Hundadoptioner
Nu kommer det varningar igen…
Dags att ta dom på allvar tycker jag.
Tack för bra länk! Läskigt med dessa sjukdomar, jag har faktiskt inte tänkt på det tidigare.
Väntar på försvaret… Min gatuhundar är frisk Min organisation är jätte bra Bättre att ta hit hundarna så dom får (kanske) leva ett bra liv sina sista år än att avliva de stackars hundarna Os osv osv
minavitas.wix.com/kennel
Jag tycker det är riktigt skrämmande med allt skit som tas över till landet via andra hundar.
Jag tycker det är ett jäkla otyg rent ut sagt att släpa hit hundar man inte ens vet vad dom varit med om och utan att ha träffat dom😕
och jag retar mig fortfarande på ordet adoption - det handlar enkelt om att köpa en osedd gathund.
Såg även igår en annons via blocket om en som vill börja med detta att förmedla gathundar från Thailand ??? en hund ute för försäljning nu…
Inte underligt vi får in all möjlig skit i vårt land - hårt med sant.
Jag förstår inte varför man tar in hundar från andra länder när vi har hundar här i Sverige som är hemlösa.
Folk gör det väl enbart för att de lever helt annorlunda än vad vi gör.
Folk tycker nog bara synd om dem och vill ge dem ett hem. Vilket är helt fel syfte i att skaffa hund.

#5 Jag förstår varför. Satt själv framför föreningarnas hemsidor och typ grät åt bilder och berättelser om stackars hemlösa hundar när jag var 13år och lovade att när jag flyttade hemifrån skulle jag ta hem ett helt gäng!
Nu växte jag upp och hann inse vad det innebär. Och att jag fick en tydligare ide om vad jag ville ha hos en hund. Men jag har full förståelse för att tänka med hjärtat och inte riktigt släppa in hjärnan.
#5 Man får ingen guldstjärna/helgongloria om man tar hand om en inhemsk omplaceringshund.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Det enda som jag kan förstå, är om man är på plats och råkar förälska sig i en herrelös hund - då har jag mer förståelse än att köpa en hund via bild med en snyfthistoria skriven under (som kanske inte ens är sann - vem kan intyga det ?)
Har läst om alldeles för många förrymda gathundar som blivit skrämda när dom kommit hit - det måste vara fruktansvärt för dessa att utsättas för flygtransport och dylikt när dom endast strövat runt på gator eller enbart levt i hägn. Tyvärr är många av dessa sk gathundar även uppfödda i hägn, men får en snyfthistoria för då säljs dom enklare till lättlurade utlänningar😡 Många med falska papper och så får vi in än mer sjukdomar och annat hit.
#7 Håller absolut med där.
Tar man en hund utifrån så har man räddat en krakes liv genom att adoptera.
Tar man en från vårt land är det bara en omplacering.
Jag är så himla rädd för alla sjukdomar dom släpar med sej hit genom falska veterinärintyg.
Hur många hundar från Irland, Spanien, Portugal, Rumänien, Grekland etc. har EGENTLIGEN tagit hit någon sjukdom som inte fanns här tidigare? Finns det fast statistik med säkra källor på det? (Hur många som varit friska vs. sjuka.) För det skulle jag vara uppriktigt intresserad av.
#7 - Den här attityden är jag äckligt trött på. Hopgaddande nedklankningar på alla som tar gatuhundar är vad jag ser, jag ser inga helgonglorior någonstans. Det verkar bara vara de som är emot det, som tror att de som gatuhundar tycker att de är extra duktiga. Jag har aldrig hört någon som faktiskt adopterat hund, som tycker så om sig själv eller andra som gör det.
Det verkar tvärtom mycket fulare att ta hundar från utlandet än Sverige, titta bara på dessa trådar!
Men ja, jag tycker man har rätt att känna sig lite "duktig" vilken omplacering man än tar, oavsett art eller var den kommer ifrån, då det finns så många djur som behöver hem, och det är bara av själviska skäl man köper valp/unge av vilket djur som helst. Att ha djur är alltid själviskt, men ger man en omplacering ett hem så gör man det för djurets skull också.
#7 Man får ingen gloriastjärna om man tar hit hundar från Spanien eller portugal heller, man får mest ta skit.
Jag orkar inte ens besvara dessa trångsyntheter längre!
Jag tycker inte jag är trångsynt. Däremot är jag realist.
#10 + till dig! Du tog orden ifrån mig.
Om man tar sig an en omplacering får man klappa sig själv på axeln som hjälpt en hemlös hund. Alla hundar förtjänar ett hem.
Om man tar sig an en adoption från utlandet får man också klappa sig själv på axeln som hjälpt en hemlös hund. Alla hundar förtjänar ett hem.
#7 Vad menar du och varför taggade du mig? Jag har väl inte påstått att man får det?
#10 Det finns ju bevis bara genom att se vad både veterinärer och jordbruksverket skriver. Orkar inte leta reda på länkar i dag, men kanske någon annan kan göra det.
Ingen rök utan eld, heter det ju.
#14 Vad hjälper det gatuhundarna i det långa loppet om man tar hit en hund? Du räddar en hund men inget mer. Du bidrar troligtvis mer till problemet än om du hade låtit bli. Stödj organisationer som faktiskt vill göra något åt problemet - dvs kastrering.
#17 Fast … det är ju likadant om man tar en av alla dessa omplaceringar som finns här i Sverige … man bidrar till samma sak …
#17 ''Du räddar en hund men inget mer.''
Det är väl bra mycket bättre att rädda en hund än ingen alls?
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
#19 - Ja, och sedan är det inte sant att man räddar en hund men ingen mer. Man stödjer organisationer som hjälper hundar på plats genom att bygga hägn och kastrera hundar.
http://www.facebook.com/dinasark
Dinas Ark uppdaterade ang. en kastreringskampanj så sent som i onsdags. Är det att bara hjälpa hundarna som flyttar till Sverige? 😇
#20 '' Är det att bara hjälpa hundarna som flyttar till Sverige?''
