Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3365 ggr
Ell
0

Introducera ny hund

Har ni några bra tips på hur man introducerar en ny valp för den "gamla" hunden. Vårbfyraåring är inte jättenöjd över att det kommit en busig valp in i familjen och jag förstår henne. Hon har ju alltid varit ensam om vår uppmärksamhet och hon tycker inte så mycket om att busa med andra hundar.

Vizzla
0

Vi gjorde så att de fick träffas ute först. På neutral mark. När vi såg att de hälsat och busat av sig (vår 3 åring är inte heller så förtjust i att leka mer än korta stunder) så gick vi in. 

Vi gjorde en hörna åt den nya hunden med hans filt och en egen bur (utan dörr) som han kunde gå undan i.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[_annaH]
0

Exakt så var det med vår äldre tik.

vi lät dom träffas ute och busa av sig, dock busa dom en kort stund sen sluta dom. De fick gå in och tiken va jätteglad över att de va en hundkompis inne. Men sen insåg  hon väll att han skulle stanna och blev helt annorlunda mot han, ville inte busa och gick iväg för sig själv. Hon lät honom inte komma i närheten av henne, aldrig. Hon började ta benen för sig själv och leksakerna. 
Ett tag va jag besviken då jag verkligen trodde att hon skulle bli överlycklig över att få en kompis..

Idag är dom bästa vänner, dom busar hela tiden, delar på benen och leksakerna, sover tillsammans. De tog ett tag men hon har äntligen accepterat honom :)'

Låt de ta sin tid, vissa har svårare att acceptera en ny familjemedlem än andra.

Hiro
0

Först så var gammelhunden nyfiken och ville lukta på valpen men då hon var klar ville hon att valpen skulle försvinna. Då hon insåg att valpen skulle stanna så blev hon lite dämpad. Dock så på tredje dagen så lekte dom

lillvilda
0

vi började med att promenera dem tillsammans sen släppte ihop dom på neutral mark. Sen skapade vi utrymmen där de kunde gå undan och stundtals under dagen särade vi dom på i olika rum så de fick vila i lugn och ro utan att behöva känna att de behövde passa på varandra.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Ell
0

Tack för era svar! Men usch jag blir lite orolig att vår gamla inte ska acceptera valpen alls. Det har visserligen knappt gått en vecka men idag morrade valpen tillbaka. Vi gör i stort sett allt ni säger. Tar ut de på neutral mark, håller dem delvis separerade. Grejen är den att valpen kommer växa om vår andra hund ganska snabbt så vi vill gärna undvika konflikter. :(