Vilken hundras?
Hej! Jag skulle vilja ha tips på vilken hundras som passar mig bäst. Jag ska inte köpa en hund nu men kanske om något år! Jag skulle vilja ha en hyfsat liten hund som gillar att följa med på äventyr. Han ska vara en pigg, busig och lekfull krabat. Lydig är också bra om han är. Han ska klara av att följa med på både lång och kortpromenader. Det ska vara en ras som kan vara med katter. Han ska tycka det är kul med agility och vi skulle träna lite lydnad också. Jag vet inte om det kan bli någon utställning också. Efter en lång dag ska han tycka att det är mysigt att ligga i mitt knä i soffan eller sängen. Om det är en ras som inte fäller så mycket är det bra. Hoppas att det finns någon ras som du vet skulle fungera med mig:-)!
Hur liten är liten? :) tycker det låter precis som min Theo(chihuahua), han är pigg, glad som följer med på allt. Han skulle lätt gå en mil men nöjer sig också med att gå runt huset. Han är riktigt duktig på lydnad (nu tränar vi inte inför att tävla i det utan som aktivering) och älskar att hoppa så jag tror han kommer att bli riktigt bra i agility. Vi har introducerat tunneln och hoppar gör han själv om vi går förbi grenar eller någonting.
Han ska alltid sitta i knäet eller bredvid och somnar alltid i famnen. Finns i både lång och korthårig :) Min är korthårig och kan uppleva dem lite "vassare" men det kan också vara bara dem individerna jag träffat att de långhåriga är lite mer mjuka och försiktiga.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Bichon Havanies?
Pappis/Phalene?
-
Humm, phalene är ju söta…
#2 Jag har funderat mycket på bichon havanais…
Aha, vad bra
Vet ni någon mer bra hundras?:-)
Okej, tack!;-)
Jag har en långhårig chihuahuatik som växte upp på kennel/katteri för att sedan flytta hem till oss och våra två stora katter, de respekterar varandra och är jättebra vänner. Busar och sover ihop. I övrigt älskar hon alla katter och har ett väldigt vettigt språk. (hon vet vart gränsen går och att katterna bestämmer).
Hon är en aktiv och smart skrutt som älskar att promenera i skogen och spåra. Vi har gått många olika kurser, nu senast rallylydnad som vi hoppas kunna tävla i inom en snar framtid. :)
Om du är intresserad av agility och lydnads-chihuahuor så finns det en grupp på facebook som heter Aktiv Chihuahua. Där finns flera som tävlar och även ställer ut. :)
Jag tycker vavvan är en perfekt liten hund, kräver inte att man tränar på klubben varje kväll, men orkar med det om man själv vill. (så länge man har en frisk hund, extra viktigt att köpa från seriös kennel i denna ras) Man kan varva långa och kortare promenader, och ha en dag i soffan ibland. Smidiga att ha med sig. Fäller normalt sett två gånger per år, upplever att långhår fäller mindre och håller värmen bättre, men det är väl lite från hund till hund.
Tack ch4! Om du vill kan du visa din Chihuahua:-) det vore kul.
Cavalier king charles spaniel. Hade passat dig perfekt. Denna hundrasen är en kär familjehund. Den kommer bra överens med andra djur så som kaniner och katter. Hunden älskar äventyr och att få lov att träna. Min hund molly är en riktig sprallig tjej som älskar att få gå i skogen på långa promenader. Sen när man kommer hem är det skönt att lägga sig i knäet eller i soffan.
Welsh corgi, antingen cardigan eller pembroke :D
jag tkr nog jack russel skulle passa :) sen o få den gå ihop med katter m.m det får man ju vänja dom vid som små :) men jack russel lät som en bra hund för jusst dig :)
Det första som ploppa upp var dvärgpudel :D
Hårar inte och är glad och mysig:)
Kom in på Dvärgpinscher iFokus och läs lite om rasen! Det skulle kanske kunna vara något för dig! En tålig liten hund med massa motor som ändå kan koppla av under en filt i soffan! 😎
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Nu har jag läst lite om varje hundras och vissa av dom vill inte mina föräldrar ha… Dom gillar inte skäliga hundar…. Men fortsätt gärna ge tips om ni vill, då blir jag glad!