Menade att rädda en hund oavsett om den kommer från utlandet eller Sverige :)
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
#17 & #18 Jag tycker då i alla fall att ett hundliv är värt så himla mycket och om man kan ge en hemlös hund ett hem så är det himla bra. Sen om man inte kan rädda alla är förståeligt men du har åtminstone gett en hund ett varmt och tryggt hem och det är tusan mig något att vara stolt över!
Det går ju inte att ta artikeln seriöst när den tar med leishmania. Den KAN inte spridas vidare i Sverige och kan lika gärna spridas av turister, hundar som människor.
Kanske ska man helt enkelt mura in hela Sverige så läskiga kryp inte tar sig över gränserna.
#22, jag har varit så fräck att jag har 4 st. fd gatuhundar, tre från spanien och en från Portugal :)
Fräckisen här kommer släpa med sig två spanjorer när hon flyttar hem från Spanien, båda med en massa leishmania krypande i blodet!
#24 👍
#25 Det är stor skillnad på att ta med sig hundar när man flyttar till Sverige, då vet man ju personligen att allt står rätt till. Går inte att jämföra med postorderhundar.
Fast vad menar ni med postorderhundar egentligen, bara att man inte träffat hunden innan? Och bara för att en organisation sysslar med adoptioner utesluter väl inte det att de jobbar med kastrering/ sterilisering på plats? Dessutom är det inte bara DEN hunden du hjälper, för en ny hund har chansen att komma ut från ett dödshägn och ta dess plats, dvs slippa svälta/ frysa/ bli biten/ slagen till döds. :/
#27 Hur vet du att alla som beställer hundar vet mindre än jag?
Men nu var det ju så att artikeln varnar för dessa hundar pga risk för att de tar med sig sjukdomar, och mina hundar kommer föra med sig lika mycket sjukdomar eller fler som andra gatuhundar från organisationer här nere och hundar som tagits med av turister. Så alltså kommer jag vara en av dem som för in alla de här hemska bacillerna till Sverige.
Eller tror du jag kommer göra fler test än organisationen hundarna kommer ifrån? Nope kan jag säga, jag kommer göra färre tester eftersom jag endast testar om hundarna har symptom, medan organisationen testar för fler sjukdomar.
Dessutom vet jag redan att hundarna har leishmania. Se upp här kommer smittohärdar! Skit samma att sjukdomen inte kan spridas vidare i Sverige vare sig till hund eller människa, eller att jag som människa också bär på den tillsammans med de flesta andra som vistats en längre period kring medelhavet. Suck.
#27 Suck på dig själv! Förhoppningsvis använder du dig inte av förfalskade veterinärintyg.
Sluta tjata om Leishmania, de flesta vet nog att det smittar via sandmyggor o dessa finns än så länge inte i Sverige, men de breder ut sig tack vare den globala uppvärmningen, de finns i sydtyskland t ex.
Du, de flesta människor som lever eller vistas en längre period runt medelhavet är inte infekterade med Leishmania. Håll dig till sanningen om du vill verka trovärdig.
#30 Det gör inte de flesta organisationer heller…
Om sandmyggorna sprider sig till Sverige får vi in leishmania vare sig vi vill det eller inte, men blir det så varmt har vi nog andra problem att oroa oss för. Och tänkte du att sandmmyggor bara biter hundar eller vad? Att vi inte har symptom betyder inte att vi inte är smittade.
Men jag pratar inte med folk med så otrevlig ton som dig, så det får vara nog nu.
#31 Är jag otrevlig för att jag påpekar att du har fel?
http://www.svf.se/sv/Tidningen/Tidigare-SVT-nr/Ledare/2005---nummer-13/
Hur jag en letar så hittar jag inga siffror/belägg för att en majoritet av befolkningen i berörda områden skulle bära på parasiten, inte ens på PubMed. Parasiten finns i en stor del av världen o inte bara runt medelhavet. Det enda jag hittar är att om man har nedsatt immunförsvar så debuterar sjukdomen tidigare.
#29 Människor bär inte på leishmania på det sättet som hundar gör då sjukdomen inte är kronisk hos oss som den är för dem.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#32 Att "Suck på dig själv!" bla skulle vara ett enkelt påpekande om att jag har fel är minst sagt lustigt.
Det övriga orkar jag inte ens kommentera. Den enda artikeln du länkar till som jag kunde läsa pratar om infektionen, vilket inte är det jag pratar om.
Jag har köpt 2 spanjorer. Den ena köpte mamma till mig som förstahund, enbart genom hemsidan. Den andra tog jag med mig hem efter att ha volontärat. Båda två hade leishmania liggandes men inga symtom. Har aldrig träffat trevligare hundar än de flesta fd. gatuhundar, visst finns det undantag, men merparten har ett otroligt hundspråk och är väldigt chill med allt. När jag volontärade mötte jag EN enda hund som var knäpp. Men resten var ju som skänkta från ovan =) Där fanns det knappt problemhundar till skillnad från här i Sverige. Det enda utbudet vi har här i Sverige är ju nästan bara amstaffkorsningar med något problem och nåt sånt vill jag inte ha, letar jag omplacering en gång till så åker jag nog hellre ner till Spanien igen och ser till att hjälpa en stabil hund som funkar med allt och alla.
Tycker inte att det är något fel med att ta sig an en hund, oavsett bakgrund osv. Har själv en svensk omplacerings hund hemma som är något av det bästa som kunnat hända mig! Hon är även kastrerad för att förhindra valpar.
Kan självklart förstå att folk kan tycka att man är oansvarig för att man väljer en hund efter en beskrivning och bild på internet, men det är ju exakt samma chansning att träffa/se en valp och ta hem. Rätt uppfostran ger bra, trygga och stabila hundar.
