Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 4968 ggr
chiyoo
0

vad gäller vid avelsrätt?

Vi köpte en husky från en kennel i Skåne med avelsrätt. Vi bor själva också i skåne, ca en timme från uppfödarna. När vi pratade om avelsrätten sa dom att vi själva väljer om vi vill att hon ska få valparna hemma hos oss eller så kunde vi välja att lämna henne där hos dom undertiden, då många kan tycka att valptiden är jobbig. Men självklart tyckte vi att det skulle ske hos oss där hon är trygg och har sin flock. Då sa uppfödarna att om viskulle flytta till stockholm (vi funderade på det ett tag) så skulle de fixa transport åt hanen dit osv. Nu är det så att uppfödarna bbestämt sig för flytta ca 140-150 mil från oss. Och vi fick ett mail där de säger att när parning blir aktuellt så ska vi lämna vår tik där från dag 1 hon löper och hämta hem henne när valparna är sålda.. Detta var ingenting vi pratade om när vi köpte henne… har vi någon rätt till att stå på oss att detta ska ske hemma hos oss? Vi är inte ett dugg sugna på att lämna ifrån oss vår bebis i 4-5 månader.. hur ska vi gå tillväga?

Sugar Mist
0

Nej, ni har ingen rätt gällande det. Däremot kan ni komma överens om att "köpa loss" henne.

-

Jamie+Engla
1

Står de inte på papper så har hon rätt. Dock vet jag inte om man har rätt att ta hem tiken efter parning tills de e 3 veckor kvar innan valpning. sen förstår inte jag hur h*n frågat om ni vill ha kullen hemma eller hos sig själv? Hade jag haft tik hos fodervärd hade jag haft kullen hos mig vare sig fodervärden vill eller ej haha ;) meningen är att man lånar ut för att själv kunna ta kullar på den senare, utan att ha den hemma hela tiden :) Om du förstår mig :D

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

chiyoo
0

Men hon är ju ingen fodervärd till oss. Vi har ju köpt henne för halva priset mot att de får ta en kull valpar på henne. Men på kontraktet står det ingenting om var detta ska ske? Tycker ni det är rätt att vi ska köra vår hund 150 mil upp i landet och lämna henne där i 5 månader? När uppfödaren bestämt sig för att flytta..

[Bolten]
1

#3 Har ni inget kontrakt på hur de ska gå till?

htt
3

I mitt kontrakt (dock så är jag helfodervärd) så står det att om vi flyttar så får vi stå för de extra kostnaderna och om hans ägare flyttar så får hon stå för de extra kostnaderna. 

Det känns ju inte rätt att hon ska ha henne i 5 månader! Kan du inte kolla i kontraktet?

[Bolten]
1

#5 De är helt klart bästa lösningen så de är rättvist för båda!

chiyoo
1

Vi har inte skrivit något extra eget kontrakt. . Det ända som finns är skk standardkobtrakt.. sen annars bara muntliga avtal som inte går att bevisa där de lovade oss att detta fick ske hemma hos oss om vi önskar det

Jamie+Engla
0

De kallas halvfoderavtal alt köpavtal med avelsrätt. Uppfödaren har rätt till att ta en kull på tiken men hon är skyldig till att både hämta o lämna hunden hos er. Men för säkerhets skull gå in o kolla på skk's regler ang avtalet. Skk.se

htt
0

#7- Det är i standardkontraktet det där med kostnaderna står, så mycket vet jag :)

chiyoo
0

Kostnader osv är väl inte det värsta. Vi tänker mer på våran tik som är van vid att gå inomhus, ligga och mysa i soffan. Vi är ju hennes flock och hon är trygg med oss. Om 2 år när parning börjar vi aktuellt känns det inte riktigt som hennes bästa om hon ska fraktas över 100 mil upp i lander för att bo ute i en hundgård med massa okända hundar och människor och dessutom paras och få valpar.