Min mamma gillar inte såna men jag tycker att dom är ur söta! Så det kanske kan vara ett alternativ:-)
Du har ju redan berättat lite men om du vill får du gärna berätta mer och skicka bilder:-)
Skickar iväg två filmer. http://www.youtube.com/watch?v=c-178zogV8Y
http://www.youtube.com/watch?v=FCo3ugaV_P8. Molly som är den svarta skäller för att nova den ljusa skäller.
Alltså jag kan säga att mycket också har med träning att göra. Jag har en sk skällig ras, en Chihuahua, och jag måste säga att han skäller inte alls mycket. Han skäller om andra hundar skäller, om dörren ringer eller på vissa ljud på kvällen (men han är i spökåldern så detta är någonting han precis börjat med, han gjorde inte det tidigare) Så jag tror mycket handlar om träning :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Vad bra men jag vet inte om min mamma och pappa tror på det… Jag kan tänka mig vilken ras som helst, bara den passar mig…
Tack Ultra! Jag ska titta på dom när jag kommer hem:-)
Om ni vill får ni gärna visa mer bilder på era hundar:-)
Här är Pia. En dvärgpinscher.
Medarbetare på Chihuahua
Vad söt!
Om hunden blir skällig beror ju helt på ägaren oavsett ras…
minavitas.wix.com/kennel
Jaha, det visste jag inte… Jag trodde det berodde på ras…
Göd vad söt han är…
Skulle någon mer ras passa mig?:-)
;-)
Är papillon något för mig…?
Vilken av alla raser jag har fått som förslag här tycker du att jag satsa på?:-)
Jag står fast vid Pappis/Phalene. Underbara hundar :)
#41 Borsta och bada? Nä… Någon borstning per månad och någon badning per halvår, hihi.
-
Dom låter bra! Men jag är inte säker. Skicka gärna in fler förslag, om ni har några!
Har din vän en sån?:-)
Jag ska läsa mer om phalene, Sugar Mist;-)
Min vän har en pappis och hon bostar typ aldrig sin hahaha
-
Jag har kollat i rasgrupp 9…
#48, om du vill får du gärna berätta om rasen:-)
OBS, menar Sugar Mist…
Passar en dansk-svensk gårdshund mig?
Eller kanske en beagle?
Ehm… Har du katt så lämna inte Chihuahua valpen och katten ensamma hemma de första veckorna! :S En vän hade lämnat sina lilla chihuahuavalp hemma med sin katt och när de kom hem igen så hängde en svans ut ur kattens mun… Den hade ätit upp Chihuahua valpen! :O Helt sjukt, men det kanske inte är det vanligaste men det är sant. Tycker annars att en mindre spaniel hade passat dig utmärkt, fast ta inte en från jaktlinjer, utan från utställnings eller sällskaps linjer :)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Pappisen är en mångsidig ras med energi men som samtidigt kan vara en riktigt soffpotatis, om den fått träna lite dagen innan ;)
Risken med en understimulerad pappisen är att den blir väldigt skällig, men kör man lite tricks och kanske lite kurragömma i skogen är den nog stimulerad för några dagar.
Jag uppfattar pappisen som oerhört social, trevlig och härlig träningskompis. Ingen speciell pälsvård alls och de som klagar på att de fäller har aldrig klappat min hund, hihi, pappisens avhåring är inget emot min aussies.
Perfekt agilityhund, om man vill hålla på med det :)
-
#54 Vilken bullshit. Bara för att det hänt 1 betyder inte det att det händer alla. Jag hade min pudelvalp(blir i storlek som chihuahua) och katt ensamma och hon lever än.
-
Dom låter jätte bra! Men som sagt mina föräldrar gillar inte skäliga hundar…:-(
#58 Då kan du inte ha någon hund. Det finns alltid en risk med _varje_ ras att de kan skälla, och börja älska sin röst. Pappisen börjar ofta skälla när de blir uttråkade/understimulerade, men går man ut i skogen och tränar lite tricks är allt fine, då brukar de hålla sig i shack.
-
Vad bra… Hur ska jag göra då:-(?
#60 Att hålla hunden stimulerad är mitt bästa tips. Ju större hund ju mer i aktivitet ökar de oftast. Gå ut i skogen och röj runt, gå och göm dig och locka på hunden, gå kurser, träna massa trick!
