Fäller mycket?
Hej!
Jag har en Rottis tik på 7 år som börjat fälla något så otroligt mycket. Hon fäller konstant utan stopp vilket jag inte upplevt hon gjort på samma sätt innan
Vad kan denna konstanta fällning bero på? Är det vitamin brist av något slag? Hon äter Royal Canin Sensible då hon har känslig mage.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Vet inte vad det kan bero på riktigt, men min hund fäller också otroligt mycket just nu. Många av hennes kullsyskon har gått i samma spår, och har även hört från många andra att deras hundar fäller väldigt mycket just i år. Kanske har med värmen som varit i sommar att göra?
Laxolja ska annars vara bra för pälsen, kanske vore något?
Det kan så klart vara många anledningar till varför hon fäller, hoppas du får bukt med det!
Espree Simple Shed Solution kanske kan vara nåt? http://www.youtube.com/watch?v=XjYQ2LJp_dk
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tack för svar!
Vet inte riktigt om det kan vara värmen som spökat för dom, men det kan ju ha betydelse! Vill helst inte använda något preparat så. Tänkte mer om det kan vara någon form av vitamin brist?
Eller om man kan använda någon vitamin för att hjälpa fällningen? Vet att på både häst och kanin sätter man gärna in B-vitamin för att hjälpa till vid fällningen, kan det vara något för hundar med kanske?
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Vår hund har fällt mycket i år också, men hon är inte kal, nu fäller hon dock inte så mycket…har hört andra som också haft fällande hundar i år…
Nu har vi precis fått hem hund men tänkte inflika att det är andra djur som fäller hemskt i år. Bla kaniner. Min hane fäller något fruktansvärt i år. Så är ett knäppt år.
Min teori är att det är väderomslagen som spökar med djurens fällning. Varit varmt, kvavt å sen svalt på d å så varmt igen…
Många hundar börjar fälla sommarpälsen nu och fäller mycket - min ena gör det, så du behöver nog inte oroa dig.
Mina vovvar fäller också mängder, mer än förra året. men jag tror också på vädret.
Ger mina Bvitamin, det är bra till pälsen även för hund, och hjälper till att hålla fästingar borta om man har tur. Har köpt en flaska fiskolja som jag tänkt börja prova nu också och se om det underlättar.
Jag andvänder Foolee borste till min hund, man behöver bara borsta en gång i veckan så fäller hunden knappt! Super bra, och köper man denna för ca 500kr så slipper man ha 14 olika borstar som knappt funkar :) https://www.google.se/search?client=safari&hl=sv&biw=768&bih=928&tbm=isch&sa=1&ei=QuMZUsSyJuqE4AT45oHoCA&q=foolee+brush&oq=foolee&gs_l=img.1.1.0i19l2.7184.32972.0.35033.6.6.0.0.0.0.285.842.1j4j1.6.0….0…1c.1.25.img..1.5.693.9n5ZYXQjtiE#
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
http://www.lmtrailer.se/butik/product_info.php?cPath=43_46&products_id=71
Furminator, minskar fällningen upp till 90%
Familjens nobbs fäller jätte jätte mycket i år, har aldrig sett dess like.
Jag rekomenderar som #9 Furminator, jättebra borste. Har ingen själv men har tänkt köpa i framtiden
#11 De funkar helt utmärkt på två schäfrar som jag länner, golden, labbe och norrbottenspets och det är bara dem som jag vet har testat
Då skulle jag rekomendera Foolee borste 😛 Något dyrare men funkerar perfekt på min Welsh och mina vänners 2 rottisar och en Norsk buhund 🙂
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Testade just esprees shedding solution på apache och fick ur massa päls med den och furminatorn. Påskyndar urfällningen bra. :)
Badkaret var dock inte vidare vackert efteråt! Och det FLYGER hår då man fönar.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.