Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1163 ggr
Sugar Mist
0

Osäker vid inlärning

Opsis, min stjärna som alltid älskat att lära sig nya saker har blivit väldigt osäker när han ska lära sig något nytt.

Jag är tydlig när jag lär in, visar klart och tydligt hur han ska göra, så som jag alltid gjort. Det har funkat super fram tills nu.

Han sätter svansen mellan benen och hukar sig när jag låter honom testa något nytt, kryper iväg eller lägger sig i mitt knä och fjäskar, jag förstår inte varför.

Jag använder glad röst, gott godis i distraktionsfri miljö. Men ändå så "försvinner han", samma sak om man ändrar tonen pyttelite, det är frustrerande. 

Hur ska jag göra?

-

Majken!
3

Testa honom för fästingsjukdomar.

Sugar Mist
0

#1 Vad skulle fästingsjukdomar ha med att han har blivit osäker vid inlärning av saker?

-

[Teddies matte]
0

#2 Förändrade beteenden är vanligt vid fästingsjukdomar.

Michaela-N
0

Ta en paus i träningen på några dagar. Gör sedan träningen mer kravlös. Spontanbelöna något han gör. Behöver inte vara något märkvärdigt. Det kan få honom bli mer taggad på att träna.

MatildaTure
0

Min jrt hade en period när han va ca 1 år då han betedde sig på liknande sätt. Jag har alltid frishejpat tricks och han tycker det är görkul. Men helt plötsligt blev han låg så fort klickern åkte fram, blev passiv och kröp upp i mitt knä. Jag pausade några dagar och sedan använde jag mig av hjälper ett tag, så att han slapp fundera så mycket själv. När jag sedan tog fram klickern igen sänkte jag kraven oerhört och började klicka alla beteenden han bjöd för att stärka självförtroendet och det tog inte lång tid innan jag hade tillbaka min galna terrier.

MatildaTure
0

En idé är också att bara göra sådant som han kan tills du märker att han har fått tillbaka självförtroendet. Och spontanbelöna mycket!

Majken!
0

#2 Det är oftast beteendeförändringar av alla de slag som visar sig vid t.ex anaplasma hos hund.

Frida B
0

Håller med att du bör testa honom för fästingsjukdom. Men sedan kan det också vara att han helt enkelt inte orkar mer, att han är trött i hjärnan. Ta det lite lugnt ett par dagar, ta mysiga skogspromenader utan klicker, mys i soffan och var helt enkelt bara med varandra utan att göra någonting speciellt. :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

russin
1

Prova med att använda rösten så lite som möjligt vid ny inlärning. Du kör väl med klicker, så använd bara den och låtsas som det regnar när han visar dessa beteenden.

Håller även med om att ta lite mer ledigt från träning när detta kommer och fokusera mer på saker som  han fungerar med, för att peppa upp självförtroendet🙂