-
Hjälper det?!:-)
#62 Ja, jag upplever det iaf. Min aussie blir otroligt gnällig, skällig och jobbig när han inte fått jobba på någon dag(Arbetande brukshund) och lugnar sig snabbt och ligger och sover när vi inte är ute om han fått göra utlopp för sin fysiska och mentala krav. Desamma med min Pudel.
-
Vad bra! Problemet löst! Funkar det med alla raser?
Tror dansk/svensk gårdshund är nära vad du söker. De är inte *överdrivet* skälliga (även om de larmar/varnar men det gör i princip alla hundar). Bra förstahund, robust, är inte seg på att haka på när du hittar på nåt och kan bli en riktigt rolig liten sporthund att växa med.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#57 "Helt sjukt, men det kanske inte är det vanligaste men det är sant." - jagas inte att det händer alla hundar. Tips… Kanske en cocker spaniel, amerikansk cocker spaniel, sussex spaniel, cavalier king Charles spaniel, king Charles spaniel och tibetansk spaniel. Det är de mindre spaniel raserna, dock finns det många till :) http://sv.wikipedia.org/wiki/Spaniel Papillon räknas som en dvärgspaniel såg jag nu, Det visste jag inte :D
Det låter perfekt! Men som sagt har inte bestämt mig… Men det är ett alternativ, definitivt.
Tack för alla spaniel tips! Ska kolla på dom.
Jag skulle säga att schapendoes är en bra ras men det är ju såklart för att jag har en sån. Det är min första egna hund, lätt lärd och kärvänlig. Älskar alla sporter, det är en hyfsad okänd ras så man får många frågor om den. Min hund Bella är lat av sig men ändå pigg, hon kan sova till kl 12 på dagen innan första rastningen å då får jag väcka henne. Hon älskar att ligga i sängen å i soffan. Jag kan ta med henne överallt men som med alla hundar så har det här tagit tid å träning. Hon skäller knappt, mina grannar blev förvånade när jag visade att hon kunde skall då dom trodde att hon inte kunde skälla XP Men det har oxå tagit tid, började med att hon inte skulle skälla redan som valp så då är det ju klart att hon inte skäller. Men Schapendoes är en cool ras. Du kan få reda på allt om den här rasen på denna sida http://www.schapendoesklubben.com/
Så kolla på sida å se om det är en ras för dig jag kan bara säga att det var en ras för mig å jag sökte det du söker.
Jag ska kolla på sidan:-) och gullig bild förresten, hehe.
#69 vill du visa mer bilder på Bella? Hon var söt….
Okej, jag skulle nog kunna ha en lite större hund, kanske som högst 50 cm i mankhöjd. :-) men mindre hundar funkar utmärkt!
Det finns större spaniels också, som Engelsk springer spaniel, Welsh springer spaniel, Clumber spaniel, wachtelhund och vatten spaniel. ;) Clumber skulle jag säga är den lugnaste, Engelsk springer spaniel brukar många också ha som sällskap :)
#13 Här är min tik :)
Hon vaktar ingenting inne, helt tyst och trygg :) Kan morra lite på altanen om hundar går förbi. Kan tipsa om skvallerträning, det är en bra väg till en trygg och tyst vovve. Och gå kurser och miljöträna i tid! Även den lugnaste ras kan bli skällig om den inte får göra något med sin energi eller om den inte får lära sig hur världen ser ut som valp, men låter ju som du har en plan som passar en aktiv sällskapshund. :)
Angående småhundsvalpar och katter så får man ju ha lite sunt förnuft och kunna läsa av katter och hundars språk lite. Min 8kilos hittekatt var livrädd för lilla Chica i flera veckor, sen blev de vänner. Katthonan gillade henne direkt då hon gillar alla hundar, en hund luktar ju hund/rovdjur så se till att de använder nosen och inte bara ögonen.
