Freestyle med Rottweiler?
Lite frågor angående Freestyle. Har alltid tyckt att det ser fruktansvärt roligt ut och är sugen på att iallafall testa. Tror ni att det skulle gå bra med en Rottweiler? Tar det mycket på leder? Vad kan jag i så fall träna med henne? - "hopp i famnen" blir lite väl tungt. När vi var ute på dagens långpromenad så stannade hon, tittade på mig och började hoppa på bakbenen och såg överlycklig ut haha, såg fruktansvärt märkligt ut då jag inte ens lärt in det x) Vet inte om hon fick något frispel eller för att vi tittat på mycket freestyle på teven :p
Kolla in heelwork to music. Det är dans med hund det med men med fokus på position och max 1/3 får vara tricks om jag minns rätt.
Dock svårt att hitta på google då många tror att htm och freestyle är samma sak, men freestyle är friare.
Detta är mer uppvisning än tävlan men det ger dig en ide iaf :) http://www.youtube.com/watch?v=4d-og0lKeso
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Klart du kan köra freestyle med en rottis :) Slalom mellan benen, gå mellan, gå på bakben/framben, hoppa på tre ben, gå i en åtta mellan benen, Springa runt objekt, snurra m.m. Det finns lite artiklar om freestyle på tavlingshundar.ifokus.se om du är nyfiken på det :)
-
#1 Tack så mycket för tipset! Ska kolla på videon när jag kommit hem :)
#2 Åh, bra! :D gå i åtta måste jag lära mig först, har försökt men lyckas trampa på henne hela tiden x) - Då läser jag lite där :D Tack för tipset!
Att gå i åtta ska du inte ens röra dig, förstår inte hur du kan trampa på henne då? xD Led henne med en godis mellan benen i en åtta och rör dig succesivt högre upp med godisen så att du tillslut kan säga det/göra små gester med händerna. Tog mig ungf. 1 vecka att lära min aussie det, från att behöva leda hela vägen till att kunna det utan gester med bara rösten :)
-
Haha, jag hoppas du är lång om du har en stor rottis om den ska gå mellan benen, eftersom att för ca ett år sedan så hade en lång ägare lärt in det på sin riesenschnauzer som min vän passade, och den skulle ju gå under mina ben… Ja, jag är vällingen lika lång som honom om man säger så, så det slutade med att jag satt på hennes rygg med ena benet i marken och ramlade omkull hahah XD Jaja, världens underbaraste hund och är faktiskt min "favorit" hund efter min egen :)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#6 Rottistikar är inte speciellt stora. Tränade lite freestyle och lydnad med en rottistik för något halvårsedan och jag är inte jättejättelång, bara 174cm, och det gick superbra. Andra tikar jag träffat har inte varit jättestora heller.
-
Min väns rottis är gigantisk, men han är ju en hane, och extra stor och maffig för att vara rottis ;) Men tikar och hanar skiljer sig väldigt mycket har jag märkt, då tikarna brukar vara betydligt slankare och mindre, även om det inte gäller alla :)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#5 haha då är det något annat, dålig på alla namn för tricks x) Försöker förklara: jag går framåt och hon går som "sicksack" mellan mina ben.. Haha förstår du hur jag menar? Sämst på att förklara :p #6 Ja du, där har vi ett problem jag inte tänkt på x) Hon är inte fullvuxen sen så jag vet inte hur hög hon kommer bli :p Så det kanske blir som dig att jag kanske hamnar på hennes rygg x)
#9 slalom mellan benen brukar folk kalla det :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#8 Har både tik och hane :p tiken är mindre klumpig och slankare som du säger. Mesans hanen är rätt så klumpig men väldigt musklig :p
#8 Tikarna är betydligt mindre. De jag träffat är bara något större än min aussie. #9 Slalom? :) Träna bara ett ben i taget, ta det inte för fort. Lär in att gå mellan benen först, underlättar väldigt mycket i slalom träningen :)
-
#12 Haha ja, då är det slalom jag menar! Tack så mycket för tipset, -hon kan redan gå mellan benen, så vi tar och testar slalom imorgon! :D