lite funderingar
Som ni vet har jag en Schäfer hane som precis passerat 1 års åldern. Han är världens bästa hund och otroligt enkel att ha och göra med ! Men härom kvällen hände något som jag INTE hade förväntat mig av honom.. Vi var ute på en kvälls kiss och vi mötte en rottis hanne, man kunde se hur rottisen spände sig samt morrade (men inget mer), och min hund kastar sig ut så långt kopplet räcker och skäller samt reser ragg… Jag blev så j*vla förvånad… Samma sak hände här om dagen när den andra hunden spände sig, så började Aros spänna sig samt skälla.. Andra hundar som inte bryr sig går ju hur bra som helst att gå förbi ?.. Pratade med uppfödaren som säger "han är ju unghund och hormonerna sprutar åt alla håll, han är ju som sagt i 'blocket åldern'"
"vad menar du ?" sa jag
Hon svarade "ja, om du går in och kollar på blocket är majoriteten mellan 7 månader och 1,5 år. Det är då dom blir 'jobbiga' och folk orkar inte med dom. Jag kan säga att det bara är hormonerna som spökar, så du har att göra med ca 6 månader frammåt hehe ;)".
Min uppfödare är väldigt rak och ärlig och bad mig lugna mig, och istället försöka avleda med godis/leksaker osv. Det har jag gjort och funkar helt ok. Men frågan är då, är det som hon sa, hormonerna som spökar och att han vill visa att han är "störst bäst och vackrast" ? Eller blir han osäker när en annan hund spänner sig och är osäker ?
Han är ju så otroligt stark, en 40 kilos klump medans jag är ganska liten.. (han går fint annars, utan problem)
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi