HJÄLP! arg hund
Jag har en blandras på två år, han är en lhasa apso/tibitansk spaniel. Jag vet inte riktigt hur jag skall göra för han har börjat hugga efter en när man skall försöka få kontakt med honom. T.ex när man skall ut på promenad och han ligger under soffan. Visst han kanske vill vara ifred men han kan inte ligga där en hel dag och hugga så fort en hand kommer mot honom, jag har provat jätte mycket men han lugnar sig inte. jag har visat vem det är som bestämmer men han vill inte ge upp, så har någon ett tips på hur man kan få honom lugn? vi har nu gjort kemisk kastrering så får se om det gäller inom det aggressiva.
Sluta dra fram honom från soffan. Om han ligger där så får ni helt enkelt ha inställningen att han inte behöver gå ut, eller locka ut honom utan tvång.
Om hunden ligger i flera dygn utan att någonsin frivilligt komma ut, ta honom till en veterinär.
Kemisk kastrering var en bra start, du bör även kontakta din hundklubb och be att få gå en kurs och träna där så du kan få tips, många lhasa apso/tibitansk spaniel behöver man inte visa vem som bestämmer då dem oftast är ganska snälla och trevliga hundar, så tror att erat sätt att vissa vem som bestämmer kan ha gjort honom lite osäker :/
Försök muta och locka honom med godis, bli inte arg eller "dominant" emot honom, ni måste jobba på kommunikation och tillit :)
Verkar som det inte går att svara på kommentarer, är rätt ny. Alvin som han heter har varit mycket hos min mormor som har en ny man som vi tror har slagit honom så han är osäker helatiden verkar det som så jag tror det är därför det började. Men jag skall lyssna på er, det är ju trotts allt därför jag frågar för att jag inte vet hur jag skall göra för jag tänkte väl att det jag gör måste vara fel. Alvin var min första hund så har bara varit hundägare i 2 år hela mitt liv. Tack för svar.
#3 Ett tips är att tänka lite så här: Jag har en hund som försvarar sig väldigt snabbt, då gäller det för mig att undvika att skapa situationer där min hund känner att den behöver försvara sig.
Att undvika bråk så långt som möjligt hos en hund som lärt sig att försvara sig är det bästa tips jag kan ge. Ta gärna hjälp av en instruktör i ditt område, så kan ni få hjälp att arbeta med er relation och slippa allt tråkigt bråk.
Samma sak hände i ett Caesar Millan program. Jag vet att många inte gillar honom, men i sådana lägen är han väldigt duktig! Ni borde täcka för utrymmet under soffan, han ska inte få se det som en negativ plats. Ha istället t ex hans transportbur, och är det galler runt den så kan du täcka 2-3 sidor med filt/handduk. Det känns som att han behöver en trygg plats där han kan vara i lugn och ro. Kommer inte ihåg hur Caesar lyckades men den hunden var verkligen RIKTIGT aggresiv och man kunde knappt röra den. Men jag hade provat att alltid ha en godisbit/leksak (vad han nu älskar mest) i handen så att han ser dig som något positivt, men det får absolut inte bli så att han vill "äga" saken, och triggas igång av det. Har du en leksak så ta på dig en sko inomhus, t ex en gympasko, och när han blir aggresiv för att han vill äga/ta leksaken så sätter du foten på leksaken så att hunden inte kommer tillleksaken. Hunden lär sig då att det inte ens är lönt att försöka ta leksaken, ger sig och då "regerar" du och bestämmer då. Tror det var ungefär så de gjorde, men kommer inte ihåg om det var samma hund eller en annan efter alla dessa Caesar program som visas hela tiden xD
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Fast nu när jag läste kommentarerna lite nogrannare så verkar han inte aggresiv utan osäker ;) Mys med honom mycket om han gillar det, träna MED honom, belöna honom överdrivet mycket så fort det går st pyttelitet framsteg osv. Prata vänligt med honom, och lämna honom ifred mycket i början. Har någon slagit honom så har han nog därför sprungit in under soffan där han som slagit honom inte kommer åt honom, och när ni nu kommer fram med era händer under soffan så minns han igen och reagerar negativt. Men jag skulle nog börjat med att täcka för under soffan, och när han har lugnat sig så kanin ta bort skyddet/nätet/plankorna. :)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Ignorera hunden och låt honom vara där tills han själv kommer ut, täxk sedan för sidorna där han kommer in.
-
Kolla upp synen. En hund med dålig syn kan försvara sig mer än andra hundar. Osäkra hundar med, om du har en osäker hund och använder hårda metoder så kommer hunden till sist tro att den behöver hugga för att vara någotsånär trygg.
