Hoppa ner
Det finns ju väldigt hoppiga hundar, min hund är en sån.
Finns det något trix man kan lära dem typ som "hoppa ner" Eller så?
isåfall hur lär man dem?
tillexempel: att dem hoppar upp på en när dem blir upphetsade.
Du kan lära hunden att inte hoppa på folk alls :) När hunden är påväg att hoppa, blockera. När hunden behåller alla fyra tassar på marken berömmer du. Hinner du inte blockera, och hunden hoppar upp på dig, ta ner den bestämt och när den har alla fyra tassar på marken (i typ 2 sekunder) så berömmer du. Anledningen till att en hund hoppar när den hälsar är för att den ofta vill slicka oss i ansiktet (främst mungipan) då det är så hundar i en flock hälsar på varandra när de varit ifrån varandra, sovit en stund eller vad som nu hänt. Det man kan göra för att underlätta är då att sätta sig på huk när hunden hälsar. :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag brukar vända mig om och det funkar bra Sen om Du vill att hunden ska hoppa ner från soffan kan du locka ner den på golvet och ge godisen när den har hoppat ner och sen när hunde kan det lägger du på meningen hoppa ner
Hoppa ner från vad?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
De skrev jag längre upp vallhund.
Min valp hoppar upp en hel del på främmande när hon hälsar vilket inte alltid uppskattas
När valpen hoppar så vänd dig om och förvarna alla innan valpen hunnit fram ev släpp ej fram valpen. När valpen inte hoppas så får man sätta sig på marken eller böja sig ned, hoppar valpen så får man vända sig om igen
Ts, det handlar mest om att lära dem att inte hoppa överhuvudtaget, INTE lära dem att hoppa NER. Det är en stor skillnad.
#5 missade det, förmodligen för att jag tänker som #7, hoppar ner gör man från möbler/bilar/osv.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Hon lyder inte när jag försöker få henne att inte hoppa upp på oss hon fortsätter och fortsätter men det kanske tar sin tid?
Total-ignorera henne, skippa ögonkontakten, vänd dig bort från henne, blockera. Anledningen till varför hon inte ''lyder'', är mest troligtvis för att hon inte förstår vad det är du vill att hon ska göra. Visa tydligt, men bli inte arg. Lär hunden först hur du vill ha det och sen kan du förvänta dig att hon lyder. Om hon hoppar mot besökare så kan jag ge ett tips att hålla i henne. Låt henne inte gå fram till dem förrän hon lugnat ner sig. Om hon hoppar så ta henne igen (sätt dig på huk). Våra hundar hoppade mot alla. Så för att slippa förklara för besökarna hur de skulle bemöta hundarna när de kom innanför dörren, så skrev jag en lapp. -Vilket faktiskt alla läste. Som resulterade att hundarna blev total-ignorerade, fick ingen ögonkontakt, inga klappningar och blev nerputtade. När de lugnade ner sig så fick besökarna ge hundarna godis eller klappa om dem (huka sig ner). Som #2 skrev, så hälsar hundar genom att slicka varandra i ansiktet, -mungipan. Det är inte för att de vill vara jobbiga. Huka er ner istället