Hundar iFokus

Hundar

Etikett: off-topic
Läst 1821 ggr
swapp
6

Har man tid till nåt annat?

Jag undrar: om man har en jättekrävande hund, som t.ex. tollare, tervueren, kelpie, husky, schäfer osv, har man då tid för nåt annat än att hålla på med sin hund? Kan man ha ett eget liv eller kretsar ens liv helt kring hunden? Det måste ju vara ett himla jobb. Jag menar, man ska väl ut på en minst 8 km promenad (+ fler "korta" rundor) varje dag, + väldigt mycket mental aktivering.
Kan man nånsin åka ifrån hemmet och hitta på egna saker? Och om man gör det o lämnar hunden hemma, då sover den väl och är full med energi sen när man kommer tillbaka. Själv så är man kanske trött o vill bara gå o vila, men då måste man ut på en 8 kilometers med hunden. Jag förstår inte hur man orkar? Alltså det är beundransvärt.
Jag har absolut inte en krävande ras så jag vet ju inte säker att det här är sant, men jag drar mina slutsatser. Och jag försöker inte hoppa på någon eller så, jag är bara nyfiken och fascinerad, varför man väljer att ha en superkrävande ras.

★

[sobel]
0

Jag kan svara i pm om det är ok? 🙂

[elmaek]
5

Har också tänkt på detta! 😃

[MinIda]
3

Undrar också detta 🙂

Lathundarna
2
Bluefish
0

Jag har valt en krävande ras, med just tanken att ägna en stor del utav mitt liv och min fritid till hunden. Det är mitt intresse liksom, på samma sätt som andra går till gymmet, har häst eller samlar antikviteter. Jag vill träna hund. Nu är min hund väldigt ung än och kräver inte särskilt mycket men jag tror absolut att jag kan ge den en genomkörare på måndag sedan ta det lugnt på tisdag. Den anpassar sig, blir den helt knäpp utav detta skulle jag undra över mentaliteten. Men jag planerar mina dagar efter hunden. Den dagen ska vi göra det, dagen därpå åka på det. Nu på eftermiddagen lägger vi spår tex. Den är min hobby och min kamrat hela dagen :) Bekanta som har raser du nämner har inga problem med rabiata hundar. De anpassar sig, därmed inte sagt att man bör skaffa en bc för att den är fin när man vill ligga hemma och mysa. Alla hundar mår ju bäst av att få syssla med det de är ämnade för.

Gud är en häst

Sugar Mist
0

Säger som #4 Klart man kan de. Jag går i nian i skola och har en Aussie som kräver sitt, plus att jag har läxor, men jag kan vara med vänner, åka och bara vara osv utan problem. Jag bor ju iof ganska bra med skog precis utanför dörren, så det blir lättare än om jag hade bott mitt i stan :)

-

Bluefish
0

Med ta det lugnt menar jag då att jag åker iväg på något eget om jag vill 😉

Gud är en häst

Lathundarna
0

#7 Fortfarande, varför skulle man inte kunna?

Bluefish
0

Jag sa ju motsatsen, att det visst går?

Gud är en häst

Lathundarna
0

#9 Haha, sorry, läste för snabbt med trötta ögon 🤪

bananflugan
0

Det går alldeles utmärkt 😃

emin
11

Självklart har man ett "eget liv" när man äger en krävande hund, man ägnar väl bara en lite större andel tid på sitt djur då man har ett brinnande intresse. Jag ser inte mina hundar som direkt krävande och påfrestande. Om jag hade gjort det, så hade jag inte skaffat dem från första början. Hade mina tankegångar varit "men guuuud måste en aussie använda skallen ofta för att må bra!?" så hade jag ju inte skaffat en sådan ras. Jag tänkte istället _"fasen vad kul med en intelligent hund som är lättlärd och rolig att träna med. Jag är ju ändå rätt aktiv sedan tidigare, så vad kul med en fartfylld & smart kompis!"
_Så vad jag vill komma fram till är att krävande för dig kanske inte är speciellt krävande för mig. Vi är alla olika, -och då är det ju en himla tur att det finns olika raser för olika sorters människor. :) Medan en del tycker att det känns döjobbigt att gå en aktiveringsprommis på 40 minuter i skogen, så tycker jag att det är bland det skönaste som finns. 🙂