En liten valp lämnar man inte själv så tidigt ändå. När Chica var ensamhetstränad tvekade jag inte att lämna de själva och gör det än, de har sällskap av varandra och jag litar på dem :)
Okej, tack. Fin bild. Jag ska titta på alla spaniels också:-)
Vilken spaniel tror ni är bäst för mig OM jag skulle skaffa en sån någon gång i framtiden?:-)
Hur mycket kommer du motionera/aktibera den per dag? En welsh springer spaniel behöver daglig eller varannan dag aktivering, och lie extra trötta om de får tänka mycket, men 2-3h simmande brukar räcka för dagen. Agility är något jag börjat med seriöst nu, hipp som happ och det blir han väldigt trött av då han hela tiden måste tänka på va jag säger, vart han ska och var jag är, och hur han ska utföra t ex vippbrädan. En engelsk springer spaniel brukar vara lunare enligt min erfarenhet men fortfarande mycket energi och det är den populäraste av de större spaniel raserna. Av de mindre är antagligen cavalier king Charles spaniel och självklart cocker spaniel. När jag tänker efter är nog cocker spanieln nästan perfekt för dig, men som alla spaniels behöver den trimmas, klippas och borstas regelbundet. Dock finns det en borste jag andvänder på min welsh så om jag borstar en gång om veckan så fäller han knappt någonting alls :) Kan skicka bild på min imorgon och på mina kusiners cocker, den är helt underbar! :D
Ja gör gärna det! Jag älskar hundbilder!:-D
Jag skulle motionera den mycket!
Skaffa hellre en lugnare ras och träna upp en bättre kondis än att ta dig vatten över huvudet är mitt råd.
De mindre spanielarna är lugnare om det är spaniels du pratar om ;) Dock så har en Welsh springer spaniel VÄLDIGT mycket överskotsenergi om man inte tränar den ordentligt, och det märker man igenom att de kutar runt i hela huset, kan ibland få för sig att hoppa upp och ner för soffan/sängen och tar i alla leksaker de hittar osv… Detta har inte hänt mig (mer än att han har sprungit rundor i huset nån gång t ex på en regnig vinter då man inte kan göra så mycket kul aktivering utomhus) men det hände dock min hunds bror och ägare tehe :P Fast de var äldre och inte alls redo för en Welsh eller hund över huvud taget!
Ååå, vad söta dom är, jag vill gärna se mer:-) Vad är det för nackdelar med spaniels, för min mamma gillar inte såna:-(
Hehe dina föräldrar verkar veta vad de inte vill ha iaf? Vad gillar dom för hundar?
Medarbetare på Chihuahua
Jag vet inte, typ lite större hundar. Fast vi bor inte så jätte stort så jag tycker att det är bäst med en hund som inte är större än 50 cm i mankhöjd.
Finns det någon mer hundras som passar mig? Säg gärna till om jag tjatar för mycket om det…
Det är bra att du kollar runt och tar reda på så mycket som möjligt! Kom gärna in till dvärgpinscher och fråga om vår ras också!
Medarbetare på Chihuahua
Vad menar du?:-) Kom gärna in till dvärgpinscher och fråga om vår ras också! Det gör jag gärna men jag fattar inte riktigt hur…
Fråga dom, själv kan jag knappt några nakdelar :/ Det är underbara raser allihop, men dock kan VISSA vara jaktgalna, men det är främst de som är avlade för jakt, t ex jakt cocker spaniel ;) Här kommer ett gulligt collage på Crazy och min lillebror :) De är typ bästisar ^^
Vad gulligt! Vilken spaniel passar just mig då?
Medarbetare på Chihuahua
Vet någon något om engelsk cocker spaniel?
#92 Javisst! Själv är jag en lycklig ägare till min första cocker valp, en väldigt härlig hund! Typiska egenskaper för rasen som också passar in på min goding är livlig, GLAD, kärleksfull (vill gärna vara nära), full med energi och fart samt arbetsvillig. Envisheten som ska finnas hos cocker har jag inte lagt märke till hos min kille, men det är en egenskap som finns med bland de rastypiska.
Det du ska tänka på om du skaffar en cocker är att hunden från början är en jakthund och därför är rasen både aktiv och jaktintresserad, även fast den har blivit en del sällskapsavlad på den senaste tiden. Med min kille tänkte jag i framtiden jogga en gång i veckan, ta prommisar på 1.5 h/dag gå kurser då och då och dessutom kanske spåra en gång i veckan för att hålla honom nöjd. Rasen tycker ändå om att jobba mycket mer och är en riktig all-round hund som tycker om att träna olika sporter (för rätt belöning ;))
En annan sak att beakta är rasens pälsvård. Cockern är en trimras som man både ska rycka över nästan hela kroppen och som dessutom ska klippas vid bl.a behängen. På min lille cockerkille ägnade jag 1h/dag ungefär två veckor innan jag fick till en hyfsad valpklippning på honom.