Och i länder som tex Rumänien och Irland, är det största problemet att hundar inte kastreras och "tjuvbetäckningar" händer och när man upptäcker att hunden ska ha valpar så sätter man den på gatan och spiralen är igång..
Det händer också i Sverige men i betydligt mindre skala, sen får man tycka vad man vill om sjukdomsrisker och vad VI kan göra för att minimera riskerna! Men om man ska klanka ner på dom som vill ta hand om en gatuhund eller en omplacering i någon form då kan vi ju lika gärna säga att personer med Aids och HIV inte borde få komma hit? Pga risken för spridning av sjukdomen?
eller?
Sajtvärd på problemhundar.iFokus
Calliethedog.blogg.se ❤
Ja jag kan inte förstå varför man skulle ta en hund från utlandet när man kan hjälpa en här hemma. Och det finns mer än amstaff bastarder som söker hem, dom hundarna är oftast inte problemhundar det är att ägarna inte vet vad dom ger sig in på när dom skaffar hund. Men det är bara att beställa en hund nuförtiden. allt har blivit så enkelt och dom som far illa är djuren.
#34 Källa på att en majoritet av invånarna som lever runt Medelhavet är infekerade/bär på parasiten som orsakar sjukdomen Leishmania?
Trots timtals googlande hittar jag ingen info om det, bara hur många som infekteras o ur många som dör.
Helt otroligt att så många inte kan inse det orimliga i att köpa osedd gatuhund från dessa organisationer. Trots jordbruksverkets varningar och trots att det finns massor med svenska hundar som behöver hjälp. Det räcker att gå in på blocket och kolla.
Hjälp och bistånd ska ges på plats. Hjälp hundorganisationer genom bidrag till mat, veterinärvård, kastrationer o.s.v. Eller jobba där som volontär och verka för att höja hundarnas status i de länder som hundarna kommer ifrån om du vill göra en god gärning. Ta inte hit hundarna. Det löser inte problemet med gatuhundar.
Att bo utomlands och ta med sin hund tillbaka till Sverige är en helt annan sak. Då har man dels koll på sin hunds hälsostatus (förhoppningsvis) och man har en relation med just den hunden.
#39 Jag vet inte hur många som tror att man löser problemet med gatuhundar genom att ta hit En eller ett par hundar. Inte många tror jag, lika lite som man löser problemet med okontrollerad och oseriös blandrasavel här i sverige, människor som köper hund och inser att de tagit sig vatten över huvudet och måste omplacera. Omplaceringar finns och kommer alltid att finnas, både här i Sverige och utomlands ifrån. Att klanka ner på andras val och tala om att de gör fel, är alltid lätt, eller hur? :)
#40 Jag klankar inte ner på dig personligen. Vi kan säkert tycka lika i mycket, men i den här sakfrågan tycker jag inte som du. Det innebär inte att jag ser ner på dig eller dina hundar. Det är fenomenet jag vänder mig emot.
Det finns trådar här på HIF där folk berättar om deras så kallade adoptioner. Där dom fått sjuka och sönderstressade hundar som inte fungerat i vardagen. Och hur dom lämnats tillbaka för att "adopteras" bort IGEN. Och dessa adoptioner är ju rena förtjänsten för dessa organisationer då dom tar samma summa varje gång hundkraken kommer tillbaka/placeras ut. Vissa gånger har det nog varit bättre att hundstackaren fått somna in istället.
Nu går både jordbruksverket och veterinärer ut och vill stoppa detta "djurplågeri" som faktiskt veterinärerna kallar det. Flera olika tar upp frågan och alla tycker det är allvarligt. Så pass allvarligt att dom faktiskt går ut och varna för det.
#29 Den attityd du visar angående problematiken med alla sjukdomar gör att jag lättare förstår varför så många ÄNDÅ tar med sej hundar hit. "Det drabbar inte mej syndromet…"
Förutom smittorisken…
Jag såg för några år sedan en dokumentär om spanska eller portugisiska "gathundar". Det var ganska ruggigt faktiskt. Filmteamet besökte en kvinna som hade en "adoptionsfirma". Hon hade på sin gård mängder med hundar, i varierande skick, en del var väldigt sjuka och angripna av ohyra. Ett gäng hundar var instängda i en bil som stod i solen, man kan lätt förestålla sig hur varmt det var i den bilen. Det var väldigt obehagligt att se. Kastrerade var de inte heller, så man kan nog kalla detta för en gatuhundskennel. Hon anlitade en veterinär som skrev ut pass, med uppgifter om veterinärundersökning, hälsostatus med mera, in blanco till henne. Jag kan säga att den veterinären var inte glad åt det svenka filmteamets besök. Kvinnan med hundarna hade en hög med pass bara att använda. Ta ett av dom för att skriva in hunden som skulle adopteras i. Lurendrejeri är bara förnamnet, men säkert lukurativt för henne.
Efter det programmet så blev jag botad från önskan att på detta sätt rädda en gatuhund. En helt anna sak är ju förstås om man är på plats och själv får kontakt med en hund på gatan.
Jag håller med om att det avlivas för få hundar, man borde bli hårdare där och inse att man inte kan rädda alla, men de som är så stabila och friska att de kan flytta och bo i ett hem tycker jag absolut att man ska fortsätta omplacera, och de hundarna är många. Det finns inte tillräckligt många hem i tex Spanien (nåt annat land kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte besökt) och de som väl köper hund där vill oftast bara ha de små och söta. Mina schäferblandningar hade båda suttit i kenneln i över ett år utan att någon hade "pekat" på just dom. Tycker det hade varit jättetråkigt om de hade behövt avlivas pga att de inte hittade hem i Spanien, varför kunde då inte jag ta hand om dom här borta i Sverige? Vad är det som är så himla fel med det?