Och: att aktivera en hund behöver inte innebära att gå på en 8 kilometers promenad, utan det kan vara något så simpelt som att lägga lite godisspår i trädgården. Eller att fylla en aktiveringsboll med köttbitar. Man kan ju variera sig oändligt mycket, och det är ju det som är så roligt. Att bara gå samma 8 kilometers-runda blir ju till sist rätt tråkigt för både ägare som hund. Man får vara lite påhittig! Mina hundar hänger med mig på det mesta jag gör, till exempel besöker vänner i stan. Detta är lite "gratis" aktivering för hundarna, att bara hänga med och se sig omkring. Det kan trötta ut dem mycket effektivt utan att jag egentligen gjort något speciellt. 

Att träna små tricks en 20-30 minuter hemmavid räcker långt för att få en rätt nöjd och harmonisk hund. Den halvtimmen som jag ägnat med hunden hade jag förmodligen ägnat vid typ datorn annars, -om jag nu inte hade hund. Så jag känner absolut inte att jag går miste om något speciellt på så vis. Det handlar inte om 6 timmars promenader per dag varvat med massa långa spår och lydnadspass. Utan det handlar om att leva tillsammans i någon slags balans, bara för man har en krävande ras innebär det inte att man lever för hunden. Det gör inte jag i alla fall, utan vi lever tillsammans.

LuLeLo
0

Jag tycker att det var en bra fråga! Oftast har jag undrat samma sak. 

Får jag fråga, ni som har mer krävande hundar, t.ex de raser som trådskaparen skrev, hur mycket tid ägnar ni åt hunden i genomsnitt varje dag? Hur mycket av tiden går åt fysisk aktivitet (promenader inräknade) och hur mycket går åt den mentala biten? Hur har ni det med skola/jobb? Har ni fler fritidsaktiviteter förutom hunden?

Själv har jag svårt att se att jag skulle hinna med en mer krävande hund än de två jag har nu, så därför blir jag alltid lite fascinerad när personer i min ålder äger en aussie eller kelpie.

Tass Josephine

Lilllens
0

Självklart går det. Jag tycker dock att hundarna är mitt "liv" och jag tränar hund för att det är roligt, inte för att jag måste. Förut bodde jag med 4 hundar(en rottweiler och 3 älghundar) och 8 hästar, och gick i skola. Jag hade självklart inte allt ansvar, men en stor del. Red, mockade och tränade hund var enda dag. Och gjorde självklart annat. Nu har jag endast en liten hund, en mops som inte kräver någonting och det kliar ofta i fingrarna för att jag vill göra saker. Jag hade inte haft djur om jag kände att de tog över mitt liv och var påfrestande.

Rafflan
0

Självklart har man ett liv, gå upptidigt på morgonen och motionera/cykla/jogga med hunden, sen jobba, lunch rasta, jobba, sen hem, äta lite, köra lite träning/spår, sen hem, göra sig i ordning och gå på bio/fest/släktträff, vad som. Det gäller bara att man planerar och proriterar :)

Fialialej
2

Allt handlar väl om planering. Som nån skrev så hade man väl antagligen suttit framför datorn istället för att gå ut en timme efter jobbet om man inte haft hund. Jag har en bc/aussie som tydligen ska vara fruktansvärt krävande raser. Jag ser henne som aktiv och allert men inte på något sätt jobbig. Rätt hund till rätt person så blir det kanln!

"På natten är alla katter svarta"

Majken!
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ledtråd nr 1 är att människor ofta haussar upp behovet av aktivering hos sina hundar, detta oavsett ras. Jag har haft brukshundar och jakthundar de senaste 5 åren, och det är inga monster eller maskiner. 

Jag lägger knappast mer tid på min hund (schäfer, nio månader) än vad den genomsnittlige hundägaren gör, däremot aktiverar jag kanske min hund på ett lite annat vis. Om jag lägger en timme på min hund, då är det fullt ös i en timme. Den motion och aktivering som hon får då är rejäl, jag håller inte på och småduttar med att kasta ut godis på gräsmattan eller lär min hund vacker tass under den här tiden, utan det är fysisk träning blandat med olika moment från lydnad och bruks-klasserna som jag lägger ner tid på. 

