Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3618 ggr
Wellcraft
0

Passar kooikerhondje?

Hej! Skriver inlägget åt en kompis då hon inte orkar göra en egen medlem just nu :)

Kompisen ifråga är väldigt intresserad av kooikern, hon har haft hund förut (border terrier, jaktlabrador och amstaff) och är mycket kunnig!
Hon vill nu satsa ordentligt på lydnad & agillity (tävla och komma långt helt enkelt!).
Men kommer även lägga lite spår och köra lite sök i vardagen.

Så tror ni kooikern kan passa? Varken jag eller hon har några personliga erfarenheter av rasen, hon ringde häromdagen till en uppfödare och uppfödaren tyckte det lät som att kooikern skulle passa utmärkt.

Men hon ville höra fler åsikter också, och både jag och hon vill veta mer om rasen.
Vi vet dock att kooikern har haft problem med mentaliteten, så hon kommer vara otroligt noggrann med val av uppfödare såklart.

Så ös på med information! :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Teddies matte]
0

Agility passar Kooikern utmärkt till, lydnaden vet jag däremot inte, har faktiskt aldrig träffar på någon Kooiker som tränat/tävlat lydnad på några högre nivåer/med högre ambitioner. Men om det inte är mycket viktigt att de skall komma långt i lydnaden så passar den säkert!

Mentaliteten kan vara lite sådär som hon redan visste, så att vara noggrann med sökandet av uppfödare/kombination är viktigt.

RedMonsters
0

Jag hjälpte en tjej som har kooiker, i lydnaden. Hon var otroligt envis och ville göra mycket på egen hand. Men när vi hittade dom rätta knapparna i varje moment gick hon som en klocka. Men det är nog inte lätt för en nybörjare. Annars tycker jag att det är otroligt roliga hundar.

Medarbetare på brukshundraser.

[Bolten]
1

Jag tycker kooiker är en perfekt agility/lydnad hund. 

Tycker mer frågan är vad de är hon vill ha för typ av hund? Eftersom Kooikern inte är lik någon av de andra raserna hon haft.

kodex
0

Kooikern är helt perfekt till dem ändamålen. MEN som du själv sa är valet av hundar, linjer och uppfödare av största vikt. Jag vet flera som skaffat kooiker med dem målen men som fått kämpa på tävlingsplanen då kooikern inte har hållt ihop mentalt.

Jag har själv två kooikrar. En av varje sort, från två helt olika linjer och uppfödare. Den ena är helt ljuvlig i alla grenar och vi har kämpat oss upp i klass 3 agility och LP2 i lydnad men nu har vi i princip lagt av med det då det tydligt märks att hon inte gillar att tävla. Den andra jag har är än så länge 11 månader men med henne kommer jag inte ha dem problemen över huvudtaget och hon är kapacitet i likhet med bordercollie. Båda är dock lika ovärderliga och högt älskade för mig. Personligheten på dessa hundar brukar vara mycket starka och helt underbara, tycker jag personligen. Min 11-månaders kooiker kommer från Rantafejs.

De har en otrolig koncentration och fokus till att arbeta utan den överdrivna stressen som hos vallhundar. De är otroligt lättlärda och kan komma mycket långt i diverse grenar om man satsar.

kodex
1

Måste tillägga en mycket viktig sak. Innan hon beslutar sig för att skaffa kooiker eller inte. Besök och träffa rasen! Den är mycket svår att beskriva för att ge rätt bild.

fridaaocrazy
0

Har träffat en kooiker (eller ja många igentligen men berättar om denna) och den var super i Agilityn men var lite reserverad av sig när det gällde andra hundar osv. Sen har jag däremot en ung kooiker på en av kurserna, och den är jätte pigg och älskar andra hundar, så det är nog rätt olika ;) Annars vet jag inte så mycket om rasen :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka