Getingstick i tassen
Hej!
Inez har blivit stucken av en geting i tassen! Jag har tagit bort själva gadden men de gör ont för henne nu och hon vill gärna inte stötta på benet..
Vad kan jag göra ?? :(
hon kommer antagligen bli svullen och inte vilja stödja på benet. det går säkert över av sig själv :)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Vår Rambo blev stuken oxo för någon vecka sen, veterinären gav smärtlindrande piller hem. Vi gav dem i ca. en vecka vbh. Dessutom avråde hon att gå på stenar och asfalt så länge han hade ont. Jag föreslår att du bokar en snabb chek hos veten för att se hur bettet set ut, bara för säkerhets skull :)
När katten blev stucken av en geting/bi förra året så svullnade hennes tass upp något kopiöst. Ringde då till veterinären som sa att det förmodligen inte är någon fara så länge dom inte visar ett försämrat allmäntillstånd. Det är mycket värre om dom blir stuckna i ansiktet. Men våran katt kunde knappt stödja på benet men det var borta sen på morgonen. Det är förmodligen samma sak med hundar.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
De har gått några timmar nu och hon går nu som vanligt på tassen! :) De verkar inte som de blev någon svullnad för henne. Den satt en bit upp på hundens ''smalben??'' Så glad att de gick över så fort :)
Det brukar oftast gå över fort. Min förra hund blev liggande några gånger mitt på en gångväg efter bistick och såg döende ut - men efter 30 minuter så släppte det alltid och vi kunde gå vidare🙂
Nuvarande hundar reagerar med att vifta irriterat på tassen en bit, men det brukar släppa efter en stund. Finns en hel del bin i ett koloniområde som sticks om hundarna trampar på en i gräset och vi går ofta där.