Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 775 ggr
Hundens
15

Perfekta i hundvärlden?

Brukar sitta och titta på en del olika hundforum, är inte så värst aktiv i hundar iFokus men brukar läsa trådar lite då och då. Men det är en sak som irriterar mig och ska dela med mig av det. Det finns flera här inne som verkar vara perfekta människor i hundvärlden, det gör inget fel och försöker sitta och briljera med deras kunskaper i olika trådar. Sedan finns det nybörjare också som inte är så kunnig inom alla områden och där tar de "perfekta" tillfället i akt och "hoppar på" dom så fort de skrivs något i fel i nån tråd. Jag vet att alla som läser detta har gjort fel i ex. hundträning, ingen kan veta allt, eller vara perfekt. Visst vissa kan mer än andra men för det behöver man inte spela besserwisser. Ett hundforum är till för att dela sina kunskaper/erfarenheter inte att kritisera personer som råkar kunna mindre än dig. Tillslut kommer det bli en ond cirkel där ingen vågar skriva om sina misstag eftersom man är så rädd att bli klassad som en dålig hundägare. Och egentligen, vad är det som är rätt och fel när det gäller ex. hundträning? Det som majoriteten använder sig av, det som är vetenskapligt bevisat, eller det man själv tycker fungerar bäst? Man behöver inte vara en oansvarig hundägare för att man använder sig av flexikoppel eller en okunnig hundägare för man inte ger färskfoder/BARF. Nu har jag fått skriva av mig lite, är det någon som känt likadant eller är det bara jag?

Intehärutandär
5

Amen, till det!

Vizzla
5

Jag tycker många överreagerar på kommentarer också. Det handlar nog mycket om att man väljer att inte skriva hur långa texter som själv, där man förklarar precis vilka missar man själv gått igenom - utan skriver det man lärt sig och nu kan. Då kan d uppfattas som att någon kan och vet massa men inte avslöjat sina egna brister.

Men visst kan man hålla en trevlig ton. Det skrivna ordet är ofta hårdare än det sagda då man inte hör nyanser, ton osv.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

LindaBlue
4

Jag kan tycka att om man inte har tid att lägga till två extra ord för att det ska låta trevligt, så kan man lika gärna låta bli att kommentera, för då hjälper du inte, utan stjälper mer.

linda88
10

Fast är de verkligen så? Om någon skriver att jag ger min hund RC och någon frågar - Varför gör du det? RC innehåller ju massor med spannmål och är dyrt. Inte är väl det att vara otrevlig. På ett diskussionsforum ska man väl ställa frågor och diskutera för och nackdelar med saken man diskuterar. Eller om någon skriver att den har en Schabrador och undrar om någon annan har samma ras och någon då skriver att det inte är en ras utan en blandning i mellan två olika raser är väl inte heller att vara otrevlig?

Och vad menar du med misstag? Om någon tex rycker sin hund i örat för att den inte gör som man säger så ja då kommer jag att reagera och fråga varför i h****** man gör illa sin hund. Det är inte ett "nybörjarmisstag" att göra sin hund illa. 

Nej jag är trött på dessa "gnällinlägg" som kommer då och då. Tänk till en extra gång innan ni reagerar över vad vissa svarar. Är det verkligen kritik eller bara en upplysning om annat eller en frågeställning?

Sen så har vi ju folk som bara sitter o dummar sig. Jag vågar inte ringa veterinären eller jag har inte råd att gå till veterinären… nähä och vad skall vi på ett forum göra då hade du tänkt dig? Klart att man tar illa upp när man vet att folk inte ger den vård till sitt djur den förtjänar och som det dessutom är lag på!

O nej nu skall ni inte läsa detta inlägg o ta illa upp. Tack för mig ;)

Loveradio
2

Håller med #2 och #4 går inte att linda in allt i bomull. När man läser kommentarer får man tänka att allt är skrivet i välmening, inte för att trycka ner nån. Sen händer det att nån har taskig attityd men då får man försöka ignorera dom kommentarerna. Men jag tror det i 90 % av fallen handlar om att man misstolkar kommentarer. Alla vi hundälskare vill ju det bästa för våra hundar. Och det sista jag skriver må låta hårt, men tål man inte att andra har andra åsikter så hör man inte hemma på ett forum.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Aristarcos
1

Jag tycker många trådar spårar ut för att vissa som är bäst i världen bara inte kan ge sig….det handlar bara om god hyfs…jag tror att de flesta som är så på här inte gör så här i verkligheten….varför ska det vara ok att folk inte beteer sig som man normalt gör annars, tycker tvärtom att de dom inte klarar av att vara trevliga borde få varningar…

Majken!
4

En tanke som också ofta slår mig är det finns ett rätt sätt att göra saker på i hundvärlden. Har man en annan syn eller åsikt så är den förkastlig, vilket jag tycker är så märkligt. Det skulle förutsätta att alla hundar och hundägare är relativt lika, vilket de flesta ändå är överens om att vi inte är.

RedMonsters
4

Eller så slutar folk vara så fruktansvärt känsliga. Är man med i ett diskussionsforum kan man inte förvänta sig att alla ska stryka en medhårs.

Medarbetare på brukshundraser.

Lilllens
5

Det är svårt att uttrycka sig i text, och det misstolkas ofta.
Jag är nästan aldrig otrevlig, varken på forum eller i verkligheten, men jag skriver sällan smilegubbar och definitivt inte för att andra vill att jag ska göra det.
Man kan inte beskylla andra för att vara otrevlig bara för att man själv är känslig.

Och att människor också tycker att man är en besserwisser bara för att man ifrågasätter, tja då kanske man inte ska skriva på ett forum?

Folk måste lära sig att inte hela hela hela tiden tro att andra människor vill de något ont eller att man är "ute efter dem" på något sätt.

Tycker att dessa ni kan inte allt ni är inte perfekta-inläggen börjar bli löjligt. Det finns flera såna inlägg än otrevliga personer här inne.

mingman
5

Jag känner snarare; vad spelar det för roll? 

Jag tycker som jag tycker. Du tycker som du tycker. Vill du kritisera mitt sätt att ha hund på - varsågod. Gör det bara konstruktivt. Jag har aldrig känt mig påhoppas. Däremot har det hänt att andra uttryck en åsikt som varit rakt emot min. Och jag har uttryck åsikter rakt emot andras. Det är i regel så diskussioner går till.

Jag kan ej tala för någon annan, men jag är nöjd med vad jag skriver här. Jag känner inget behov av att ändra något. Jag vill ej lägga in fler smileys eller få det jag säger verka trevligare än vad det är.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/