Sluta bitas!
Hur lär jag min 8 månaders att det inte är OK att bita mig vid lek? Hon kan bli väldigt upphetsad ibland när vi leker ute och hoppar mot mig och biter mig i armarna.
Hur skulle ni ha gjort?
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Ignorera det, sluta tvärt om ni gör något roligt eller vänd dig ifrån henne.
-
Bli skittråkig.
Jag passade en vuxen border collie som började nafsa mig i "hasorna" när vi lekte, men då slutade jag genast leken och stod och stirrade ut i intet några sekunder.
Angående att hunden hoppar mot dig, så skulle jag tagit tag i kopplet eller halsbandet och hållt fast den tills den var lugn. Jag tycker att det är extremt obehagligt att bli påhoppad av en hund som dessutom drar och biter i mig samtidigt som den hoppar.
Min tik har börjat testa gränser nu och också börjat bita vid lek. Jag blir tråkig. Slutar direkt och bara glor. Hon verkar fatta hintet iallafall!
// Lise
When nothing goes right, go left!
Tack för era tips!
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
I vilken ålder kan dom börja förstå när man tillrättavisar dom? vår valp är 10 veckor o har börjat testa våra gränser ibland när han är på det humöret. Idag bet han mig i hakan för att han blev så till sig när han ville leka. Förstår han ens när man säger till honom nu?😛