
0

ah, ne jag visste att det va en designer hund. Får väl hoppas att det blir en klassad ras i sverige inom några år. är så sjukt förtjust i dom :)

Labolina_73
7

vad är det med den "rasen" du gillar då?

/L

KvirrZ
0

Är det din bild?

- Mvh Emma

EternalWinter
0

#8 Tvivlar på det hitta den på google på första sidan

Här

Frida B
0

väldigt Ot, men får man "ta" bilder från google?undrar, för jag har ingen aning;)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

EternalWinter
4

#10 Nej, det får man inte Tungan ute

Frida B
0

#11 nähä, har alltid trott det… ^^ att man får asså

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

pumaaaaan
0

okej, här fick man mkt hjälp.

EternalWinter
1

#13 Här Har du lite mer info om dom.

Sen får du väl hålla utkik på blocket efter blandningar mellan dom två raserna.

Belimas
2

Hoppas dock inte för mycket på att den kommer klassas som renras. Sådant tar åtskilliga decennier och det krävs otroligt mycket jobb, pengar och tålamod hos uppfödarna.

Ixectrona
1

När ska folk lära sig att det heter 'erkänd' och inte 'godkänd'?
//Wannabe-språkpolisen

Frida B
7

#16 spelar det ngn roll om man säger erkänd eller godkänd ;)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Labolina_73
3

#16 men snälla rara nån……

[Forest]
3

Mitt tips är håll kollen på blocket mm annonsidor efter blandrasen. Hur gammal är du? Börja spara läs på ang sjukdomar hos båda raserna då detta är en blandras. Ska man köpa en sån här blandras så hade jag personligen sett färderdjurens stamtavla och utställningsmeriter, hälsotesterna enligt deras raser kräver för att avlas på ska vara ua=utan anmärkning. Lycka till, tror inte den blir erkänd/godkänd ras de närmast 15 åren iaf.

Michaela-N
4

#16 Nödvändigt att framföra det i sådan ton?

[Beak]
0

Jag äger en puggle, helt underbar är rasen!

[Bolten]
10

#21 Det är ingen ras, de är en blandras.

[Beak]
1

Okej språkpolisen

[Camia7]
0

#21 då kan du ju skicka pm till TS och berätta vem din uppfödare är så hon kan köpa en sån:)

Frida B
4

#23 fast det är stor skillnad på renras och blandras, och det är en blandras.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Beak]
0

Nej jag vet det men förstår inte petigheten jag fattar att en blandras aldrig kommer bli en renrasig men varför ens ta sig tiden att kommentera det

Karmatarerskanise
4

#26 Om du vet att det inte är en ras är det väl ganska onödigt att skriva att det är en underbar RAS. Självklart reagerar folk om man skriver felaktigt.

[Beak]
0

My bad! Underbar mix!

[Camia7]
1

Men herregud vad spelar det för roll?:) jag ser det också som sin egna ras, skiter väl i om den är godkänd eller inte. :) Tror också att alla här inne fattar vad hon menar:)

[Bolten]
3

#29 Vad det spelar för roll? Det är inte en ras hur mycket folk än vill få det till de, face it det är en blandras.

[Beak]
1

#29 Tack så HEMSKT mycket. Exakt så ser jag det!

[Wraith]
6

Som jag förstår det så handlar det inte om att få rasen godkänd i något förbund, då rasens kännetecken är att man parar två renrasiga hundar av rasen mops och beagle. Så länge man inte försöker renavla hunden så kommer den inte kunna bli en renras i något förbund, ja seriöst förbund. Och de större sidorna som förespråkar hunden nämner även den som blandras och att det handlar om en första generations hund. Om du parar två Puggles med varandra så kommer valparna inte bli ännu mer Puggle, bara mer blandad. Inte ens seriösa Puggle uppfödare vill se fler generationer av hunden, utan ska hållas till första generation.

OM man ville renavla denna hund så skulle de krävas måååååååååånga generationer, för de närmsta generationerna hade fort tappat Pugglens utseende och temperament. Så man hade sakta får avla tillbaka mot hur en första generations Puggle kan se ut, som även där har en stor variation.

Puggles är inte friskare än sina föräldrar!

Kalla blandrasen vad man vill, men när folk börjar lura i andra att det finns en ras som heter ditten och datten, då har man tappat fokus.

Puggle
10

Hej!

Jag har två puggles - Bibbi och Bosse som jag hämtat i England i höstas. Planen är att ta valpar efter dem, men jag väntar ett år eller så, men de är helt bedårande! Världens bästa hund!

Mia

TjockaBerta
0

Fick de inte valpen Britta i somras? Så då har du väl tre pugglar?

>>>Malum domesticum<<<