Ang. leishmania så är det skitsvårt att säga vilka hundar som har det och inte. Jag håller inte med om att renrasiga hundar skulle va bättre skyddade, när jag var i Spanien bodde gatuhundarna på en kennel tillsammans med renrasiga schäfrar och westies, under exakt samma förhållanden och med exakt samma smittorisk. Att komma ihåg är dessutom att leishmania finns så högt upp som i Tyskland och även i USA, hur många importerade renrashundar därifrån har vi inte här i Sverige? Att de är renrasiga gör inte att det automatiskt inte bär på leishmania, ALLA hundar som inte bär scaliborhalsband kan smittas, även de som bär halsbandet är inte 100% skyddade. Det fina med gatuhundarna är att det görs så många tester och uppmärksammas fler fall av leishmania. Så vitt jag vet testar de flesta med gatuhundar hunden senare i livet här i Sverige, hur många av de som har renrasiga hundar testar om sin hund senare? Färre skulle jag gissa på.
Därmed blir det mer känt att gatuhundar har leishmania, medan alla utställningsvovvar som importeras in har ryggen fri från rykten som skulle innebära att det anses vara dumt att importera in en sån hund.
Många gatuhundar testar negativt och sen när de blir sjuka av något annat senare i livet (som min hund som blev magsjuk) så blommade den liggande leishmanian upp och han testade positivt pga nedsatt immunförsvar under magsjukan, när magsjukan var över la sig leishmanian igen och han testade negativt eftersom immunförsvaret tog hand om leishmanian. Hade jag itne bett veterinären att testa honom för leishmania just då så hade vi aldrig vetat om att han bar på det, för det finns ofta inga symtom alls. Testar man alltså inte vid just RÄTT tidpunkt så kan en smittad hund ALLTID testa negativt TROTS att den bär på smittan.
Jag slår vad om att det kan vara liknande med många renrasiga hundar också, bara det att man inte uppmärksammar att testa för leishmania lika hårt. Det är min hypotes som jag nästan vågar sätta mitt liv på att den håller ganska bra med tanke på hur mycket annat som tystas ner i renrasvärlden.
Jag såg ingen renrasig hund i Spanien som bar scaliborhalsband och var skyddad mot myggorna.
Gatuhundarna kommer knappast va orsaken till att leishmania når Sverige, finns så många andra hundar + turister som kommer in här + det faktum att jorden blir allt varmare, så om 200år lär vi ha leishmania här i vilket fall som helst.
När jag var i Spanien fick jag höra att om man åker till ett varmt land och börjar känna sig lite förkyld så har man förmodligen fått leishmania. Men så länge man är frisk i övrigt så klarar kroppen av parasiten själv och många vet därför aldrig om att de har haft sjukdomen utan tar det för vad det verkar vara - lite snuva. Någon fakta bakom påståendet har jag inte, men det lät ganska rimligt i mina öron.
http://www.facebook.com/#!/groups/451929118223115/?fref=ts
En hund har mördats på grund av fördomarna mot Rumänska hundar.
#45 Mördats…! Mord är en kriminell handling. Här ser vi faktiskt att veterinärerna tar väldigt allvarligt på dessa hundimporter. För adoptioner är det INTE längre. Det har bluvit en bra affärsverksamhet där man tjänae pengar på lättlurade människor som bara vill hundarna väl utan kunskap för konsekvenserna.
Länken funkar inte för mig, vad är detsamma hänt?
minavitas.wix.com/kennel
#45 - klarade inte av att läsa hela texten då allting var för långt utan ett endaste stycke.
men vad för urbota dum organisation säljer en hund med höftkulan liggandes utanför skålen (och vem köper en sådan hund) - och säger att den inte har ont av det ???
#48 var läser du att höftkulan ligger utanför skålen? kan inte hitta det i texten..
#45 fy vad hemskt någon som bara skall ha ett friskhets intyg och så avlivar dom hunden jag kan förstå att hon är i chock stackars människa.
#49 Kanske en organisation som försöker kränga hundar med tre fungerande ben eller hundar med sexuellt överförbar cancer? Båda exemplen gäller seniorer från Rumänien.
#49 - vet inte om dom ändrat texten för nu när jag kollar länken så är texten en tredjedel så lång som förut ??? Skumt.
När jag läste förra gången så stod det att höftkulan låg utanför skålen.
Svårt att få till begriplig dialog när folk redigerar i sina inlägg i stället för att svara.
#50 förstår inte riktigt vad du pratar om? Jag har ingen koll på Rumänska hundar men tycker ändå synd om ägaren.
#51 ahh ok blev lite fundersam bara. kan inte riktigt förstå att en vetrinär kan säga att hunden kan ha ett bra liv med den skadan..
Jag anser inte att man ska ta från utlandet.
Dels är resorna stressande, kassa för miljön och dels missas sjukdomar som kommer in i landet.
Då jag uppriktigt sagt är ursinnigt trött på människors nedvärderande åsikter om oss som valt att ta hem en hund från utlandet så kommer jag endast komma med ett enda inlägg om detta.
Jag har själv samarbetar med en organisation som placerar om hundar från Portugal i över 2,5 år nu och kan våra procedurer utan och innan. Jag vet också att det finns hundratals oseriösa organisationer runt om i världen som forslar både sjuka och mentalt skadade hundar till nya hem. Personligen tycker jag själv att det borde vara lätt att skilja de seriösa organisationerna från de oseriösa. Men jag har också full förståelse för de som aldrig har adopterat (eller tagit hem en omplacering som ni hellre verkar vilja kalla det) tidigare. Då tycker jag att det är viktigt att man pratar med någon som gått igenom detta - eller be den kontakt man får via organisationen att få kontakt med en eller flera av deras tidigare adoptörer.
Själv är jag kontaktperson och webansvarig för den svenska hemsidan för just den här organisationen och är oftast med ända från första kontakten till hämtningen av hunden. Vi erbjuder alltid våra intresserade familjer att få kontakt med andra adoptörer, vi skickar blodtesterna när de är gjorda och vi ordnar med såväl nya videoklipp som bilder på de hundarna som man är intresserad av.
