OT Datahjälp
Hur gör jag för att få en jpg bild 800 pixlar bred?
Mkt tacksam för hjälp!
Gå in i paint-bild-ändra storlek/snedställ. vet inte om du blir klokare annars får du hojta igen =)

tycker jag har försökt med det men inte lyckas. Jag testar igen….

Och jag förstår inte hur jag ska göra. Hur vet jag att bilden blir 800 pixlar. Vad är pixlar överhuvudtaget?? Jag är värdelös på datorer… 
Har du hört på datorn i fokus? Eller på foto kanske? De kanske är bättre på sånt här ;)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jodå, har slängt ut frågan där också. Nu är ju klockan mkt och jag har bara fått ett svar…. men för att prata data med datakunniga är som att prata med någon som endast snackar arabiska, jag förstår inte ett ord. :-S Jag behöver någon som pratar svenska i klartext….typ… t r y c k p å t a n g e n t e n s o m ä r l ä n g s t s n e r t i l l v ä n s t e r .

hihi inte lätt zebben. Fast jag är likadan själv. Men står det inte storleken på pixlarna när du ändrar?
Jag förstår vad du menar.
Jag brukar också göra som Lotta sa.. Hur stor är bilden nu då?

Hur ska jag veta det då? :-P
Nope, det står inga pixlar när jag ändrar. Jag gillar inte datorer!!
Om håller muspekaren på bilden när den ligger som ikon på skrivbordet (eller vart du nu har den) så ser du egenskaperna för bilden och där storleken (mått brukar det stå)

Den är 625kB
Om du vill kan du lägga upp bilden här så fixar jag det åt dig.. :P

Ha ha!!!!! Jag fixade det!!! Tjohooooo……………………
Tack ändå Juve!

Nu har jag gjort två bilder i 800 pixlar bred. Men den sista blev bara grusigare och gulare för varje gång jag förminskade den. Varför då?
Låter konstigt för om du förminskar original bilden så borde den bli skarpare.

Någon som har lust att hjälpa mig med en bild? Vill inte lägga ut den här, då det inte är min hund.
Maila över en kopia till mig så kan gubben försöka fixa den till dig susanne_wenngre@hotmail.com
kul att du fixa d =)
Men Malin då hon måste ju ha hjälp, hoppas hon fått tag på nån *fniss*
ja men hon fixade ju nån bild sj men ville nu ha hjälp med en annan, eller missuppfattade jag d? =D

Jag kan också fixa, har photoshop, så jag kan bestämma direkt hur stor bilden ska bli. Paint är tyvärr värdelöst när det gäller att förstora och förminska bilder eftersom den bara räknar i procent. :/

Glömde min msn förresten, kozmicblues_marsvin@hotmail.com

Zebben
jag finns på msn så det är bara för dig och skicka över den så hjälpr jag dig vännen! =)

Mmmm… så snällt att så många vill hjälpa mig! Idealtet vore om någon kan tala om hur man gör, då jag har ca 35 bilder som ska bli 800 pixlar breda. Jag skriver ju bloggar åt våra dagishundar och då vill jag ha bilder på dem själva i deras banner på bloggen.
Jag har också photoshop, men vet inte hur jag gör. Någon som har lust? 

#19 Nope, Du har rätt, jag fixade en bild helt själv!
*stolt*. Men det var nog mer tur. För som någon skrev ovan. I paint ser man bara % över hur stora bilderna blir. så jag får chansa och sen förstora/förminska tills bilden är söndergrusad eller något. Bättre med ett program där jag kan ställa in bilden på 800 pixlar direkt.
Men en bild kunde jag!
Få se om jag får till en bra förklaring xD
Om du ska ändra storleken i Photoshop så öppnar du först bilden, sen klickar du på "Bild" (Image) uppe i menyraden. Sen går du neråt i menyn som kommer, där väljer du "Bildstorlek" (Image size?) Sen väljer du 800 där det står Bredd eller liknande, och välj också Pixlar, det ska stå brevid 800 i en liten rullmeny :P Höjden anpassas till bredden så det behöver du inte fylla i :)
där fick du ju en bra förklaring.. hoppas d går bra nu =)
Det tar sig sa kajsa varg *fniss*