Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3478 ggr
Michaela-N
0

Biter på tassen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag såg nu i kväll att Hugo bet på höger baktass och att tassen var lite röd och irriterad. Vad kan det bero på att han biter ovanpå tassen?

Aristarcos
0

Svamp infektion ? Prova med canesten eller pevaryl  !?

[Daniela1983]
2

Är det inte så att de, när något är fel fysiskt, kan ta ut sin frustration på tassarna, benen. Det kan egentligen vara vad som helst som är fel. Såg nu att du skrev baktass, kan vara något där bak som irriterar, gör ont, är vad jag tänker på.

[Forest]
0

Ingen aning, kanske något insektsbett?

[zippo92]
0

Så där är min hund med tassarna! Han har gnagt och kliat i ett år, vi har varit hos 3 olika veterinärer (varpå den första vägrade kolla honom), men iom att min hund är otroligt rädd om sina tassar så vågade inte ens veterinärerna kolla dom…nu kastrerade vi honom förra veckan, och bad då veterinären att kolla tassarna. Upptäcktes då att han hade svamp och infektioner i alla fyra tassarna!! Inte ens veterinären här hemma kollade tassarna när vi sövde honom för att klippa klor senast…fast jag bad henne -.- 

Så det kankse är nån svamp eller infektion hos din också? Vi tvättar med klorhexidinsservetter,

Aristarcos
0

5# min förra hund kunde periodvis få svamp, brukade pudra med pevaryl puder ofta då och det brukade hjälpa bra. Det blir ju lätt att det är fuktigt långa perioder i tassarna, speciellt på lite långhårigare raser om man inte klipper bort pälsen ofta.

Sugar Mist
0

Infektion i klon/pulpan/tån kan det vara, vetten skrev ut metacam och antibiotika till Opsis för det.

-

Kelin
0

Min hund brukar göra det på kvällen, när han har svårt att komma ner i varv.. Brukar klia på honom, eller ta bort allt som kan trigga igång honom…

Misarn
0

Våran bullterrier brukade tugga på tassarna och var irriterat och det visade sig vara svamp :-/

Lathundarna
0

Kan finnas många olika anledningar. Svamp, hudirritation, myggbett, fästingbett, smärta, etc. Fortsätter det så ta hunden till en veterinär.

Michaela-N
0

Jag skrev förut om hans klåda/vad det nu kan vara på baktassen. Efter någon dag så slutade han bita där och såret läkte. Dessvärre såg jag nu börjat bita på höger framtass istället, det är lite irriterat där änsålänge.

Så jag antar att han har klåda av något slag. Vet inte av vad och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Får nog höra med en veterinär vad de säger om detta.

[Forest]
0

10, Enja har liknande sår och vi var hos veterinären på Enja var det bett hon gissa på myggbett eller annat småkryp som bitit henne. Hoppas att det ger med sig på Hugo med