Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2114 ggr
Mia
0

Kan jag ge Mush måltider?

Hej på er!

Jag har en tik på 1 år och 1 månad och en tikvalp på 12 veckor. Jag kör Mush måltider (BARF-korvarna) till min stora tjej och vill gärna ge detta till valpen. Jag har frågat på en BARF-sida ifall jag kan ge dessa måltider till valpen utan problem, eller om jag måste tillsätta något men ingen kunde svara. Jag hörde av mig till MUSH som inte heller svarade utan hänvisade endast till deras nya foder, vaisto puppy. Det har jag testat och hon älskar det MEN det blir alldeles för dyrt. Det skulle bli över 1000kr i månaden för en hund.

Så jag undrar om någon härinne vet om jag kan ge mush korvar (måltider, antingen deras kompletta måltider eller barf måltider) till en valp? Eller om jag måste tillsätta något för att de ska bli komplett?

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

[Cras]
0

sätter en tass här :) vet tyvärr inte heller

[Cras]
0

Men musch har ju helfoderkorvar också, kan du inte köpa såna till valpen istället för barfkorvarna, tills hen vuxit på sig?
nyfiken då ja funderade på liknande igårkväll, så googlade och om man köper jipotimas bok verkar det finnas ett kapitel om hur man barfar valpar, ska även finnas schema på hur man rekomenderas utfodra där i.

imsuchadiva
1

Låt valpen äta de foder den är van med tills det åtminstone är dags att gå över till junior, helst tills det är dags att gå över till vuxen. Då kan du börja vänja den vid de nya fodret. Tänk på att valparnas mage är väldigt känsliga.

Mia
0

#2 Jo, det är MUSH måltider som jag funderar över, men ingen verkar kunna svara på om det är okej eller om jag behöver tillsätta något :P

#3 Jag vill inte att min hund ska äta torrfoder och hon har klarat övergången till Mush väldigt bra (när jag testade vaisto puppy).

[fabienne]
0

Jag fick det här svaret när jag nojade över foder till valpen: "Du kan ge alla Mush-sorter även till valpen. Det är inget som är mer eller mindre lämpligt att ge till en valp. Tror de kallar två sorter för Puppy för att vissa bara måste ge ett valpfoder till en valp. Men då alla håller hög kvalitet på råvaror och innehåll så passar alla sorterna lika bra till valp som till pensionär. Samtliga sorter innehållet tillräckligt med kalcium för en valp. Om du är osäker så tillsätt hellre en halv dos start mix under hela tandömsningen. Det är viktigare med variation än de tiondels % mer kalcium som Puppy ger mot någon av de andra sorterna. Och 1 % extra grönsaker i Puppy-produkterna lär du knappast märka av." Svaret fick jag av Rose-Marie Kullberg och jag har fullt förtroende för henne. Så jag kommer blanda hej vilt bland mushs olika sorter när jag får hem min valp. :) kommer dock lägga till start mix då jag är kalknojig, och vara försiktig med att ge ben i början då valparnas magsaft inte hunnit bli så sur att de kan bryta ner ben tillräckligt.

Mia
0

#5 Tack så jättemycket! Då kan jag ge mush måltider med gott samvete 🙂