Är det inte bäst för hunden att detta sker i dens hemmiljö där hon känner sig trygg?

Jamie+Engla
2

#10 Har ni ett avtal på de har ni ett avtal. Inte för att vara "elak" men jag säger bara som det är.. Hundar anpassar sig ;) liksom vi :)

russin
5

Eftersom ägaren inte på något sätt får lämna över kontakten med valpköpare och själv måste ta hand om försäljning mm så är det rätt omöjligt för en uppfödare att låta en tik föda 150 mil bort.

Är hunden en normalt mentalt funtad tik, så kommer det gå bra även om det känns i hjärterötterna att lämna henne ifrån sig en period - men hon kommer ha fullt upp med att ta hand om valpar och inte hinna bry sig🙂

Jag skulle personligen inte låta en fodervärd ha en valpkull hemma, om jag jag inte bodde väldigt nära så jag kan vara med på förlossning, kunna lära känna valparna (det är ju jag i så fall som ska kunna tala om för valpköparna hur varje valp är i temperament osv). Det är jag som ska visa upp valparna för valpköpare, det är jag som ska skriva köpekontrakt med valpköpare osv - det kan inte fodervärden göra för då är det bulvanuppfödning.

Däremot är det inte ni som ska ombesörja att köra dit tiken - det är dom som ska ta hand om transporten både när dom hämtar henne för parning och när dom har henne för valpning.

Ni kan kontraktsmässigt inte göra något åt detta då dom har rätt att ta en kull - men däremot kan ni fråga om ni får köpa ut henne. Får ni det så slipper ni allting, men dom kan även vägra.

Man måste vara medveten om detta när man tar en hund på foder alternativt köper en med bibehållen avelsrätt - att man faktiskt måste lämna den ifrån sig för parning (och under valpning/valparnas uppväxt när det gäller en tik). Det är liksom själva idén med att sätta ut en hund på foder för en uppfödare - att kunna föra linjerna vidare.

russin
3

Däremot har dom nog ingen rätt att ha henne från parning till valparna är stora nog att flytta (ca 10 veckor sammanlagt). Har för mig det är 2 veckor under parning och sedan ska hämta 2 veckor före beräknad nedkomst. Inte helt säker på tiden där.

Dock för tiken skull så skulle jag nog låta henne vara där hela tiden, för det är en oerhörd lång resa att göra först för parning och sedan igen när hon är dräktig. Bättre då hon slipper göra resan två gånger åt båda håll.

Men som sagt, det är dom som ska bekosta och ordna hämtning och lämning av tiken inte ni.

Jamie+Engla
0

#12 Bra förklarat !

[Camia7]
0

kan ni inte para henne hos er och några dagar innan förlossning får dom hämta henne och sen när valparna är 8v så får dom komma med henne igen?

Sugar Mist
0

#15 Fast stress vid dräktighet har jag läst kan ge defekta valpar/fel i mentalitet samt det är nog inte så bra att stressa tiken för mycket. Att åka bil/tåg liknande flera timmar med främmande människor några dagar innan födsel och komma till ett nytt hem med okända hundar är väldigt stressande.

-

[Jawa´s]
0

Man får inte transportera tiken 2v innan förlossning så vitt jag vet. Har också köpt min tik med avelsrätt och har också SKKs halvfoderkontrakt. Beroende på vart hanen är kanske det går att para hos er och skicka tiken till uppfödaren några veckor innan nedkomsten? Förstår att det känns tråkigt om tiken annars ska va borta under löp + hela dräktigheten + 8v med valparna. Blir ju 5mån som du säger, istället för de 2,5 som verkligen behövs. Tror inte du kan kräva nåt (inte uppfödaren heller om det inte står direkt i kontraktet), men man kan alltid diskutera med uppfödaren och försöka enas om en bra lösning :)

Aristarcos
1

Kan ni inte köpa ut avelsrätten på tiken istället då, så slipper ni allt tjafs…det borde uppfödaren om de är normalt funtade, inse att ni vill, då villkoren har ändrats så mycket..

