Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 2678 ggr
Praefatio
0

Hur sjutton hittar man seriösa uppfödare?

Har planer på att skaffa valp nästa år. Har, som några av er säkert kommer ihåg, en finsk lapphund idag som är allt jag kan önska hos en hund utom en enda sak: Saknar att ha en knähund. Någon som vill ligga i soffan och gosa hela kvällarna, som vill sova i sängen och mysa. Har alltid sagt att ska jag utöka flocken så ska det bli en knähund, och ska jag ha en liten hund så ska det banne mig vara redigt litet också. Max tre kilo. Däremot är jag bestämd på att jag vill ha en hund med riktigt bra mentalitet. Sagda hund ska klara av att hänga med i vårt aktiva liv och gilla äventyr som viltspår, agility och skogspromenader.

Har varit inne på russkiy toy och haft mycket kontakt med uppfödare av den rasen men det tar emot att behöva lägga typ 25 000 kr på en valp bara för att rasen är ovanlig.

Är också mycket inne på Chihuahua. En välavlad Chihuahua ska ju vara en stor hund i litet format, en tuffing som gillar det mesta. Dessutom gillar jag utseendet, i alla fall på de som inte har sånt extremt "äppelhuvud".

Men det är ju banne mig fullkomligen omöjligt att veta till vilken kennel man ska vända sig när det kommer till den typen av hund. Det avlas på så oerhört mycket dåliga individer mentalt och hälsomässigt och det görs i princip inga mentalbeskrivningar. Ofta har de inte ens med en beskrivning av personligheten på sina avelsdjur, mer än "jättemysig" typ. Känns inte som att jag har någonting att gå på utom möjligen magkänslan.

Har ni några tips? Både rent konkreta: "Den här kenneln föder upp toppenhundar!" och tips som "Det här och det här är bra tecken på en bra kennel". Storhundskennlar är jag bra på att "utvärdera" men småhundskennlar är verkligen en helt annan sak.

Hjälp? 😃

[Forest]
0

Jag kan tänka mig att även york kan vara en ras som kan passa dig

Har en hemma just nu. Tycker ofta att vavvor är i regel rätt så fjompiga. Här är mer nyfikenhet men även lite att jobba med, kan säga att hon sover gärna på min kudde i sägen hela natten. och sover gärna på än i soffan mer, så man får sätta lite gränser med ;)

Praefatio
0

#1 Jag är inte så förtjust i yorkiesar rent utseendemässigt bara, varken klippta eller oklippta. De jag har träffat (har bland annat haft en på jobbet) tycker jag påminner om "alla andra" småvovvar. Har inte upplevt att de utmärker sig för att vara nyfikna… Men jag kan ha helt fel såklart.

Har egentligen inte spikat ras än, ska fortsätta göra mina efterforskningar och uppskattar tips på raser jättemycket 🙂 Har tänkt göra en riktig djupdykning på MyDog i januari också, titta på många olika raser och prata med alla uppfödare/rasklubbsrepresentanter jag lyckas haffa!

Det enda jag vet till 100% är att jag vill ha en gosig dvärgras som har bra psyke. Allt annat är egentligen rätt sekundärt. Det är synd att toypudlarna är så oerhört veka, är himla förtjust i pudlar annars.

Majken!
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Toypudel, vek? Jag har själv haft en som är allt annat än vek, en riktigt bra ras överlag tycker jag! Kan verkligen rekommendera. 

Schäfer får toypudel-spö.

Praefatio
1

#3 Haha, härlig bild!

Kanske har träffat fel toypudlar då? Har mest träffat darriga små aprikoser som sitter i tantknän och bits så fort någon annan kommer i närheten…

Majken!
0

#4 Jag tycker de är riktigt suveräna, låter man de vara med överallt från början och de är bra mentalt så har du ett kanon-sällskap.

[Forest]
0

2 där håller jag inte med dig heller om att dom är veka ;) Har en toy Pudel hon är ju helt galen alltid fullt ös och leker med våran andra även andra hundar, men så gillar hon inte stora hundar pga som liten så krocka hon med stor hund. Men träffar ofta toy Pudel som även har en stor hundkompis som de lever med. Där kan du spåna fram bra uppfödare, nu är det svårt att garantera att det blir toy alla gånger trots att båda fäderdjuren är toy kan det blir dvärgpudel.

Våran toy väger 3 kg våran dvärgpudel väger 4 kg så det skiljer bara 1 kg mellan dom.

Praefatio
0

#5 och #6 Verkligen kul att höra. Har "alltid" gillat pudlar, egentligen inte så mycket utseendemässigt men har träffat många dvärgisar och mellanpudlar som har varit kanontrevliga. Clowniga och charmiga.

Ska fortsätta kika och se till att inte "missa" toypudlarna också. ller yorkarna, för den delen.

Fortsätt gärna att komma med fler tips, och tipsa gärna också om hur man skiljer agnarna från vetet när det kommer till småhundsavel. Det är ju samma sak inom de flesta dvärgraser, att det mest avlas på litenhet och utseende, mindre på mentalitet och hälsa.

[Forest]
0

7 oja du måste sålla en massa som avlar efter utseende och det gäller även på pudelsidan.  Lycka till med ras letandet du har ändå bra sätt att se på det och vill du ha bra tips på uppfödare på Pudel så finns även Pudel.ifokus du kan även skicka ett PM så kan jag tipsa dig om en som lägger mer krut på mentalitet och hälsa än få alla titlar på utställning. 