Detgår att raka ner en cocker, men det blir inte lika fint och hunden förlorar hela sin rasprägel. Därför tycker jag att det verkar bättre att ha hunden sportklippt istället. Då sparar man en del behäng och hundens rasprägel, men man håller inte efter en stor utställningspäls. Vackrast är ändå de i riktig utställningspäls, och det är en stolthet att ha en vackert trimmad cocker :).
Engelsk cocker spaniel finns dessutom i en mängder olika färger och färgkombinationer. Nedan följer en länk på alla dessa teckningar:
(Observera att sobelfärgen snart inte kommer vara godkänd som färg, och då inte kunna gå att ställa ut)
http://www.cockerklubben.com/cockerfarger.htm
Som pälsvården såväl skvallrar om så är den utställningsinriktade cockern en riktig utställningshund. Jag tror att det är önskvärt från många uppfödare att man ställer ut hunden åtminstone en gång under dess liv. Själva kommer vi nog att ställa ut Lotus med hjälp av uppfödaren i alla fall en gång.
Här kommer lite länkar på bra beskrivningar av cockern, så att du kan läsa mer:):
http://www.canis.se/oppdretter/rasepres.php?raseid=310
http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/cocker-spaniel/
En väldigt bra bok att läsa om du nu är riktigt intresserad av cockern och kanske vill skaffa en är "Cocker Spaniel" av Kari Haave.
På det stora hela är en engelsk cocker spaniel mycket hund
(Nedan utställningspose för en black and tan-färgad cockerhane)
Tass Josephine
Lukas är en engelsk cocker spaniel och han är helt underbar. :) Har träffat fler cockers och de har alltid samma trevliga temperament ^^ Älskar att gosa!! Men såklart är den också väldigt aktiv, och de har som en on/of knapp för energi från när den är ute och inne :)
Tack så mycket! Jag är väldigt intresserad av rasen och ditt inlägg har gett mig mycket bra information!
Fast jag har ju två katter så då är det inte jätte bra att den vill jaga…
Utställnings cockern är inte lika intresserad av jakt som en jakt cocker ;) Crazys bästa vän är vår grannes katt :) Vi har också katt men hon är rädd för typ allt som är större än henne så hon är inte precis så pig på att leka med honom x) Förutom människor då :)
Vad bra… Men du sa att utställnings cockern är inte lika intresserad av jakt som en jakt cocker. Hur vet jag att det är en "utställnings cocker" och inte en jakt cocker?
Sök på engelsk cocker och jakt cocker spaniel på Google (eller tryck på nån av länkatna). Det är STOR skillnad, som om det var två olika raser. :) Utställning/sällskap https://www.google.se/search?q=engelsk+cocker+spaniel&client=safari&hl=sv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=IP0aUoSfK7SK4gSVy4D4Cw&ved=0CAgQ_AUoAA&biw=320&bih=356&sei=JP0aUuiCKIPZ4ASU8IGQBQ Jakt: https://www.google.se/search?client=safari&hl=sv&biw=320&bih=416&tbm=isch&sa=1&ei=Jf0aUqPiDojf4QTDpYCoDw&q=jakt+cocker+spaniel&oq=jakt+cocker+såaniel&gs_l=mobile-gws-serp.1.0.0i13.151499.161014.0.162356.32.19.6.1.1.2.484.4587.1j9j3j4j2.19.0….0…1c.1.25.mobile-gws-serp..15.17.2361.O1mQ4LZwR30
Tack! Vet du någon uppfödare av utställnings cocker? =)
Emm…… Jag borde veta :P Kenneln som Crazy kommer ifrån har dom en utställnings cocker (dock med bettfel så han ställs inte ut längre) så jag kan fråga var han kommer ifrån :)
Här hittar du alla uppfödare av cocker runt om i Sverige! 🙂 http://www.cockerklubben.com/
Tryck på "Uppfödare" och klicka sedan på vilken del av Sverige du vill köpa cocker ifrån :) Då kommer uppfödarna upp, och då kan du klicka på länkarna till dom! 😃
De här i skåne har/ska ha valpar nu :)
http://www.turtledoves.se/aktuell_kull.html
Svart cocker, Anders
Ungar i september
Ja tack! Men en valp är inte aktuellt nu (men jag tycker det). Men kanske till sommaren. Jag ska kolla på kennlarna nu:-).