Jag vet att många organisationer där ute inte har videoklipp på sina hundar, något jag tycker är väldigt viktigt för att man ska få en liten insyn i hur hunden är både till personlighet, temperament och psyke. Självklart gör det dem inte oseriösa för det, men det är något jag anser vara viktigt inför en adoption.
Vi ordnar även med kattester, barntester och fågel/anktester som även filmas för att kunna visa adoptören.
Det finns så mycket jag skulle kunna skriva om när det gäller detta ämnet, men jag vet också att vad jag än säger så kommer folk fortfarande ifrågasätta minst 10 nämnda saker och ja, jag ser helt enkelt inte någon anledning att försvara det jag har valt att göra och det jag fortfarande gör. Jag har en fantastisk hund ifrån Portugal, som jag valde att hämta själv och för 1,5 år sedan hämtade jag hem en liten tik åt min mamma. Tiken visste vi sedan innan var nervöst lagd - detta med hjälp av videoklippen och bra beskrivning från mina kontakter i hägnet vi samarbetar med - och ändå valde vi att ta hem henne.
Min åsikt är väl helt enkelt att man som adoptör bär lika stort ansvar till vilken organisation man väljer som organisationen har ansvar till att få rätt hem till sina hundar.
Under de senaste årens kontaktarbete har jag tyvärr märkt att många förväntar sig att adoptera en hund är som att beställa en hund från en fabrik. Det är då vårt ansvar att informera personen i fråga att adoptera en hund är som att skaffa en valp - man vet inte hur hunden kommer att bete sig i den nya miljön, även om den kanske är lugnet själv i hägnet. Den kanske inte är rumsren eller den mest väluppfostrade och ibland klickar det ju helt enkelt bara inte.
Men det är som sagt då det är upp till organisationen att veta att man har valt rätt. Och trots detta kan det bli fel.
Vissa personer kanske inte borde adoptera och vissa personer kanske inte borde hålla på med dessa organisationer där man varken har resurser eller kunskapen att ta hand om si och så många hundar.
Men det är också viktigt att folk förstår att det inte är lätt för dessa personer att sköta allt när det kommer in kanske 1-2 nya hundar dagligen - även sådana man inte kan styra över själv då de överges just utanför hägnen.
Jisses.. det här blev längre än vad jag hade väntat mig.. Poängen är väl helt enkelt att det inte är rätt att döma när man egentligen inte har någon aning om vad som faktiskt händer i dessa hägn och organisationer.
Ja, det finns oseriösa människor som utnyttjar folks varma hjärtan, men vet man vad man ska leta efter i en organisation är det inte så svårt att få en frisk och vänlig hund!
Förfalskade veterinärintyg är dessutom fruktansvärt svåra att ordna nu för tiden.
Sjukdomsdelen vill jag inte ens kommentera då jag helt enkelt känner ett enda stort "SUCK" över det hela.
Jag skulle vilja gå så långt som att, på ett ironiskt sätt, vilja kalla allt det här dravlet för "hundrasism".
I mitt samarbete har jag lärt mig att jag helt enkelt måste acceptera att folk alltid kommer att ha negativa åsikter och "pikar" om detta. Vilket är synd då jag tror att folk skulle kunna lära sig så mycket av de personer som i sin vardag faktiskt arbetar med detta. Istället för att läsa allt via media och andra länkar som endast visar exempel på de allra värsta scenarierna.
Det finns organisationer och så finns det organisationer. Tråkigt nog finns det många oseriösa, men därför ska inte alla behöva dömas ut - vare sig folk eller hundar.
#55 Varför inte kommentera sjukdomsdelen? För att "vi" har rätt?
Är det hundrasism att inte vilja att hundar plågas för att vissa människor vill ha en gloria?
Det jag vet om dessa organisationer kommer inte från media, utan ifrån flera av de som från början startade gatuhundsorganisationerna och "sett ljuset".
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#55 Bara för att visa hur ologiskt hundadoptioner är. http://etiskdjurhallning.ifokus.se/discussions/5190f39bce12c43449000808-losning-pa-agarlosa-katter
Jag tror att jag ska bli engagerad i att försöka få hägnen i utlandet att faktiskt avliva hundar som är sjuka, jättegamla och har handikapp som hindrar ett normalt hundliv.
De hägn som Jag känner till, skickar inte iväg sjuka hundar, men avlivar dem inte heller, utan de får leva vidare i hägnet. Tragiskt känns det åxå att utsätta gamla hundar på över 10 år, att flyga till Sverige eller annat land.
Ibland är de ideella föreningarna där nere, emot avlivning så till den milda grad att det bli in absurdum
Ångrar jag mina gatuhundar? - Inte för en sekund av någon dag som hittills gått, och jag har haft en av dem i 4 år snart. Ser dock att det finns saker att göra, för hundarnas skull, nere på plats.
#58 Jag erbjöd mig faktiskt att bekosta avlivningarna, men de vill inte ta emot den hjälpen.
En fråga till alla som är emot adoptioner osv,
till exempel nu i Rumänien har dom tillåtit massavlivning, vem som helst får avliva hundarna, och hur de vill. En spruta eller en kula kostar för mycket, så majoriteten av de hundarna som avlivas blir misshandlade till döds, sparkar, slag, förgiftade.
Tycker ni det är humant ?
Får ni inte ont i magen när ni ser sånt som information/bilder/videos spridas överallt på internet? Är det inte bättre att de får ett bra hem än att de blir misshandlade till döds ? ..
Det handlar inte om ett par hundra hundar, utan 3 miljoner som de ska ge sig på, bara i rumänien.. Det är bara en tidsfråga innan dom ger sig på organisationer som t.ex Dinas Ark.
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#60 Såklart det inte är humant att misshandla djur, men tror du verkligen att problemet blir löst genom att exportera det? Skulle du tycka det var lösningen på ägarlösa katter här i Sverige, att exportera dom till ett annat land? Eller ska man ta i tu med orsaken i det land där djuren finns?
