Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 6878 ggr
Royalz
0

Tejpa öronen

Hur länge behöver man tejpa öronen på en amstaff på ett ungefär?

Mamman till valpen har öronen rätt men vill vara förberedd ifall öronen bara skulle hänga ner.

Gluskap
0

Du behöver inte tejpa. Det räcker med att "vika" dom rätt och massera vid vikningen. om du förstår?

Ellenfyrkant
0

hur riskerar man att en am. staffs öron blir om de aldrig tejpats ?

Mvh Ellenfyrkant

Royalz
0

Jag ska se om jag hittar en bild på en amstaff med fula öron enligt mig som hänger rakt ner.

Royalz
0

Nu vet jag inte om man får lägga in bilder som man inte tagit själv. Men isf får nån ta bort bilden.

Såhär vill jag inte att min hund ska ha öronen, alltså hängande.

Nu vet jag att det är en valp på bilden med har sett vuxna med sånna öron och det är enormt fult enligt mig.

Royalz
0

Fast ofast så vet jag ju att dom brukar ställa sig, men om man skulle ha oturen så vill jag veta hur länge man behöver tejpa.

Och ni som är emot tejpning av öron behöver inte skriva i tråden!

Ellenfyrkant
0

Har svårt att se de öronen hos en vuxen när det är en liten valp jag kollar på.

Mvh Ellenfyrkant

Royalz
0

#6 Föreställ dig bara häng öron på en vuxen, så himla svårt är det inte.

Royalz
0

Här är en vuxen hund med häng öron

Royalz
1

Så är ska öronen se ut.

Ellenfyrkant
1

ok, var lättare att få dom på en vuxen hund samt att ha ngt att jämföra med då jag inte är så insatt i rasen. Flört
Fast jag tyckte det var lika fint med bägge.

Mvh Ellenfyrkant

SaraC
0

Royalz - Nej, om du inte har tillåtelse att använda bilderna så får du inte lägga upp dem här Glad Plockade bort den första bilden, är de andra bilderna dina?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Royalz
1

#11 Nej, dom är inte mina så du kan ta bort dom:)

#10 Det finns dom som har ännu mer hängande öron, det är skit fult :)

Gluskap
0

Nej alltså dom ska ju ha rosenöron, är även snyggast så. Visst finns risken att hunden får labbeöron, men det avhjälps rätt rejält genom att bara vika och massera. =)

Noa-Nisse
0

haha jag som tycker det är snyggast med hängande öron på amstaff ^^ aja ;P

Medarbetare på Hundar.ifokus

Royalz
0

Nu har jag kommit på att båda föräldrarna har perfekta öron, så förhoppningsvis får min lille skit det också :)

Nikkis
6

Fast å andra sidan, din valp är ju blandras så varför ens bry sig om det?
Du kommer ändå inte kunna ställa ut honom och föräldrarna är trots allt av olika raser, så trots att dom har 'perfekta' öron så betyder det inte att din valp nedärver det, även om sannolikheten är att stor att han gör det.

Ett exempel är att Schäfrar har stå-öron, men det finns hundar som fått häng-öron trots föräldrarnas fina öron.
Detta då Just den specifika avkomman inte fått lika starka öron att de har kunnat resa sig upp.
Glad

Royalz
3

#16 Spelar det någon roll om det är en blandras? Jag vill väll ändå att han ska ha bra öron och inga labrador öron!

Nikkis
6

Vad är det för fel med labradoröron då?

Ptja spela roll och spela roll, han är ju en blandras = ingen rasstandard att följa, så varför ska han då ha en viss typ av öron?

rebecca-g
7

Vad är 'bra' öron? Inte banne mig är det något jag skulle tänka på över huvud taget när man får hem sin valp.

Vad spelar det egentligen för roll? Ge mig en bra anledning, förutom "det är finare."

Royalz
4

#18 En amstaff ska ha rosenöron, och även fast han inte är "renrasig" så ska han likna en ändå.

Varför ska man bli så illa behandlad här på hundar bara för att man har blandras!!? Alltid tjafs på denna sajten..

Nikkis
6

Illa behandlad!!??SkrikandesFörvånad
Ta inte i så du spricker nu, jag ifrågesatte helt enkelt varför man ska tejpa öron på en blandrashund - då det Egentligen inte finns något "rätt" eller "fel" då, iochmed avsaknad av rasstandard.

Av vilken annan anledning vill du börja tejpa en (blandis)valps öron annat än att det är finare, som Rebecca-G frågade?

Royalz
3

Det spelar väll ingen roll om han bara är en blandras? Om jag tycker det är finare med rosenöron så tycker jag det, ingen som kan ändra på det!

Tåden kan låsas då jag fått svar på mina frågor! :)

imsuchadiva
2

Du köpet en blandras. Vill tejpa öronen för att du tycker att det är FINARE med rosenöron. Varför köpte du då inte en ras som är avlad för den typen av öron? #19 köper du en valp för utställning och avel så är det mycket viktigt att valpen/hunden följer rasstandarn.

russin
3

Det hjälper inte hur mycket man tejpar om den genetiskt ändå inte vill ha dom så - det finns många exempel på det. är lite nyfiken på hur folk gör som tejpat i ett års tid och öronen ändå inte ligger som man vill….

För mig är öronen det minst viktiga på en hund, så länge den hör som den ska😃

Loveradio
3

4 år gammal tråd, intressant ämne dock. Starta ny tråd kanske?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Camia7]
0

min bror tejpa dom inte.. men jag visste inte att amstaffs öron ska stå rakt upp? min brors hunds öron hänger eller dom är som rosetter typ, som på en greyhound

imsuchadiva
1

Nej amstaffs öron ska inte stå upp! #25 varför starta en ny tråd när det redan finns en?

[Bolten]
2

#27 TS har bett om att tråden skall låsas och h*n har fått svar på frågan, då startar man en ny tråd att diskutera i istället för att fortsätta här. Dessutom har inte TS frågat om allas åsikter.

imsuchadiva
0

Alla andra trådar diskutera det hej vilt i. Vad är det för speciellt med denna?

[Bolten]
2

#29 Vad spelar de för roll? Tråden är för de första 4 år gammal och ts frågar inte om andras åsikter. Starta en egen tråd om du nu vill diskutera det.

[Camia7]
5

Det blir ett jäkla liv om jag vill att andra ska göra egna trådar och nu försvarar folk att man inte får ta över andras trådar… Hur ligger det till egentligen? 

Ena dagen ska man leta efter andra trådar och andra får man starta sin egna 🤔

htt
0

TS: Hur gick det med öronen? :D

imsuchadiva
0

#31 den frågan lär vi aldrig få svar på..