Aha :) Blir det en cocker?? :D
Köp valpen precis när sommarlovet börjar/ska börja så får du ordentligt med tid att vänja den vid att bli rumsren och vara själv osv :)
Ja det ska jag försöka! Men mamma och pappa kanske inte vill… Men jag kan alltid försöka få dom att vilja ha hund (till sommaren). Det blir i så fall troligtvis en cocker, fast mamma inte gillar dom…
Åh, vad kul i så fall :) Varför tycker hon inte om cockern? :( Underbar ras! ;)
Jag vet faktiskt inte… Jag vågar inte fråga, om hon skulle tycka att jag tjatar för mycket:(
Vänta någon dag :) Jag satte upp en lapp i köket när jag ville skaffa hund där alla fick skriva allt negativt och positivt om arbetet med hunden osv, och efter en vecka så satte vi oss hela familjen och kom på lösningar (eller ja, mest jag då). Det funkade jätte bra och jag fick faktiskt min lilla Welsh! ^^
Cockerpoo? 😃
Tack för tipset!! Ja, dom är ju söta..
Någon mer ras, eller var det alla?:-)
Jag kan verkligen inte bestämma mig, alla raser som ni har tipsat om är ju så söta…
Åk till olika kennlar och hälsa på, känn efter vilken ras som känns rätt :)
Det kan bli lite svårt att åka till kennlar eftersom mina föräldrar inte vill ha hund som vi bor just nu… Fast jag vill…
#116 Du kan ju alltid kontakta kennlar, kolla upp rasträffar/promenader och sånt. Även om du kanske inte får skaffa hund just nu så är det bra att förbereda inför framtiden, när du flyttat till eget. Ett besök betyder inte köp, ofta är folk trevliga och glada att man är intresserad av rasen :)
Det är ju sant, men jag kan väll inte göra det själv, eller?
Är shiba något för mig kanske?
Jag känner en shiba och han är rätt reserverad av sig, men mer vet tyvärr inte om rasen
Okej, synd…
Shiba är som att träna en katt. Dom är sjukt självständiga och svårmotiverade.
Oj då, inte shiba…
#118 Svårt att säga, jag vet inte hur gammal du är och kanske blir dina föräldrar inte så glada om du besöker okänt folk (även om det är de gulligaste uppfödarna med familjer). Men finns ju annars hundfik/hundcaféer där du och en kompis kan ta en fika och kolla in sötnosar av olika raser och prata med deras ägare :)
Det skulle ju kunna gå…. australian kelpie kanske?:-)
# TS du sa att du inte ska ha hund till mig?
Nej, det sa jag aldrig! Jag sa: jag börjar ge upp drömmen om att ha hund för att jag aldrig hittar en bra ras…
#125 Kelpien är en brukshund, som måste jobba flera timmar i veckan med hjärnan, den kräver mkt mental stimulans i min uppfattning. Ingen ras jag hade haft till en familj med yngre barn. Kan blir lite nervig också, underbar på plan men knepig i vardagen.
-
Okej…. Tack:)
Skulle bichon havanais passa mig?:-)
Ja det tror jag. :)
Varför tror du det?:-) något speciellt eller?:)
Jag tror en havanais skulle passa dig.
Det är en trevlig sällskapshund som man kan hitta på i princip vad man vill med, den passar bra till agility/rallylydnad/freestyle, men det finns dom som kör lydnad med sina och även spår. Dom kan följa med på långpromenader utan problem, men de kräver inte att man dagligen aktiverar dem och de klättrar inte på väggarna om de inte får aktivering ständigt. De är ofta väldigt måna om sin familj och så länge de får vara med så är de nöjda oavsett aktivitet man utför.
Den fäller inte och luktar inte så mycket "hund", dock så kräver den lite pälsvård. Och då speciellt om du vill ställa ut, då är det daglig pälsvård som gäller (och bad en gång i veckan - eller varannan vecka) . Har man de kortklippta så kräver de lite borstning några dagar i veckan och bad varannan vecka (man brukar så när pälsen blir tråkig)
Rasen kommer oftast bra överens med andra djurtyper, jag har haft kanin innan och min havanais kom jätte bra överens med den. Har även katt och det är inga problem.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Söt bild! Och havanais låter bra:-)
Kolla rasgrupp 9 och bara sålla på vad som intresserar dig. Läs på om rassjukdomar och ha det i åtanke.