Varför inte starta en insamling till att avliva hundarna humant, istället för att importera sjukdomar och parasiter till Sverige?
#60 Nej, det är bättre att de avlivas humant än att de ska resa över världen och riskerar smittspridning. Självklart vill ingen att de ska misshandlas till döds.
Men det innebär inte att man anser att de ska flyttas.
#60 har du någon källa på det påståendet? För det jag hittar när jag googlar är att den nya lagen innebär att man avlivar hunden om ingen har gjort anspråk på den på två veckor. Dvs inte alls att man kan avliva random hund på gatan hur man vill som privatperson. Sen dom andra säger så löses ju knappast problemet genom att man förflyttar hundarna till andra länder. Eller tycker du att vi ska börja skeppa katter från Sverige till andra länder? Är det en realistisk lösning på Sveriges problem med hemlösa katter?
Jag personligen hade tyckt det var mer okej om dom avlivades humant OM de är så att de är smittade med parasiter virus och liknande sjukdomar. Om de är friska, kastrerar man dom.
Ja, jag skulle tycka det var okej att exportera katterna till ett annat land så länge katterna är friska, får ett hem och mår bra.
"blame your own ignorance and corrupted authorities, not the innocent strays"
Min vän som är journalist för övrigt, for ner till Rumänien för att volontära för Dinas Ark för en vecka sedan, jag länkar hennes FB, där man man läsa status uppdateringar om vad som sker där nere just nu (hon var även med i ett inslag i rumänsk tv och förklara varför massavlivning inte är lösningen). Ni kan läsa längre ner på sidan att hon skriver "kaos land ! godkännande av massavlivning, och vem som helst får ha ihjäl dom" :
https://www.facebook.com/ica.hermansson?fref=ts
och:
http://www.dingochamp.com/artiklar/vill-politikerna-ha-gatuhundarna-kvar/
Sen har vi dessa, som visseligen är på rumänska. Men man kan se vad som försigår ändå. (OBS, känsliga tittare varnas) :
http://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/92-de-straini-stransi-in-capitala-cu-sange-si-lacrimi-unul-dintre-maidanezi-a-muscat-un-hingher.html
Sen har jag tyvärr inte mycket mer att bidra med, men jag har även 2 andra vänner som är där nere och volontärar just nu i kaoset.
#64 Det finns inte pengar till att avliva humant och du tror att det finns pengar till att göra en 30-40 test på var hund?
Journalister är i min mening den absolut sämsta källan till någonting. De behöver inte vara utbildade inom det ämnet som de skriver om, så där finns inget att läsa.
Du tror alltså att folk kommer att sluta att köpa sommarkatter bara för att vi exporterar och stressar infångade katter?
#65 Nej jag tror inte det finns pengar till 30-40 tester på varje hund, så många tester görs inte ens på en hund.
Vad tråkigt att du tycker så, hon är utbildad, vill du inte läsa så ok, det är ju ditt eget val.
Nej, vart står det att jag tror så?
#66 Kan det möjligtvis vara så att man ska ta itu med roten till problemen istället för symtomen? Dvs inte importera/exportera djur så de fortsätter att skaffa en söt valp/djurunge som de slänger ut när den är vuxen. För att som du skrev att det var en bra lösning, så godkänner du ju faktiskt deras beteende.
Hon kanske är utbildad journalist, men har med största sannolikhet inte utbildning inom de områden hon skriver vilket var det jag menad på.
Och det är just det att man inte tar 30-40 tester på djuren innan export som är problemet. Som tex smittsamma tumörer testas inte för, utan den tiken importerades till sverige. Låt säga att hon tjuvparats här med en avelshane, som sedan parades med fler tikar. Vill du att de ska smittas?
Vidrigt vad de håller på med i Rumänien nu.
Rumänien är verkligen helvetet på Jorden för hundar.
Jag tycker att det är helt befängt att "adoptera" hundar från utlandet, samtidigt kan jag förstå de som gör det. Oftast beror det på okunnighet, precis som de som är för blandrasavel. Jag tycker inte att en utländsk hund är mindre värd än min egna, vilket ägarna ofta tror när man uttrycker sitt missnöje. Därför struntar jag i att diskutera detta med folk och låter istället inte min hund hälsa på "gatuhundar". Skulle gräma ihjäl mig om han blev smittad.
Fast nu känner jag mig lite förvirrad.
I något inlägg här ovan står det att hundarna inte kan smitta "oss här" med leishmania och ett stycke senare står det att det lika gärna kan vara människor som smittar.
Hur ska vi ha det, undrar jag. Kan jag eller min hund bli smittade, här i Sverige, av någon hund eller människa som bär på leishmania?
Jag googlade lite snabbt men vet inte om jag blev så mycket klokare av det, så jag tänkte jag frågar här först om någon vet!
#67 hur ska man kunna göra det ? det är alltid folk som skaffar söta djur, för att sedan när de blir äldre och jobbiga slänga ut dom på gatan, vi kommer _aldrig_ att komma ifrån det. därför tycker jag tycker det är en bra lösning att de får ett hem, ja. Till exempel Dinas Ark eller Adoptii Catei eller många andra organisationer är inte så oseriösa som du tror, de "skickar bara inte" iväg en hund hur som helst. Hunden tas till veterinär, kollas om hunden är frisk, vaccineras, kastrerar/steriliserar om åldern är inne, skaffar pass och allt som behövs för att hunden ska kunna få åka iväg.
och vad vet du om det ?
Inte ens vi i Sverige tar 30-40 tester på våra hundar ?
#70 Nej, Leishmania är inte en zoonos i Sverige då mellanvärden saknas här (sandfly). Men en människa kan bli smittad när de reser i exempelvis Spanien, det är därför myndigheterna vill skjuta av hundarna då sjukdomen är kronisk hos dom.
