Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundsport-och-aktiviteter
Läst 1630 ggr
LuLeLo
0

Endagsvandring nästa sommar - Stockholm?

Hej!

I somras blev jag himlans intresserad av att kunna ge mig iväg med hunden på vandring, med tält, matsäck och allt som hör tältlivet till. Tyvärr satte mamma stopp för tältningsplanerna över nätter, men dagsvandra får jag! Därför undrar jag om ni vet något bra ställe nära Stockholm som man kan dagsvandra runt, kring nästa sommar? 

Drömstället är en led med lantlig miljö ; slätter, ängar och skog samt någon mysig liten sjö eller havsvik som hunden och jag kan bada i. Folktomt får det också gärna vara, så att jag kan ha Lotus lös tidvis under vandringen.

Begränsningar som jag har är dock att jag måste kunna åka kommunalt till platsen och utflykten får inte ta mer än en dag. Det är inte heller säkert att jag vill gå hela tiden, utan marginaler för vila, tricksträning och stoj och bus bör finnas.

Frågor:

Finns det någon led nära Stockholm som passar in på mina önskemål?

Min valp kommer att vara 16 månader i juni nästa år, är han för ung för att vandra? 

Kan jag klövja Lotus under vandringen (han får bära ett mål mat och lite ben)? Som jag har skrivit ovan är han minst 16 månader under vandringen.

Hur förbereder jag bäst mig själv men främst hunden inför en sådan här intensiv dag? 

Annat viktigt att tänka på?

Tass Josephine

VildaVittra
0

Kika på Roslagsleden, finns fina platser där.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fialialej
1

Vad sorgligt det låter att bo så man inte kan promenera ut i det fria bara.. Vad hunden orkar beror på ditt tempo och hur förberedda ni är. Jag och alva går en mil som morgonpromenad varannan dag och det är inga prblem för oss. Kan tänka mig att en mil, kanske en och en halv kan vara lagom att gå på en dag för er. Då strosar man lite lätt och stannar och fikar ofta så det blir spridning från morgon till kväll. Plocka lite kantareller till stormkökslunchen tillexempel. :) Glöm inte vatten, och att tejpa fötterna. Ha koll på vädret, anpassa kläder och tempo. Testa gärna att gå långt ett par ggr/vecka några veckor innan också om di inte brukar göra det.

"På natten är alla katter svarta"

LuLeLo
0

Tejpa fötterna? På hunden eller mig? Varför ska man göra det?

Jo, det finns lite grönområden och så i närheten, men de alla är intill tätbyggda förorter så helt riktigt blir det ju inte :).

Tass Josephine

Fialialej
0

På dig själv! För att undvika skoskav. Jg gör alltid det när jag ska gå lite längre för efter 7km säger det alltid pang bom -superskoskav på min vänstra häl. ;) finns tejp för sånt på apoteket.

VildaVittra
3

Jag gick 3-4 mil per dag i Skottland i hällregn och fick inga skoskav. Det beror på hur känsliga fötter man har och om skorna är ingådda.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LuLeLo
0

Okej, tack för tipsen! Ska definitiv kolla upp Roslagsleden lite närmare, det såg jättefint ut det lilla jag såg!

Tass Josephine

Fialialej
0

Bäst att ta det säkra före det osäkra med tejpen tycker jag. Inte så kul att ha gått halvvägs och få skav. :)