Jag är inte rädd för att låta min hund bli rejält trött, och jag behöver inte mer än en timme på mig för att göra det. Däremot har jag t.ex. ingen tv hemma, sitter väldigt sällan vid datorn hemma på kvällen, utan jag tränar mycket själv. Och när man tränar mycket själv är det också lättare att åta hunden hänga med då och då, och vips så är den extremt krävande brukshunden ganska nöjd!

emin
4

#17 "Den motion och aktivering som hon får då är rejäl, jag håller inte på och småduttar med att kasta ut godis på gräsmattan eller lär min hund vacker tass under den här tiden" var det där en pik till det jag skrev om sök i trädgården och "små tricks"? :)

Att "smådutta" med att kasta ut godis på gräsmattan och öva tricks 20 min kan väl räcka relativt långt för en valp på 9 månader? Och att lära en hund vacker tass kräver ju att de använder skallen också, -klart aktivering i mindre doser är roligt och gynnande även för en bruksras. 🙂 

Så är det för oss i alla fall, jag känner varken dig eller din hund. Men jag tycker att det är viktigt att understryka att all träning och mental aktivering inte behöver innebära en timmes stenhårda pass.

Majken!
0

#18 Nej det var ingen pik, jag har inte läst igenom ditt svar. Jag kritiserar absolut ingen annans val, jag berättar bara hur jag gör och vad som fungerar för oss.

emin
0

#19 Okej. Tänkte eftersom du tog upp ju de två exemplen, lite missförstånd då. 😉

Majken!
0

#20 Jag tyckte det var tydligt, då många ofta får råden att träna lite trix, slänga ut godis på gräsmattan osv. Det är jättebra för de som gillar det, jag är inte en av dem och jag gör därför på annat vis. Försökte förmedla det!

swapp
1

Helt enkelt väljer man hund efter sin egen livsstil och intresse. :)

★

[Camia7]
0

ja och nu är det ju jäkla synd att många av de fina hundarna som faller mig väldigt mycket till utseendet inte är några hundar för mig, det är mest fula sällskapshundar som passar mig bäst, skulle vilja ha en aussie, kelpie men det är för aktiva för min livsstil men guu så fina dom är :)

Ja nu har jag juh en sheltie men en timmes promenad (utöver de mindre) som det står i rasstandarden att dom helst ska ha för att må bra är vad jag tar varje dag iaf, så det passade juh bra men mer aktivitet skulle jag inte orka. En lång promenad om dagen så vill jag att hunden ska vara nöjd:)

Jag vet många uppfödare som inte tar lång promenader med sina hundar eller aktiverar dom på andra sätt, även fast det är en krävande ras så avlar dom bara och inget mer.. tycks juh funka?

Är det inte så att man kan anpassa hunden till sin egna nivå? att dom blir lata om man själv är det? vet att det står så om vissa raser?

Bluefish
0

#23 Till viss del, men det gäller inte alla hundar utan de är ju individer. Men en understimulerad hund är en hund man kommer få problem med. Sedan är det en alldeles för fantastisk känsla att se sin hund arbeta med det den tycker är roligast och har anlag för för att låta bli! Uppfödare gör oftast mer än "bara" avlar på sina avelsdjur. Min tränar med sina, men kanske mest under säsong. Sedan gäller det att utnyttja tiden när man har många hundar. Såsom Majken menar, arbeta dem ordentligt när man gör det. Jag ville ha en sällskapshund till att börja med, men med åren växte intresset för att ha en arbetande hund. Det är ju så roligt!

Gud är en häst

[Camia7]
0

aa fast jag vet uppfödare som inte aktiverar sina hundar :)

Bluefish
0

#25 Är du helt säker på att de aldrig gör det? Hundarna sitter bara i hundgård och får valpar? Inom arbetande raser är det ju oerhört svårt att sälja valpar efter ej meriterade föräldrar. Åtminstone till seriösa valpköpare. Ser inte att det skulle löna sig. Om det inte rör sig om att tjäna pengar på hundar med ett utseende många vill ha men ingen vill aktivera. " Nejmen DE HÄR hundarna behöver inte valla/dra/jaga, de är avlade för sällskap! "