#71 För jag har aldrig någonsin träffat en journalist som har det, plus att om hon är vän med dig så är hon förmodligen väldigt ung, dvs har inte hunnit med det. Hon har dessutom ingen koll på zoonoser, då hon var emot massavlivningar.
"Det kommer alltid finnas folk som startar djuraffärer och plågar djur på löpande band, då är det ju bara bra om jag stödjer den verksamheten genom att köpa loss djuren". Exakt samma sak.
#73 varför tror du automatiskt att hon är ung för att hon är vän med mig ? kan man inte ha vänner i olika åldrar🤔 Hon är 32 år gammal om det nu är så jätte noga. Hon är väl medveten om sjukdomar och annat.
Men herregud. Det är ju en organisation som HJÄLPER hundarna, en stor skillnad jämfört med djuraffärer puppymills och annat. De blir ju inte illa behandlade i hägnet där organisationen är. Ja vi får betala en summa för att få hunden hit, men det är det som krävs eftersom hundarna måste vara vaccinerade ha pass och friskhets intyg och hela alltet. De som vill stödja en sådan organisation betalar den summan för att få hem sin hund. Ett helt ok pris enligt mig med tanke på vad vaccinationer, friskhets intyg, kastration, pass och allt kostar idag. Sen donerar många även saker samt pengar till dom för att hjälpa dom.
#74 Jo, det är exakt samma sak. Du tror kanske att hundarna blir jätteglada när de blir infångade? Det är plågeri på hög nivå.
Friskhetsintygen kan man kanske starta en brasa med, med tanke på alla hundar med uppenbara bendeformationer som landat på Arlanda med ett papper om prima hälsa i bagaget.
Hellre köper jag mina djur från en djuraffär faktiskt.
Och nej, hon har ingen koll alls. Ganska så uppenbart om man stödjer smittspridning både i landet samt över gränserna.
Här i stan fanns det under ett år en adopterad hund som stack rätt fort när den kom hem till nya husse. Den levde i och omkring ett villa område och det gick inte att fånga in den. Ett år. Vinter som sommar. vet inte hur det slutade. Det var tal om att till slut skjuta den.
Många många gånger läser jag om adopterade hundar som sticker från sitt nya hem här i Sverige. Och det går inte att fångga in dom. Varför? Jo därför att dom redan är förvildade.
Det här är djurplågeri i allra högsta grad.
Hälsning från en stor djurvän
Lär dig lite om vad du pratar om innan du öppnar munnen.
Har man en gatuhund som är just det, bott på GATAN så ska man självklart inte ha den lös. Inte förrän man kan lita på den såpass att den håller sig i närheten, samma med jakthundar som kan sticka iväg och döda djur, vilt som boskap.
Min gatuhund är INTE förvildad, förutom kvicka reaktioner (rycker till vid hastiga rörelser och höga ljud) och ett MYCKET gott hundspråk, så är hon precis som vilken hund som helst som jag träffat.
Hon springer inte ifrån mig (det gjorde däremot min "tama" whippet), är inte folkrädd (bara reserverad - skiter i främlingar och inte intresserad), är framförallt inte rädd eller aggressiv mot någon hund.
Hon är inte rädd eller fobisk mot något, till skillnad från de tre "tama" shelties vi haft i familjen, som alla blivit mer eller mindre fobiska och skygga för olika saker.
Återigen - en anvarsfull ägare VET vad den har i kopplet och man släpper såklart inte en rädd, folkskygg gatuhund lös förrän den är rehabiliterad, om alls.
Och hur vågar du kalla det djurplågeri?
Hade det varit mindre djurplågeri att låta den stanna på gatan menar du, där den antingen svultit ihjäl, blivit dödad av människor, eller infångad och satt på ett av de kommunala hägnen? Det sista är utdragen tortyr och innebär bland det närmaste man kan komma koncentrationsläger för hundar. (Ja, jag är medveten om vad det är för jämförelse jag gör.)
Mina fula byracka som springer runt, livrädd och omöjlig att fånga, bland folk och fä och sprider alla möjliga sjukdomar.😂
(HOPPAS folk hade sarkasmdetektorn på i sista stycket.)
#77 Vem skriver du till?
Om det är mig så baserar jag vad djurplågeri är på definitionen av ordet.
Det optimala vore att hjälpa hundarna på plats, inte här. Och om du vet vilken urusel jämförelse det är med koncentrationsläger, varför gjorde du den då?
#76 Oj …. visst finns det adopterade hundar som springer bort …. men förvildade när de kommer hit? nej. Dessutom finns det mängder och åter mängder med svenskfödda hundar som springer bort dagligen. Man behöver bara hänga på Bosses hundhjälp en dag för att förstå det.
#79 Tyvärr så har det faktiskt kommit vad man kan kalla för förvildade hundar till Sverige. Många fler springer bort än vad folk vet, då detta ofta sköts internt hos organisationen. Sen så skriver folk sällan ut att det är en gatuhund pga folks inställning.
Det är flera sådana annonser som har matchats mot bilder på djuren hos organisationerna.
#76 ''Jo därför att dom redan är förvildade. Det här är djurplågeri i allra högsta grad''. -Vad vet du om hundarna är ''förvildade'', och vad vet du om hur hundarna mår? Nu har jag för tillfället ingen gatuhund själv men hundar som ofta springer bort kan inte ha en ansvarig ägare. En gatuhund är oftast född på gatan/utkastad. Vissa har säkerligen väldigt svårt att lita på människor med tanke på vad många av dem har utsatts för. Har man nyligen köpt en gatuhund så är väl inte det första man gör att släppa hunden lös? -Först bygger man upp ett band med hunden, ett förtroende så hen verkligen känner att ''här får jag stanna, och -dessa människor tycker verkligen om mig -och jag litar på dem''.
-Hur hade du känt dig om du var en av dessa hundar, -blivit utslängd som valp, och sedan när du är vuxen så kommer helt främmande människor och tar hand om dig, och efter det kommer du till nya människor (blivande familj). -Hade du känt dig välkommen direkt då. -Nej självklart inte, för du känner ingen av dem. Mest troligtvis kommer du känna att ''jag vill bort härifrån, vad vill de mig!?''
