Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1360 ggr
Vikan
0

Första Skendräktigheten...?

Vår tik verkar vara skendräktig. Ett tag nu har hon börjat producera mjölk i juverna och den där trevliga, typiska "dräktig tik"-mage, vilket ibörjan skrämde oss.

Nu verkar hon vara värre. Hon har lagt sig i min säng och rör sig inte. Hon "gnäller" - snarare "morrar", hennes sätt att dra till sig uppmärksamhet - när man går in till henne. Hon är den mest aktiva av våra hundar, men ligger nu i sängen. Har knappt ätit eller druckit under dagen. Tvingade mer eller mindre i henne lite vatten och mat för några minuter sedan. Hon hade svansen mellan benen när hon skulle gå därifrån och "hukade" sig, gick väldigt lågt tillbaka mot sängen innan jag lyfte upp henne för att få hennes syster att akta sig lite…

Hela skendräktigheten har varat ett tag. Hon är 16 månader om så ska tilläggas, hennes andra löp. Så här konstig brukar hon aldrig vara, brukar alltid vilja vara nära och leka. Men inte nu, gör en ganska orolig. 

Finns det något speciellt man ska tänka på? Vill ändå få det bästa för henne. Detta kan ju hålla på ett tag… försökt få henne att göra annat, men hon verkar inte alls glad. Bara svansen mellan benen..

Sigriiid
1

Öka motionen och dra ner på maten brukar man väl säga för o snabbare få bort skendräktigheten tror jag :) 

Är hon väldigt konstigt och verkar må dåligt så är kanske ett veterinärbesök att föredra? Har hört att veterinären kan skriva ut något medel som får skendräktigheten att gå över snabbare. Vet dock inte vad det är för något utan har bara hört folk prata om att det finns.

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

vallhund
0

#1 Galastop heter medlet. Dyrt, men har en tik problematiska skendräktigheter bör man överväga kastrering. En sådan tik bör inte gå i avel.

O andra sidan kan det ta drygt 3 löp innan löpcykeln stabiliserar sig hos en ungtik.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

russin
1

Att dom inte äter under en period vid skendräktighet är ingen fara och är ganska vanligt. Jag ser det även som ganska vettigt av tiken själv o den har mjölk och inga valpar - matbrist gör att den sinar något snabbare. Fast samtidigt fungerar sällan detta med att öka motion och minska mat, för det är svårt öka motionen på en tik som är trött, seg och endast vill ta det lugnt - man kan liksom inte med våld släpa med sig dom tikar som är supersega denna tid.

Men det finns tikar där det går för långt och jag har själv haft en. Har din tik mycket mjölk så håll stenkoll så hon inte får mjölkstockning. Min tik fick det varje gång, med ca 40 grader i temp varje gång och mjölkstockning gör oerhört ont. Vill det sig riktigt illa kan mjölkstockning gå över i juverinflammation - så håll koll.

Absolut tycker jag du ska kontakta veterinär för att prova Galastop. Det gör att mjölken börjar sina inom 3-4 dagar och dämpar även skendräktighetsbeteendet. Tyvärr så tålde inte min tik det (dom flesta gör det) så hon blev min hittills enda kastrerade tik för att slippa bli sjuk varje gång.

Sigriiid
2

Bira hade sitt första löp nu i somras, då 14-15 månader gammal. Hon var helt galet seg innan o ännu värre efter… Nu ca 10 v efter löpet så börjar jag se små glimtar av hennes gamla jag igen men hon är så tråkigt seg!
Ingen mjölk hos henne (men tuttisarna blev annorlunda o "mer" liksom) och inga låtsasvalpar men otroligt seg iaf. Vid nästa löp så blir det nog ett veterinärbesök för att bryta det om det blir samma sak igen. Pratade med veterinären flera ggr i somras men hon rekommenderade mig bara att vänta, dra ner på maten o öka motionen då detta var första löpet. Men ja… hur gör man det med en hund man bokstavligen SLÄPAR fram? 😮Väntar fortfarande på att få tillbaka min glada, spralliga unghund!

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Vikan
0

Tack för alla tips. Nästa dag var hon - tack och lov för det - normal. Nästan. Var elak och "tvingade" upp henne från sängen för att ge henne lite mat innan jag skulle till skolan. Fick henne båda att äta och dricka, efter lite problem… Hon gick konstigt, lågt och hukande. Men lyckades pigga upp henne, på något konstigt vis… hon följde i alla fall ut på en liten runda. Senare var hon nästan normal. Fortfarande halvseg, kan nog bero på vädret?

russin
0

Har du känt henne på juvren så hon inte har ont ? Det är väldigt viktigt att du gör om hon har mjölk och blir så låg och hukande - så hon inte har ont. Annars är det helt enkelt att hon vill ligga i "sin bädd" pga skendräktigheten.

Vikan
0

Kollade. Kände lite sådant. Hon bara kollade på mig, drog sig inte undan. Kände överallt på henne - ben, rygg och lite sådant. Var rädd att hon började få ryggproblem eller något annat för hur ofta hon ska hoppa upp på saker och ligga i konstiga vinklar och allt sådant. Taxar har väl ganska "lätt" för att få ryggproblem..