Själv är jag glad att jag är pälsallergiker så mitt val var ju enkelt: En Chinese Crested Dog Hairless (Kinesisk Nakenhund). Jag ångrar mig inte alls och jag kommer alltid ha en CCDH i mitt hem.
En ras som älskar att prata, liksom gruffa men inte skälla. Enda gången min hund skäller är vid lek eller om hon blir överraskad av ringklockan.
En smart dam har jag och det ligger oftast i rasen också.. dom är smarta och snappar upp det minsta lilla rätt fort. Att träna trix går snabbt, behöver sällan upprepa utan hon förstår rätt bra vad jag vill få ut av henne (men det gäller också att vara tydlig). Men hon älskar att arbeta helt klart. Envis som tusan är rasen dock, det är mycket upprepning vid uppfostran men det är värt det. Envisare än hunden sägs det att man ska vara.
Hon är en riktig clown och väldigt personlig och har hört att många CCD är väldigt speciella i sig. Väldigt egna. Min dam kan lätt göra en uppvisning här hemma som heter duga. Gruffa, springa runt och röja helt enkelt. En väldigt energisk ras som jag, och många andra, kallar evighetsmaskinen. CCD följer gärna med på mycket äventyr och har alltid orken för det, ingen lat ras anser jag. Det sägs ju att CCD är perfekta att fjällvandra med så..
Dock har ju rasen i sig, den hårlösa, att det saknas tänder. Jag upplever det inte som ett problem egentligen. Min hund kan ju äta sin mat och gnaga på ben och fungera normalt. Men det är just stadiet när tänderna byts ut som man måste ha koll och kanske åka in och rycka ut någon tand och helst röntga munnen för att se vad som finns kvar och inte.
Min dam är lättpåverkad och vet inte om det ligger i rasen i sig, finns ju stabil och ostabil avel. Själv anser jag min dam som stabil men lättpåverkad. Hon kan ta för sig, hon är kaxig mot sina hundvänner men även människovänner. Hon är rädd för främmande hundar men det finns många individer i många raser som är det. ;) Min dam var med om en olycka som satte spår dock.. annars kan hon vara väldigt på och vill leka väldigt mycket.
Jag älskar CCD, det är en underbar ras som ger en mycket glädje! Arbetsvillig, tålig, kärleksfull och egen ras. :) Kräver aktivering beroende på individ. Min dam kräver rätt mycket då hon är så aktiv och alltid är i rörelse..
Oj, vad mycket du skrev;)! Tack för infon, kul att läsa. Funkar dom med katter?
#136 Haha ja, jag vill ge en positiv bild av rasen.. finner man en seriös avel så får man en underbar hund! Jadå, min hund funkar bra med katter hon i alla fall. :) Hon försöker leka med dom men går inte det så dissar hon dom!
Verkar som en rolig ras!:)
Papillon hela vägen för dig! Dem är en av världens smartaste raser, snabba i agility och har även sett en tävla i SM i lydnad. Helt klart en av dem bästa små hundarna.
Min kusin har en och han är ganska lugn. Tänk dock på att socialisera valpen bra! Spelar ingen roll vilken ras, men var noga med socialisering.
Tack! Jag har tänkt på rasen, så kanske:)
Hej igen! Har fortfarande inte hittat rätt ras (förlåt) men jag gillar många raser som ni har föreslagit… Så om ni vet någon mer ras så säg till, gärna en ras som är ganska tålig!:D Förlåt så hemskt mycket för att jag tjatar så mycket….
#141 Varför ber du om ursäkt? xD Jag velade mellan hur jäkla många raser som helst i ett halvår typ, det är hur normalt som helst :)
-
Ååå, tack. Det var skönt att höra:)
Jag har velat raser i många år. Det är bra att tänka igenom det noga och känna sig säker när dagen kommer. :)
Livet kommer ändra sig och du kommer då behöva söka igen, men du kommer lära dig enormt om raser medans.
Låna rasböcker på bibblan och läs vet jag! Du kan även kolla på skk.se och vovve.net om deras rasomdömen och faktan om raserna samt bilder för att lära dig mer. :)
Tack! Jag ska gå in på skk.se:)
Men Gud vad söt!