Min hund äter inte
Hej hur får jag min amstaff tik på 1år att äta bättre jag köpte henne för snart 1 månad sen och hon äter inte torrfoder personen jag köpte av berätta att han gett henne vanlig mat såsom rester och grejer efter att fått smak på människomat värkar inte torrfoder så tilltalande för henne ? Någon som har tipps på hur jag ska få henne att äta torrfoder igen? Man måste sitta och mata henne för att hon ska äta bra
Ha bestämda måltider. Äter hon inte? Bort med skålen efter 5-10 min. Inget godis eller dylikt under dagen. Se till att ha ett bra foder också, Standardt, Taste of the wild, Acana, Orijen är helt okej foder som the flesta gillar.
-
Färskfoder, är bättre än torrfoder i vilket fall. Så testa det, ska smaka mycket bättre än torr foderkulor!
Ok tack för tips :)
Måste bara fråga, hur gör ni med vardagsträning och sånt när ni kör på strikta matprogram? Belönar ni med leksak eller annat då istället eller skippar ni träningen helt?
Med träning menar jag inget stort arbetspass, utan mest det vardagliga. Komma när man ropar, sitta när man säger sitt osv.
Tass Josephine
Min hund är svår av och till med torrfoder, någon gång har hon ätit när jag matat henne, just nu får jag hälla lite foder på hennes soffa så äter hon det. Ibland ger jag henne även godis och triggar på så sätt igång matlusten. Då kan jag ge henne godis i en aktivitetsboll, eller i en tom näsduksask som jag tejpar igen öppningen på. Har någon gång även haft lite godis ovanpå fodret i matskålen och ibland kastat ut lite godis på golvet.
Men jag tror faktiskt att färskfoder kan vara en bra idé. Jag hade velat ge min hund det, men har tyvärr upptäckt att hon vare sig tål färskfoder eller rå kött, det kommer upp igen efter någon timme …
Ett tips på ett torrfoder som är ganska bra och som jag tror smakar gott åt hundarna (när jag började ge min hund av det kunde hon t.o.m. äta det som godis, hon började bli kräsen när hon fick hela sin dagsranson istället för litegrann varje dag) är Purizon (finns på zooplus.se).
När hundar vägrar torrfoder tycker jag att det är så uppenbart att det är onaturlig föda för dem. Ett friskt och hungrigt djur ratar inte föda som den är skapt för att äta. Byt ut torrfodret mot färskfoder (inte burkmat utan fryst, rå mat från djuraffären) och riktigt kött, gärna kött på ben, så ska du se att hunden nog börjar äta.
Ok tack för alla tips ska prova :) mina tidigare hundar har vart galna i mat så detta är verkligen nytt för mig :D
men ungefär hur mkt blir kostnaden per månad för färskfoder hon ligger på ungefär 20 kg just nu men behöver gå upp lite
#8 Jag ska börja ge min 27kg's hund färskfoder från VoH(Spannmålsfritt) och det ska gå på ungf. 540:-/mån. vilket är helt okej.
-
Hunden ska äta ca 2% av kroppsvikten per dag. Det blir 400 gram. 500 grams-korvarna kostar ca 18 kr, alltså 36 kr/kg. 400 gram kostar alltså 14,40 kr. På en månad med 30 dagar blir det då 432 kr.
Det finns billigare färskfoder också, t.ex. Fodax, som man beställer via deras hemsida. Fördelen med Fodax är att den innehåller nöt och kyckling, medan VoH bara innehåller kyckling (och eventuellt lax).
Av Fodax ska hunden också äta ca 400 gram. Ett kilo kostar 16,80 kr så 400 gram kostar 0,4*16,80 = 6,72 kr. En månad blir 201 kr.
jätte bra det ska jag prova :) tack så jätte mycket
#1 Har läst studier och recensioner om Orijen som säger att det är det absolut bästa torrfodret som finns så det är nog lite mer än okej;) inte för att låta otrevlig!:)
#12 Absolut bästa? Knappast. Kollat Ziwi Peak? Där har du högre kötthalt och mindre skit.
-