Hundar iFokus

Hundar

Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 4019 ggr
[thisismisk]
0

Snart med valpar, tips & råd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla tjej (papillon/chihuahua) ska snart få hennes första valpar. Dag 50. Har inte varit några problem hittills och hoppas på att allt kommer gå bra. Har läst allt jag kommit åt, det är min första gång också. Har varit med om kattungar bara. 

Finns det några vänliga själar här ute som har lite tips och råd utöver det man kan läsa sig till? 

När började ni korta ner promenaderna, gå ut fler gånger? 
Jag har börjat med det, speciellt i värmen. Tycker att hon dricker lite dåligt, bra vätskeersättning? 

Pappan finns i hemmet också, så ifall någon har erfarenhet av det:
Efter hur många dagar lät ni honom gå in i rummet för att se valparna? Mina två är väldigt tighta med varandra men kan tänka mig att hon kan vara beskyddande i början, som sig bör. 

En liten bild. 

[Teddies matte]
23

Ojdå, jag hoppas du har hjälp av din egen uppfödare eller annan uppfödare, om inte, kontakta dem genast! När man håller på med avel skall man veta allt som behöver vetas kring avel, så för att göra det bästa av situationen skall du absolut kontakta din uppfödare så fort som möjligt.

[typellisch]
7

Bedårande hund! 😃

Men chiahuahua, har dom inte svårt med förlossningen? Dom har väl stort huvud har jag för mig att jag läst? Ha koll på försäkringen också om ni måste göra kejsarsnitt, har läst att det är lite speciellt med chiahuahua bland annat och att det är lite annorlunda villkor där (har verkligen studerat försäkringar ett tag nu pga andra anledningar därav att jag vet det).

Annars önskar jag er lycka till! Vill gärna se bilder av dom söta valparna. 🙂

.m.m
6

Chihuahua utgör stor risk vid förlossningen. Risken för kejsarsnitt är stor och det händer att mamman dör om man inte får inne henne snabbt nog till veterinären som kan plocka ut dem kirurgiskt om detta krävs. Symtomen för det bör du höra dig för hos en veterinär då det kan bli väldigt bråttom i frågan om liv och död.

Angående råd om att dra ner motion och sådana saker så finns inga handfasta råd utan man måste se det individuellt. Försök att läsa hundens signaler. Hur ser hon ut när hon är trött? Törstig? Har ont? Är orolig? Vad vill hon själv? När dagarna närmar sig så kan det ju hur som helst vara rimligt att inte vara för långt hemifrån ifall det skulle börja hända grejer.

Har du en uppfödare så kontakta denne om råd. Om det inte fungerar av någon anledning så ring en veterinärstation och be om allmänna råd och säg att du är ensam i detta i så fall. Du bör inte vara ensam.

Jag hoppas allt går bra och stort lycka till till mamman.

[thisismisk]
21

#1. Det finns en första gång för allt. Till och med alla uppfödare var nya på att föda upp när dom började. Så ta du det lugnt. Jag har kontakt med olika människor, har även en veterinär. Skriver här just för att det är trevligt att höra andras upplevelser och egna små tips efter erfarenhet. Att hispa upp sig hjälper varken hund eller matte.

[thisismisk]
2

#2. Hon tackar :) Jo, dom kan ha väldigt svåra förlossningar. För vissa går det bra andra inte, att det finns risk till kejsarsnitt måste man självfallet vara förberedd på när man har mindre hund. Nu är hon större än en renrasig, då hon är hälften papillon. Men om något skulle hända (peppar,peppar) så har vi turen som bor 10 minuter från veterinären. Försäkringen och allt är också kollat. Tack, trevlig kväll.

[Camia7]
0

Har du några som är intresserade av blandningen? :)

Holtan
3

Håller med tidigare. Kontakta din uppfödare! Få hjälp. Det är inte bara att ploppa ut valpar.
Som andra också nämnt är det stor risk att valparna inte kommer ut själva med tanke på rasen och ett kejsarsnitt kan bli aktuellt. Många försäkringsbolag täcker inte kejsarsnitt på raser som är väldigt utsatta och ofta behöver göra kejsarsnitt. Så har du inte rätt försäkring så kolla upp om någon har möjlighet att låna dig pengar snabbt om du inte har råd själv att betala för ett kejsarsnitt. Ring din lokala veterinär och fråga vad ett sådant ingrepp kostar hos dem. Sedan får du kanske plussa på 50% om det sker på jourtid och övrig omvårdnad som tik samt valpar kan tänkas behöva.
Kommer forstervätskan först (plåsan runt valpen spricker) och ingen valp kan de vara väldigt bråttom att få ut valpen då den kan få syrebrist och dö.
Vet du hur många valpar hon ska få? Det kan vara bra att veta så du vet att alla är ute när de väl kommer så att ingen ligger kvar.
Vill inte skrämma dig utan hjälpa dig att vara redo.
Äter hon valpfoder nu under dräktigheten? Hon bör ha rätt fri tillgång på valpfoder under dräktighet samt digivning. Ge henne blötmat också med några matskedar vatten i så får hon extra vätska.