Och djurplågeri, vad menar du är djurplågeri? Djurplågeri är de hundar som brutalt ''massmördas'' i Rumänien för tillfället. Vem som helst får klubba ihjäl en hund där nu, -vem som helst.. DÄR snackar vi om djurplågeri.
Förövrigt: Jag tycker att det är otroligt bra med adoptioner (så länge som hunden inte bär någon större smitta, -är från seriösa).
Jag tycker att det är bra att dessa stackars hundar får en chans till att överleva, få ett hem fullt av kärlek och omtanke, -förtjänar inte alla det? Nej, att adoptera en hund räddar inte alla, -men det räddar ett LIV. För mig är hundar värda så mycket mer än många människor. Människorna är de varelser som placerat gatuhundarna i den sits de faktiskt är i, -att de har det som de har det. Jag tycker att det är hemskt att många tycker att hundarna bör avlivas, -när många av dem faktiskt kan räddas och få ett friskt liv fullt av kärlek, mat och roliga lekar!
Jag vill sticka ut hakan och säga såhär: Åtminstone Mina hundar, har redan från början varit otroligt följsamma, och vägrat släppa min sida. Givetvis höll jag dem i koppel den första tiden, men insåg snabbt att de mer tänkte: HON har nyckeln till hemmet och skafferiet. HENNE följer vi :)
#80 Ok. Men, fortfarande springer även många svenskfödda hundar bort åxå. Det handlar inte så mycket om hunden som sådan, eller dess ursprung, det handlar mest om ägaren , som många gånger har hunden lös, utan att ha en bra kontakt med sin hund. Vilket INTE har att göra med hundens ursprung överhuvudtaget.
Rumänien är ett väldigt korrupt land, lagen säger att man avlivar hundar om ingen gjort anspråk inom två veckor.
Dock är det bra mycket värre än vad det låter, hundarna plågas ihjäl på en gång många gånger.
Vill påpeka att det innan denna lag inte varit tillåtet att ha ihjäl friska hundar, vilket skett dagligen i alla fall.
Det seriösa föreningar vill är inte att i första hand flytta hundarna till andra länder.
Dom vill använda andra (mer effektiva) metoder - TNR.
Det märks att du inte är så påläst när det kommer till situationen i Rumänien.
Större delen av befolkningen har ingen som helst kunskap om hundar, och heller inget intresse för deras välmående.
Hundarna skaffas ofta för att de ska vakta gården, och misslyckas dom med detta slängs dom ut.
Hundarna försökar sig snabbt som attan i och där har vi problemet.
Seriösa föreningar i Rumänien, ta Save The Dogs som exempel, arbetar inte främst med att adoptera hundar till andra länder. Huvudarbetet går ut på att kastrera enligt TNR, samtidigt som de utbildar befolkningen och erbjuder gratis kastrering och sjukvård till befolkningens hundar.
Det har gång på gång bevisats att TNR ÄR det mest effektiva sättet att minska antalet gatuhundar, och Save The Dogs har stort stöd från borgmästarna i de städer där de är verksamma.
Vad gäller tumören du nämner antar jag att det gäller hunden som kom till Sverie 2008. Det var EN hund, för fem år sedan. Googla lite så får du fram mer fakta om den historian.
Och vad vet du om vad #74s journalistvän har för utbildningar/kunskaper?
Eller så kan det vara folk som är pålästa och adopterar via en seriös förening. En seriös förening placerar inte en hund hos en okunnig person.
Den hunden lever och har det bra i sitt hem.
#85 Tyvärr för dig så har du helt fel angående mitt kunnande. Utöver det så är zoonoser samt parasiter några av mina största intressen.
Påläst är man om man faktiskt vet vad man gör, vilket dessa individer inte ens är i närheten av. Hur många gånger har man hört "Min hund från Spanien har inte Leishmania, för det testade dom innan han åkte".
Är detta sant? Nej, inte ens i närheten, för leishmania kan mycket väl visa sig efter ett antal år.
Tiken med tumören var ett av alla exempel på den uppsjö av elände folk kämpar för att släpa hit.
Jag har sett dina inlägg tidigare och jag tycker att du verkar väldigt kunnig på ditt område, absolut! Annars hade jag aldrig brytt mig om att besvara ditt inlägg. Jag är inte ute efter pajkastning, jag är ute efter en diskussion och att få ta del av andras åsikter och argument.
Det jag syftade på var om Rumänien som land & dess politik och den situation som råder där.
Ska man ha det som argument att hunden kan bära på leishmania eller hjärtmask för den delen så borde man låta bli att ta med hundar på semester utomlands också. Är man lika emot att importera en renrasig hund privat från tex Spanien?
Jag har aktiverat mig i de här frågorna under många år men har inte hört talas om "en uppsjö av elände" som orsakats av "fd gatuhundar", du får gärna upplysa mig om de fall som faktiskt finns.
#77 Är det mej du menar i ditt inlägg?
Hälsning från en stor djurvän
Till er som inte "tror" på hur situationen ser ut nere i rumänien just nu, här är ett klipp… Det är inte det värsta jag sett idag, en statusuppdatering från en volontär där nere på min fb löd i stil med "alla vuxna hundar bränns ihjäl, valparna stampas ihjäl eller hängs, vi står utanför och lyssnar". Vid sidan om sjukdomsdiskussionen. och om hur dumt det är att adoptera… http://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/92-de-straini-stransi-in-capitala-cu-sange-si-lacrimi-unul-dintre-maidanezi-a-muscat-un-hingher.html
#89 och som om DET inte vore nog, de som öppet säger att de älskar hundar och vill rädda dem, blir hotade. Fruktansvärt!!!!
Ja, en man dödades på öppen gata tidigare i veckan, när han försökte rädda en hund från att bli misshandlad.