Hundar iFokus

Hundar

Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 8119 ggr
MiiaaK
0

Basenji

Hej! 

Jag är nästan 100 % säker att jag vill skaffa mig en basenji i framtiden. Men det blir inte än på ett tag. Men vill ändå vara förberedd och läsa på mig. Är helt fast i den rasen, tycker dem är otroligt vackra. Har en samojedtik just nu. 

Dock känner jag inte till dem helt, jag har läst jätte mycket om dem på olika sidor och här , har skrivit ett inlägg innan, kollat uppfödare. Har inte träffat så många basenji, mest sett dem på utställningar. 

Jag bor i Nybro i småland. Det bästa är ju att åka och träffa flera olika basenji och uppfödare. Tips på några i närheten av nybro/kalmar? 

Har ni några tips vad man ska tänka på när det gäller uppfostring och annat? Innan man skaffar en basenji. 

Tacksam för alla svar! 

Maria

miiaa.92@hotmail.com

lambero
0

www.basenji.se hittar du uppfödare.
Jag tycker nog att du borde se till att träffa flera hundar innan du beslutar dig att skaffa en basenji. Att du tycker de är vackra är, enligt mig, inte en tillräckligt bra anledning.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

MiiaaK
5

Nej nej det är inte bra att dem är vackra! Säger bara att det är en grej att jag vill ha en.

Joo jag har kollat där så jag vet, tänkte bara höra med folk som känner till de olika uppfödarna osv.

Jaa jag träffar många hundar och har gjort flera år då som hundvakt. Har fått mina favoriter och hundar jag mindre tycker om.

Säger inte att jag ska skaffa hund än! Säger bara att jag utforskar lite, inte alls bestämt att jag skaffar basenji, bara att det är ett av mina val.

lambero
0

Har du frågor så får du gärna ställa dem. Jag har i och för sig inte jättestor erfarenhet av basenji men jag har ju i alla fall en egen.

Misarn
2

Vi har också varit nyfikna och intresserade av Basenji och då kontaktade vi http://www.elegantelephant.se/ och tyckte verkligen om henne och hon förklarade rasen och svarade på dom frågor vi hade :-)

MiiaaK
0

#3 Är det något speciellt man ska tänka på när det gäller uppfostran osv? Hur är deras temperament? Lättlärda? 

Har också hört att det är nästan omöjligt att träna en basenji att gå lös då det är mycket jakt i dem, har du testat att ha din hund lös?

Hur fungerar de med katter? andra hundar?

#4 Tack så jätte mycket! :)

lambero
0

Jag tror på att fostra dem vänligt men bestämt. Positiva metoder är det som fungerar bäst.
Min basenji är ganska lättlärd men hon blir snabbt uttråkad och lyssnar när hon känner för det. Hon är livlig och reagerar snabbt. Går gärna fram och luktar på andra människor mest för att kolla om de har något att bjuda på men annars är hon rätt ointresserad av okända. Brukar acceptera att bli klappad i varierande grad. Dock så tolererar hon ingen hårdhänt eller oförsiktig behandling alls, ogillar småbarn av den anledningen.

Jag kan inte ha henne lös för hon jagar ALLT. Jag vågar inte chansa helt enkelt. Så det är långlina eller inhängnad som gäller. Jag hör ganska ofta om andra basenjiägare som har sina hundar lösa då ofta ute i skogen långt från bilvägar eftersom att de inte är övertygad om att inkallningen fungerar…

Katter fungerar inte alls med min hund. Det gäller dock inte alla basenjis, jag tror det fungerar utmärkt om man lär dem från start att umgås med katter.
Jag har en tik och hon fungerar ganska dåligt med andra tikar. Det brukar gå bättre med andra hanar, men generellt så är hon rätt avig mot andra hundar som inte tillhör familjen.

MiiaaK
0

Tack för bra information :)

De flesta jag läst om är lite sådär med andra hundar tycker jag. Men visst de varierar väl från hund till hund.

Katter tro jag också funkar bra om man har de från början.

Jaså det är många som har hundarna lösa ändå i skogen? De vet jag inte om jag hade vågat, isåfall långt in i skogen. 

Har läst att dem är ganska självständiga, hur är dem då? Alltså tycker dem om att ligga och gosa ibland eller inte alls?

lambero
0

Jag har en till hund här hemma också, de emellan fungerar det hur bra som helst. Men det är som sagt främst hundar som inte tillhör familjen som blir ett problem för min tjej.

Min gosar gärna och mycket. Sover under täcket om hon får osv..
Självständigheten märks genom att hon gärna hittar på egna upptåg och lyssnar lite då och då när det passar henne.

[[Boris Sager]]
0

Du har förstås läst denna länk:

http://www.basenji.se/

Jag har en kompis , som föder upp Basenji, men hon bor inte nära dig.

En ganska egensinnig hund, som kräver en fast hand. Behöver mycket aktivitet, har uttalade jaktinstinkter.

Boris

Elahraiah
0

Innan man skaffar en Basenji tycker jag att man ska tänka att man inte bara skaffar en hund, utan en livskamrat som inte alltid kommer att göra precis som du säger. 

De kan vara väldigt intensiva som valpar. Rumsrenheten brukar inte vara några problem att träna upp, men ensamhetsträning och det där med att inte tugga på inredningen kan vara lite svårare. De har lätt för att både bli under- och överaktiverade, och vissa valphjärnor har svårt att få ro i perioder.