Hoppas att allt går bra för dig och vovven! Låt henne avgöra lite om hon vill ha hanen nära valparna. Men när han är där så håll uppsikt. Är tiken lite vesig och det blir småtjaffs kan valparna lätt komma till skada även om det inte är medvetet.
Under fördseln bör hon ha det så lungt som möjligt. Ingen gillar att ha åskådare när man föder bebisar ;) Så ha pappan i ett annat rum, släck ner lite och ha det tyst. Sitt med henne så hon känner sig lugn.

Lycka till och hoppas du får tag på din uppfödare om inte annat någon annan uppfödare du kan ringa och be om hjälp :) Annars finns ju veterinärer av en anledning ;)

[typellisch]
6

#5 Härligt att höra! Känns alltid bra när en hundägare har koll när det gäller förlossningen av ens hund!
Lycka till nu och hoppas du bjuder på några söta valpbilder sen. 😃

Holtan
0

Såg nu att du skrivit igen medans jag skrev!

Sorry om jag skrev mycket du reda vet om ;)
Lycka till igen! :D

[thisismisk]
1

#3. Som jag skrev till ovan. Har kontakt och bor näst intill granne med veterinären, vet vad som kan hända och läst på väldigt mycket. Så information utifrån finns. Är inte därför jag skriver, utan mer för att höra från er andra om era upplevelser och små knep :) Hon visar sällan tecken på trötthet, förutom när hon faktiskt sover. Hon vill alltid vara med och i närheten. Så fortsätter med korta, oftare så är jag säker. För samtidigt behöver hon motion och bra muskulatur. Tack ska du ha.

[thisismisk]
1

#9 Holtan. 

Ja. Det är lugnt, det är fler som har gjort det. Hoppas det är avklarat nu :)

Hon äter valpfoder och har gjort det sen vecka 4. Plus topping ibland. Jag tänkte att sambon och pappsen får vara i något annat rum. Så är det bara jag och hon under förlossningen. Har du själv tagit valpar? Har läst någonstans att det ska vara bra att ge henne lite välling på slutet? För vätska och näring. Det är dock inget jag hört om tidigare. Hojta till om det är något du känner till. 

Vi tackar.

[thisismisk]
0

#6. Ja, jag har två. Men sen vet man aldrig. Det är något fokus hamnar på när vi har fått ut dom och allt är avklarat på den fronten :)

[Murvel]
1

Finns det någon uppfödarkurs i närheten där du bor kanske? Lite i sista minuten visserligen, men där kan du säkert få svar på alla dina frågor och lite därtill. Det visar även för valpköpare att du är mer seriös än gemene blocketavlare som avlar på sina hundar "för att de är så söta…" men inte har något mål med aveln och inte kan ett dyft om genetik. 

Eller rasklubben för papillon respektive Chihuahua. Där kanske det finns forum där man kan diskutera avel? 

Här på iFokus finns det "kennel" iFokus, där finns uppfödare som kanske har bättre svar än vi på hundar i fokus :P

Eftersom det gäller Chihuahua så var riiiktigt noga med när det verkar vara dags att föda. Om tiken får komplikationer för att en valp fastnat så kan det snabbt bli riktigt illa. 

Ps. Har du kollat ögon och knän på tiken och hanen? ds

[thisismisk]
1

Allt är kollat med mina hundar, innan köp och efter. Har även kontakt med tidigare ägare / uppfödare. Tacksam för svaren. Hade kunnat stänga ner det här inlägget känner jag då svaren är ungefär likadana. Som du säger kolla kennel iFokus i sådan fall. Men är ny här och hittar inget sätt man kan stänga ner/ta bort ett inlägg, du råkar inte veta något om det? :)

Holtan
0

Har jobbat på veterinärklinik så har sett en del. Men katter är mer min grej :P Så jag har själv aldrig haft hund eller valpar.
Har aldrig hört om att man ska ge välling :/ Men kanske är något som vissa uppfödare gör?

Mitchika
1

Wow, så fin hon är! 😍

Vad kommer valparna bli för något? (Förlåt om det redan sagts, men jag hittade inget i huvudinlägget om det) 

Jag är själv ingen uppfödare, men jag har en hund som druckit dåligt i perioder. Då har jag haft vatten i fodret och blött upp det för att vara säker på att han får i sig vätska. (Hjälper bra på sommaren) Glad

Annars gav jag honom extra gottis, som köttfärs och rått ägg utblandat med vatten. Jag vet inte vad en dräktig tik borde äta, men det finns säkert något hon tycker är extra gott som går att blanda ut med vatten. Då ser man åtminstone att dom får i sig vätska och det kan stilla ens egen oro. 🙂

När det gäller promenader skulle jag vara försiktig eftersom det är varmt, precis som du sa. Lite kortare kiss och bajs-promenader och sen leka och stimulera inomhus eller om möjligt i trädgård eller nära huset. Så hon själv kan säga ifrån och välja att gå och vila om hon tycker det blir jobbigt eller för ansträngande. Glad

Jag tycker det låter bra med eventuellt bara dig och tiken när det är dags för valpning. Man vet ju inte hur pappan skulle reagera och man vill ju inte stressa henne under födseln. 