OBS nu säger inte jag att även en som har fina titlar är skit i hälsan eller mentaliteten :)

vallhund
1

Kollat på Prazský krysarík?

Jag är inte insatt i rasen, men Daniel på Rathunters har jag diskuterat avel, genetik o BARF/Pray på diverse hundfora genom åren. Han är kunnig, saklig o mycket påläst.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

imsuchadiva
0

Kolla registret med hunduppfödare, skk. Mejla runt och åka runt och träffs olika uppfödare. Hör dig för runt om kring om de uppfödare du besöker. Kolla deras meriter.

caitlyn
0

Lite OT men har du kikat på italiensk vinthund? De brukar älska kel, närhet och värme. Är lite frussna av sig (vad jag hört) och kanske inte passar för om man vill satsa högt på agility eller spår. Men som jag fattat det härliga små kelgrisar med spring i benen!

Swadika
0

Tycker absolut du ska fundera på en Chihuahua :D Bättre knähund finns inte ;) För de blir lixom aldrig varma så kan de sitta i knäet en hel dag eller ligga i sängen en hel natt utan att det blir för varmt. Tycker om deras hur de alltid söker kroppskontakt, är det inte i knäet så ska de ligga mot knäet. Likadant på natten så vill de helst 

Min hund älskar allt och alla, och är inte så där typisk "rasist" som andra chihuahuor jag mött. Vet inte om det är ett släktdrag (hans syskon är också så) eller om det är för att vi ifrån dag 1 mött alla sorters hundar. Hört också att många inte väljer chihuahuan för att de är för seriösa, men måste säga att jag tycker de är lite clowniga, de bjuder gärna på sig själv och vet inte hur ofta han gör tokiga saker.

Han skäller nästan aldrig, men det är en larmhund så när det ringer på dörren eller om någon kommer hem kan han skälla men han slutar direkt när man säger till honom. I början kunde han skälla på andra hundar men det har vi tränat massa på och idag kan vi gå precis bredvid en annan hund utan att han skäller. Sen kan han skälla för att han är unghund ;) men det hoppas jag växer/vi kan träna bort :)

förlåt för en hel roman, men vi har också en rassida här på iFokus där du kan läsa mer om rasen :) http://chihuahua.ifokus.se

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Swadika
0

Glömde ju det, att hitta en seriös uppfödare kan vara väldigt svårt, men tänker att man kan besöka en kennel som känns okej och se lite mer på hundarna :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Michaela-N
1

En papillon då? Skulle passa för alla dina aktiviteter, behändigt format samt en ras som gärna ligger i soffan och kopplar av och knappast kräver redig aktivering utöver det du tänkt ge.

SuperLimm
0

Du kan ju börja med att kolla på rasklubbens hemsida. Kolla vad de har för krav på uppfödarna för att de ska få vara med där och annonsera osv. Tycker du kraven är bra så kan du börja kolla upp uppfödare nära dig. Ring och prata med dom, åk och träffa dom och deras hundar. Verkar hundarna vara så som du vill att de ska vara? Då kan iaf hundarna vara bra föräldrar åt en framtida valp. Så brukar jag iaf tänka. Sen frågar du uppfödaren mycket frågor, hur den brukar göra med sina valpar den föder upp. Om de brukar vara ute mycket, miljöträning, träffa andra hundar och människor osv. Sånt tycker jag är viktigt iaf, att de får träffa många olika hundar och människor så de är mer sociala redan när du får hem valpen. Sen tycker jag iaf det är väldigt viktigt med hälsotester. Fråga vilka hälsotester som görs och vilka uppfödaren tycker är viktiga.

Jag var och hälsade på en uppfödare förra veckan, visserligen av en större ras, Eurasier, men i den rasen finns inga direkta hälsoproblem men den uppfödaren är väldigt noga med att hundarna hon använder i avel är friska så hon kollar höfter, armbågar, patella, ögon och även lite andra sjukdomar. Just för att det inte ska bli något problem i rasen så det fortsätter vara en frisk ras. Sånt är väldigt viktigt för mig iaf. Så skriv ner det du tycker är viktigt och var inte rädd för att fråga uppfödaren! Är det en bra uppfödare svarar den på alla frågor utan att vara otrevlig eller försöka undvika att svara. Sen kan du alltid kolla upp hundarna uppfödaren använder i hunddata på skk.se för att se så det stämmer att de är friska osv. :)

Mvh Linn

berserkur
1

#9 Håller verkligen med om att kika på Prazskyn. Tyvärr är de också hysteriskt dyra i inköp, men vill man inte ställa ut finns ju alltid valpar som säljs billigare då de inte verkar ha någon utställningskarriär i sikte. Vet att priset varierar väldigt. 

TS; har du kollat på russkien, kan du kolla PK;n också tycker jag! Jag har ganska liten erfarenhet av toy;en, men tror att de ska vara ganska lika prazskyn mentalt. Jag har en prazsky som är helt suverän, men det finns också mentalt… eh, sämre, varianter. Däremot upplever jag generellt att prazskyn har mer driv, framåtanda och ffa samarbetsvilja än chihuahuan. Med reservation för att jag inte har träffat alla världens små, givetvis! Nackdelen är kläderna på vintern, tycker jag. Annars är min lilla världens gladaste popcorn. När hon inte går långpromenader i border collie-tempo, spårar eller tränar agility ligger hon i knäet eller under en filt någonstans. En helhäftig liten hund, verkligen!