Gud är en häst

fridaaocrazy
0

Jag har en Welsh springer spaniel som måste aktiveras dagligen. Visst, han är ingen Kelpie eller husky men han behöver lika mycket motion som dom i alla fall :) Idag har vi varit och simmat i nån timme och imorgon ska vi t ex på Agility tävling. Jag brukar inte umgås med vänner särskilt mycket nu eftersom att hunden tar all min tid men jag älskar att träna med honom så för mig gör det inget. :) Men SÅKLART hinner man med annat, men ska man bort en längre tid så kan man ju kanske betala extra på ett hunddagis så att hunden får mer träning/motion än vad den igentligen skulle få :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[Camia7]
0

#26 nej men det är klart att dom inte säger att de är till sällskap men vad dom gör med sina hundar behöver inte köpare göra? De ställer ut dom men inte mer

[Jawa´s]
0

Här hemma är det hundarna som anpassar sig efter oss och våra behov :)

[Bolten]
1

Jag hade nog kunnat klämma in annat men känner inget behov för det. Jag har valt att ha 2 hundar som kräver en hel del och då är de min skyldighet att ge dem det :) 

Kvällstid kan jag ofta gå ut om jag vill men har man varit igång en hel dag med hundarna så orkar man oftast inte det, i alla fall inte jag :)

Sedan är de nog lite olika åsikter om vad som är krävande raser och hur pass krävande en hund ska vara för att räknas som jätte krävande.

Caarla
1

Jag har en Tervueren… Tycker inte alls hon är så krävande. SÅ länge hon får sitt så är hon lugn :) Hamnar fel händer och inte får sitt så blir det en krävande hund.
Min terv blir inte trött av bara springa av sig eller långa promenader, och visst finns de hundar som blir trötta av att springa av sig men vad händer när hunden hämtar andan och vilar lite? Jo dom har energi tillbaka snabbt :)Tror ändå många hundar inte blir det direkt. det räknar jag bara för hundens motion, men aktivering för mig är träning, spår och olika hundsporter för hunden blir trött med jobba sin hjärna :)
Då har man en hund som är trött fleraaaa timmar kanske till och med hela dagen ;)

Bara jag som tänker så eller? :)

// Carla & dogpacken

http://carladogpack.blogg.se/

Oshibwa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Cane corso. Och hon ÄR krävande. Gårds och vakthund och passar egentligen inte min livsstil. Men hon hamnade hos mig av olika skäl så då får man göra den bästa av situationen.

I alla fall. Jag tror det handlar mycket om vana. En hund som är van vid att aktiveras mycket blir då rastlös när den inte har något att göra.

Och tvärt om. En hund som inte är van vid mycket aktivering kan bli helt slut av minsta lilla.

Grejen med min hund är att hon hart otroligt mycket spring i benen hela tiden. och eftersom hon är så stor så är promenader inte i hennes takt. Allt resulterar till att hpn springer inomhus som en galning och är omöjlig att försöka träna med. Så henne får man köra slut på.Bara ut och släppa henne lös någonstans. När hon känner sig färdig med att springa så lägger hon sig så går vi hem och så har jag en nöjd hund resten av dagen som är mycket roligare att gå ut och gå med ;)

[Bolten]
0

#31 Som vanligt håller jag med dig! 😍

Lilllens
0

#25 Det gör jag med, men det betyder inte att det är bra eller schyst mot djuren.

[jahoda]
0

Jag går verkligen inte åtta kilometer om dagen med min dobermann. Våra långrundor är på kanske en halvmil och de går vi ett par gånger i veckan. 

Det viktiga tycker jag är att man har lite balans i träningen, inte att man sätter upp ett visst antal timmar som hunden måste aktiveras på varje dag. Får min hund jobba i dragselen i några kilometer är han trött och nöjd för dagen, det tar kanske en halvtimme för oss. Får han ett spår eller ett längre lydnadspass är han också rätt nöjd, det tar inte heller så lång tid. Att köra heldagar på klubben är det bästa för att trötta ut honom men det är inget vi måste göra varje dag för att vovven ska vara nöjd.

Sen tycker jag att det är skoj att träna, så klart. Däremot vill jag inte lägga varje vaken sekund på hundträning utan har ett liv utanför min hund också.