Läs på om positiv förstärkning istället och släpp alla dominanstankar så får du bättre relation med din hund. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Sådär gör inte en frisk hund. Jag skulle rekomendera er att ta honom i veterinären. Är det ingenting så skulle jag försöka täcka för där han kryper in eller ta reda på när och vad han börjar känna sig osäker och vill krypa under. För att bita och att vara aggressiv skulle jag absolut INTE tycka var okej, hund eller människa.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Hakar på kören och säger; gör smärtutredning (personligen hade jag låtit både veterinär och en fysioterapeut känna igenom hunden) och kolla synen på hunden. Ett kraftigt förändrat beteende bottnar ofta i nåt fysiskt.
Först och främst, ta hunden till veterinär!
Jag säger som 11 ta hunden först och främst till en veterinär för att konstatera att han är helt frisk glöm inte även kolla synen.
Sen har man en hund som kanske blivit slagen o därmed söker sig under soffa för att finna en trygg plats så ska man låta den vara i fred. Sen skulle jag försöka bygga en bra relation mellan mig och hunden, detta genom belöna mycket, med eller utan godis. Träna på kontakt och sen göra bara roliga saker så hunden ser att man är en rolig kompis :)
2. Jag tror inte att någon kastrering är miraklet i det hela fattar inte alls vad det skulle hjälpa en hund som kanske har ont/sjuk eller är osäker/rädd? Men det kanske du kan berätta hur det hjälper?
Hej!
Jag vet exakt din känsla, haft samma problem med min hund. Han har både stort resursförsvar (tar han nånting förbjudet går det inte att plocka bort från honom utan att erbjuda nått godare, att stoppa fingrarna i munnen i det läget är big no no!) och som du beskriver, när man ska ut eller något så vill han inte flytta sig från sin plats (kanske en säng, eller soffan) att ta i hunden i det läget är tyvärr ingen idé det riskerar bara att du och dina familjemedlemmar kanske skadas av hans tänder och även eran relation till hunden.
Testa locka honom med nått riktigt gott, eller en pipleksak, när han väl kommer ut så belöna massor och säg att han är jätteduktig som kommer ut alldeles själv. Sen kan ni gå ut på eran promenad!
Ett tips är även att lära in kommando ''Gå och lägg dig'' eller ''plats'' för då är det ni som har kontroll över att han går och lägger sig där!
Kan även säga att idag är min hund inte alls samma hund som han var för kanske ett halvår sen, jag lyfter honom aldrig från sin sovplats då detta kan ske då, och vi har en mycket bättre relation, han litar på att jag inte kommer och rycker upp honom.
Vet att det är svårt men fick faktiskt många bra tips jut från här iFokus, dock från problemhundar.ifokus.se minns inte om jag la upp nånting här men fick massor av bra tips och jag följde bra råd (för det är svårt att helt själv börja lära sig en ny vana) och nu idag kommer han självmant när vi säger att vi ska gå ut!
Sen ser tyvärr inte jag skillnad på om en hund har ont eller ej (i en text som den här alltså!!), men ibland kan det vara bra att ta hunden till veterinär som några andra skrivit, kanske bara för att göra en hälsokoll. Jag hoppas du har en bra veterinär som du kan lita på. Våran veterinär är guldvärd, en ganska liten klinik men helt underbar, de känner igen en, hälsar så glatt på hunden och frågar om de får titta tänderna på våran hund utan betalt bara för att lära sig mer (för alla kan alltid lära sig mer!) och varje gång det är kloklipp där gör hon atomatiskt en genom känn på honom, klämmer lite här och där och det är guldvärt verkligen! Äntligen gillar våran hund veterinären efter trauman då han vid 12 veckor blev inlämnad på bagarmossen en hel natt. Han mådde inte alls bra och var rädd för veterinären och trodde vi skulle ''överge'' honom de första gångerna vi kom till den nya kliniken. Men i dagens läge drar han som en tok i kopplet när han ser vart vi ska, han blir så glad att komma in där!
Stort lycka till och hoppas allt löser sig 🌺
Man kan också prova att krypa ihop med något gott i handen men med huvudet åt andra hållet, för att skapa nyfikenhet vad man gör, kanske låta lite konstigt bara för att bryta hans sinnesstämning, tycker att ovan förslag också är bra !
jag hoppas inte du låter hundne träffa din mormor man mer? för har han slagit hunden är de ju skamligt att forsätta honom träffa hunden… det är nog först där hunden blivi rädd/osäker…så visa hunden att han kan känna sig trygg med dig
Tack alla för svar! Jag skall ta han till vetrinären snarast och kolla över honom. Och jag kommer verkligen aldrig mer lämna hundarna hos min mormors man igen. Denna sidan var mycket bra, får verkligen svar på mina frågor och jag tackar alla som lagt ner tid för att hjälpa mig inom detta för jag vill bara hundens bästa. 🐶
#16 Det är bra att du ser till din hunds bästa, det gör en glad att läsa 🌺håller tummar och klor här hemma att allt går bra hos vetten 🌈
16 Lycka till och jag hoppas verkligen att du hittar en bra lösning och att han blir sitt gamla vanliga jag igen :)