[Bolten]
4

#18 Uppenbarligen vill uppfödaren ju ha valpar på hunden och då lär de inte få köpa ut henne. Det skulle man tänk på innan man gick med på det..

Aristarcos
0

#19 ja men det är mycket stor skillnad när uppfödaren flyttar 150 mil enkel väg..men det kanske inte är det för dig ??? Och jag sa också att det kanske går att diskutera saken med uppfödaren…Inget är normalt skrivet i sten..

[Bolten]
0

#20 Ja så klart men om de vill ha valpar på hunden så kommer de fortfarande vela ha de 150 mil bort.

Aristarcos
2

#21 ja du har sagt det, nu var det så att jag sa att det kanske kunde vara en lösning…ok?? Ge dig nu…

Jamie+Engla
3

För mig kunde födervärden flyttat till kina med min hund, men jag ska ha den/dem kullen/kullarna på hunden iaf!!.. eftersom jag själv betalar den bryr jag mig inte.. och lånar jag ut den för att jag kanske vill ha kvar linjen men av något själ inte kan ha hunden hemma (eller inte vill ha den hemma, finns massor av skäl) har jag rätt till kullen oavsett. Det finns ju en baktanke med foder eller hur? O inte bara att köparen ska slippa betala fullt pris. säger bara de jag tycker och vill inte framstå som elak eller taskig.

Aristarcos
0

"Nu är det så att uppfödarna bestämt sig för flytta ca 140-150 mil från oss. Och vi fick ett mail där de säger att när parning blir aktuellt så ska vi lämna vår tik där från dag 1 hon löper och hämta hem henne när valparna är sålda.."

Så här skriver ts, som startade tråden, dvs att fodervärden ska ta sig de 150 milen till uppfödarens nya hem också. Ett fodervärds avtal borde ha något skydd emot att uppfödaren flyttar en avsevärd sträcka ifrån där man bor, jag anser att då ändras villkoren rätt ordentligt emot när man ingick avtalet. hm 140 mil då måste de nästan flytta upp till kiruna eller någonstans där i närheten…

vallhund
2

#24 TS är inte fodervärd, TS har köpt hunden för halva priset där andra halvan betyder att uppfödaren har rätt att ta en kull på tiken, det heter köp med bibehållen avelsrätt. Förr hette dessa avtal att man hade hunden på halvfoder.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Aristarcos
0

Jag ger upp….det var inte det som jag tryckte mest på, det jag vill prata om bluddras upp för att jag felbenämner något… åter till ämnet tack…och ja jag skrev fel….fattar inte att det alltid är det som blir fel som ska belysas och förstoras, när TS önskar hjälp om vad de kan göra för att lösa sin situation…

Anna-Helga
1

#24 om du tittar i SKKs köpeavtal med bibehållen avelsrätt kan man se att uppfödaren står för alla kostnader som rör parning och valpning. Det är viktigt att man förstår avtalet man skriver på. Att man läser noga. Att man kommunicerar med sin uppfödare. Så inga missförstånd uppstår Har du talat om för uppfödaren hur du känner? Kan du hämta tiken efter parning och de hämtar inför valpning så ni delar på kostnaden eftersom du vill förändra det som är överenskommet i avtalet? Steg ett tycker jag är att tala med din uppfödare och komma överens om något som kan passa er båda.

Aristarcos
0

#27 jag är inte ts 😉

Anna-Helga
0

Nä första delen var till dig, andra delen till TS, ber om ursäkt att det blev otydligt.

Mischa
4

Det är väl uppfödarens problem att hunden är så pass långt ifrån när h*n vill använda den, h*n får ju bekosta hundens resa eftersom det ligger i h*ns intresse att få tiken parad.

Kontakta SKKs juridiska avdelning, och läs igenom vad kontraktet säger.

≧◔◡◔≦