Övrigt kan jag inte riktigt säga något om. Min uppfödare hade sina övriga hundar i samma rum som valparna när dom var tre veckor. Jag kommer inte ihåg när dom fick börja vara ihop, då det var över sju år sedan, så någon annan får svara på den frågan. Glad

Lycka till, jag hoppas att allt kommer att gå bra och att hon får en komplikationsfri förlossning med fina, friska valpar! 🌺

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

[Forest]
1

Jag säger lycka till nu är det snart dags för valpning. Här kommer mina tips. Ha rena handukar redo, ljumet vatten när det är dags och även en sug om det skulle behövas sugas. Ren sax helt ny om du skulle behöva klippa navelsträngen. Att ge något efter valpningen brukar man göra vad det vet jag inte men läst att det vart äggula och välling, inne på kennel.ifokus kan man säkert söka sig igenom deras inlägg om detta :) Jag kommer inte ihåg vad uppfödaren ger sina tikar efter valpning men det är något extra detta kan någ vetrinären annars tipsa dig om oxå. Jätte söt tik, jag hoppas det går bra med allt.

Gissar på att det blir 2 valpar.

[thisismisk]
1

#16. Tack du :) Hon är chihuahua/papillon och han är chihuahua/shih-tzu. Skulle kastrera honom men naturen har sin gång och den han före så att säga. Men många här i Kalmar har dessa ulltussar och har några som är intresserade. Så håller tummarna på att allt går vägen. Vi är redo för det värsta och bästa. Bra tips med fodret. Har gjort så innan med min hane då han är kräsen, men inte tänkt på att det också ger vätska. Gav henne det ikväll och hon smaskade upp allt, så nu känner jag mig lugnare. Tack för det. Ha en fortsatt trevlig kväll 🙂

[thisismisk]
0

#17. Vi tackar. Allt har gått bra hittills. Äter och myser, varvar med små promenader. Bra tips! Men ang saxen, har läst att det ska vara en trubbig sax? Minska risken för blödning. Får extrakolla med veterinären, ska dit igen på söndag och fixa med det sista. Då är jag inte ensam om att ha hört det där om vällingen, får gräva mer i det och införskaffa lite. 

Jag har sagt från början att jag absolut inte tror på mer än 3, så 2 är nog en bra gissning. Får dock återkomma med svaret :)

russin
3

Jag ger inte välling och skulle aldrig ge. Välling är knappast det ultimata för en hund och inte heller för en nyvalpad tik. Alldeles för lite näring och energi.

Jag blandar ett gäng äggulor med lite vatten och en ev en dutt honung eller druvsocker i. Då får tiken både energi, vätska och lite socker ifall hon är trött. Många tikar vill dock inte ha så mycket mer om dom äter efterbörden då den är väldigt näringsrik.

[Forest]
0

20 aha är det detta kanske dom kallar lite välling det du gör blir som en soppa fast inte välling "välling".

russin
4

#221 - njae, en del kör med vanlig majsvälling. Det råder finns även till viss del kvar till valpar som flyttar till ny familj. För mig är det en förlegad grej då jag inte tycker majsvälling är en vettig sak att ge en hund då hundar bättre tar upp animalier🙂

Äggulor däremot ger snabbare energi och är en bra fettkälla.

[thisismisk]
0

Tack för tipset på röran! Låter och känns lite vettigare än vanlig majsvälling, känns lite förmänskligat.

Vizzla
1

Lycka till!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

CelsiusT
1

Det med äggula har jag också hört. Vet om valpningar där det avstannat mot slutet/mitt i, då ger uppfödaren lite äggula (eventuellt denna blandning som beskrivits) och då tar det fart igen. Och jag vet flera uppfödare som ger det efter att valpningen är klar eller, som sagt, mot slutet av valpningen för att tiken ska ha ork att fullfölja och sedan ta hand om valparna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

saramaja
0

Hej! Hur har det gått med valpningen? Är jättenyfiken eftersom jag också har en chihuahua/papillon blandis som ska få valpar. Väldigt söt tik med!

[thisismisk]
3

#26. Hej! Har glömt bort att kolla in här, har haft mycket att stå i :) Fick fyra stycken, alla är friska och är nu inne på 5:e veckan. Första valpen tryckte fel, så hon fick sys lite men det gick bra och hon återhämtade sig direkt. Är det din första gång?

fridaaocrazy
0

#27 Vad kul! Kommer det bilder? 😊

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[thisismisk]
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en :) Det är svårt att ta bilder nu när dom ska utforska allting och helst busa hela tiden. Den nya grejen är att gå loss nattetid.

saramaja
0

#27 Ja det är hennes första kull. Grattis till valparna dom är jättefina!

fridaaocrazy
0

Åh vilka sötnosar!!

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[Forest]
0

Grattis himla söta valpar :)