Som unghundar är många individer som hormonstinna tonåringar. De kan trotsa allt, de kan bli jävligt förbannade, och de kan driva dig till vansinne. Som ägare gäller det att ta ett djupt andetag och vara extremt konsekvent. Tappar du tålamodet och ryter/tar till hårda nävar, så kan du räkna med att Basenjin svarar.

Som vuxna hundar är de tämligen okomplicerade så länge de har fått en bra uppväxt och uppfostran. Bortsett från att du får finna dig i att de alltid ska ha bästa platsen under täcket i sängen och att mat kan försvinna från diskbänken då och då. 😉

Ruzicka
1

#10 Ursäkta så hemskt mycket för OT, men.. Hej Ebbots matte! Jag kände igen honom på din Avatar. Det är jag som äger Carddicted It's Magic "Nelson".  😃 Grattis till cert:et, förresten! 😃

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

MiiaaK
0

Som en lite ovan hundägare, kanske inte det bästa är en basenji valp. Funderar då på om en lite äldre hund som ska omplacerad kanske är bättre?`

Jag äger nu en samojedtik på 2,5 år. Fick henne när hon va 1,5 år så har inte varit med från början. Och detta är en väldigt enkel hund. 

Funderar då för min egen skull , som så gärna vill ha en baseji om det är bättre med en lite äldre valp eller unghund.

Behöver lite hjälp!

Någon som kan komma med lite åsikter om detta?

lambero
0

Jag tror inte att det är ett problem att skaffa en basenjivalp bara för att man är ovan. Visst kan basenjisar vara lite annorlunda än andra hundar, men jag tycker inte att det är en särskilt "svår" ras.
Visst får man räkna med att bli ifrågasatt och ibland blir man även ignorerad totalt, men det handlar mer om att passa ihop med den här typen av hund.

Men det finns omplaceringar lite då och då också, så det är givetvis ett alternativ.

MiiaaK
0

Jo det är sant, men jag har funderat på valp men ändå nu när jag har skippat den åldern så känns det ganska skönt och ha en "färdig" hund men ändå ung så man kan forma den lite själv också.

visst det finns endel omplaceringar också så, att ge dem en chans med. Men det är alltid speciellt att ha en valp! 

Svårt val. Jag har två hundraser som jag fastnat för, Basenji och Norsk Lundehund.

Elahraiah
0

Nu är detta absolut inte menat som kritik, utan jag är nyfiken. 😉

Vad tänker du göra med din hund?

Det är ju stor skillnad på Basenji och Norsk Lundehund. Även om båda två är visserligen gamla raser med fascinerande historia och fysik som skiljer sig från den "vanliga" hunden.
De Lundehundar jag träffat har varit väldigt kontaktsökande och glada. De är rätt lätta att ha lösa, då de har stark flockkänsla och inte brukar vara så sugen på att lämna den. De gillar att vara ute i skog och mark och är väl lite av en friluftslivshund. Den kan vara lite svårmotiverad när det gäller klassisk lydnadsträning, men får man dem att tycka att det är roligt, så gör de det gärna. De gillar barn och nya människor. 
En Basenji är, som tidigare nämnt, inte speciellt intresserad av andra människor än sin familj. Även om den värdesätter sin familj och flock högt, så tvekar den ju inte att dra iväg efter vilt om den är lös. Inte för att den är "dum", det är ren och skär instinkt för den att jaga på egen hand. En Basenji är väldigt lättlärd, men svårmotiverad. Det tar inte lång tid förrän den tycker att den kan momentet, och tycker du är lite dum för att du ber om det igen… Och sist men inte minst, så är Basenjin väldigt bekväm. De gillar inte att vara utomhus överhuvudtaget om det är kallt, blåsigt, eller regnar, utan ligger då helst under en filt och sover.

Omplaceringar av Basenji finns det ju så att det räcker och blir över… Dels för att valpköpare inte riktigt har förstått vad det är för ras de köper, och för att ett fåtal uppfödare inte erbjuder särskilt mycket stöd för valpköparen om den skulle få problem med sin hund.

Ta kontakt med uppfödare av båda hundraserna, fråga om du kan få hälsa på dem i hemmiljö, och diskutera rasen i fråga, är mitt tips!

MiiaaK
0

TAck så jätte mycket för infomartionen! 

När dem börjar nära sig att skaffa en till hund tvekar jag inte på att kontakta olika uppfödare och träffa hundarna i sin rätta miljö.

Jag är inte ute efter en hund att träna lydnad med utan lite mer åt utställningshållet , då jag börjat åka med min andra hund på utstälningar. Sen även en hund som tycker om att ligga och gosa i sängen och ut o gå i skogen med. En ren sällskap hund helt enkelt!

Ända sen jag fick upp ögonen för en basenji har jag inte kunnat släppa dem helt, dem är så otroligt vackra!

Men Lundehund verkar vara en lättare ras och häftig med sina söta tassar och deras bakgrund. 

Jätte svårt val men när det väl gäller så ska jag kontakta uppfödare och träffa båda raserna för sen bestämma mig vad jag vill ha. Just nu blir det ingen hund, ekonomin måste räcka med.