Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 10309 ggr
sophiac
0

Rottweiler tik eller hane?

Min fråga lyder är en hane mer "svårstyrd" och "bångstyrig" än en tik? eller är det mer en individfråga? Eller är det mer regel än undantag när det gäller rottweilern att hanen är "svårare" än tiken? Tik eller hane som första rottweiler?

Majken!
6

Smaksak. Hanarna är testosteronstinna, tikarna kan ha ett helvetiskt humör.

[Teddies matte]
1

Det är nog väldigt individuellt, de hanar jag stött på tycker jag varit mildare, men även lite slöare och kanske inte riktigt lika pigga och arbetsvilliga som tikarna.

sophiac
0

Har fått samma uppfattning av de jag träffat med. Min granne har en stor rottweiler hane som är gudasnäll, dock slö och klumpig. :)

[sobel]
3

Har både tik och hane av just Rottweiler. Hanen anser jag vara slöare, inte lika energifullsom tiken, utan hon vill nästan aldrig sitta still, vill alltid ha någonting att göra och är alltid samarbetsvillig. Medans hanen hellre gör som han vill och känner för, -(otroligt envis av sig).

Kan inte svara på tik/hane som första Rottweiler, utan det är någonting bara du kan bestämma Glad

Rafflan
0

Jag tycker hanarna är vassare och slöare än tikarna, och tikarna har mer temperament och egen vilja.

Får man dock en vass hane löser ofta kastrering "problemet" :)

Rafflan
7

#6 Ja, antingen tränar man och "tvingar" hunden att ignorerar sin naturliga instinkt (hormonerna) eller så kastrerar man och gör det lättare för hunden. Om den ändå inte ska gå i avel.

Har aldrig kastrerat någon hund under min uppväxt eller någon av mina egna hundar. Men säger inte heller att det är fel att göra det om man tror det kan vara bra för hunden.

Ankilika
1

Jag verkar vara ensam om att ha haft hanar som utklassar de flesta vad gäller energi, livsglädje och framförallt arbetsvilja, motor och samarbetsvilja. En tik är inte det minsta intressant för mig längre :) Men sen har jag köpt från en uppfödare som själv tävlar högt med sina hundar och därför vet vad som behövs vad gäller mentalitet och kropp för att den ska hålla för träning och tävling. 

Tror du ska fokusera mer på vilken uppfödare du tar ifrån än vilket kön som är "bäst" och ta det du helst vill ha :) Lycka till med ditt val!

Sugar Mist
4

#7 Vi tvingar även hundar att ignorera sin naturliga instinkt att jaga, hur ska vi få bort det? Operera bort ögon, nos och öron?😂

-

Majken!
0

#8 Var kommer din hund ifrån?

sophiac
0

#8 Tack så mycket! Saken är den att många ger bilden av att hanar, speciellt när det gäller rottisen att de ska vara "extra" svårhanterliga. Inget jag har upplevt av alla de rottweilers jag har träffat. Men jag ska spåna vidare.  

Var kommer din rottis ifrån?

Rafflan
2

#9 det där var väl ändå en löjlig kommentar? jag snackar inte om jakt instinkt utan om hormoner som ibland kan vara ett problem för hund och ägare, och ibland kan kastrering lösa det problemet.

#11 hanar är inte svårare i hantering eller träning än tikar, men vet att en del har problem med att hanarna har svårt att focusera med andra hundar runt sig, speciellt tikar kan vara väldigt intressanta.

[Teddies matte]
1

#12 Och risken finns att det blir ännu värre med problem gällande hormoner när man kastrerar. Så länge det är något som går att träna så är det det bästa, man får inte vara lat.

Rafflan
6

#13 jag tycker det är elakt, om hunden är stressad/har svårt att focusera pga att hormonerna är det fel att träna och träna och "tvinga" hunden att ignorerar sin instinkt när man kan kastrera och gör att hunden slipper bli stressad/orolig pga hormonerna, hunden kan slappna av och får lättare att focusera på mig.

Men det är väl bara jag som vill underlätta för min hund att göra det jag ber om :/

[Teddies matte]
2

#14 Visst, har hunden STORA problem bland tikar kan kastrering vara ett alternativ, men om den inte har så stora problem så finns det ingen anledning, långt ifrån alla hanar har problem med tikar. Det är heller absolut ingen garanti att en kastrering skulle hjälpa, många gånger ger det bara hemska biverkningar. En kastrering behöver inte göra att en hanhund tappar tikintresse, enbart förhindra valpar.

Dessutom, har man den inställningen innan man ens skaffat sig en hund, jamen då väljer man ju inte en hanhund, vill man inte ha hanhunden som den är så skaffar man en tik istället.

Rafflan
2

#15 om hunden bara är busig, drar i kopplet pga ouppfostrad osv så hjälper ju inte kastrering.

Vilken "inställning" pratar du om?
Inställningen att kastrera dem hundar som har problem med hormoner?

Jag har själv ALDRIG kastrerat mina hanhundar då deras hormoner aldrig vart problem, varken i träning eller vardan, dock har inte alla samma tur och då ska man inte påstå att dem är lata bara för dem fick en hane där hormonerna är ett problem…

[Teddies matte]
3

#16 "Får man dock en vass hane löser ofta kastrering "problemet", är man inställd på att kastrera innan man skaffat sig hunden så skaffar man inte en hanhund, då väljer man tik istället.

Som sagt har långt ifrån alla hanhundar stora problem med tikar, vanligt intresse är inget man behöver kastrera för, och som sagt är det ingen garanti för att tikintresset skulle försvinna.

Rafflan
0

#17 du får gärna citera vart jag skrev att det är bra att kastrera sin hanhund "bara för att" eller att många hanhundar behöver kastreras?

Jag skrev enbart att vid hormon problem kan kastreraring vara lösningen, inget om att det är nåt man bör göra "bara för att".

vallhund
1

#7 Avser du normala hanhundar eller översexuella hanar? Tycker du att översexuella hanar skall gå i avel?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[sobel]
0

Bör inte tråden gå tillbaka till ämnet? TS frågade om Rottweilers, hane eller tik och inte om kastrering.. 🤔

sophiac
0

#20 ja precis… Många rekommenderar ju att när man ska köpa sin första rottweiler ska man ABSOLUT köpa en tik. Har ju själv en hane nu.

Sugar Mist
2

#12 På vilket sätt var den löjlig? 🙂 Jag anser inte att man behöver kastrera en hane som är vass och intensiv i träning och tävling och som även kan visa uppmärksamhet till tikar. Jag har själv en vass, intensiv och väldigt "på" hane som blir mer intresserad av vår tik vid löp, men endast när hon höglöper. Bör jag kastrera honom och riskera biverkningar och även att han förlorar sitt driv?

-

[sobel]
2

#21 Tycker att det låter hur dumt som helst.. Både tik och hane är svåra på sitt sätt, ingen är svårare än den andre. Men självklart finns det nackdelar: Tikar kan bli riktigt uppkäftiga under löp, och hanar kan bli väldigt jobbiga när det är tikar runt om som löper.
Skulle inte säga att någon är mer svår lärd än den andre, utan de är svåra/enkla på helt olika sätt.   Förstår inte varför vissa säger att man absolut ska köpa en tik första gången..

sophiac
0

Nej jag undrar det med..? Det blir ju vad man gör det till och är man medveten om vad man ger sig in på är det inga problem tycker jag iallafall.

[sobel]
0

#24 Precis! 👍

Reise
0

Min erfarenhet är att tikarna är med "ON" dom är verkligen mer alerta och har go i sig. 

De hanar jag har träffat har varit lugna nallebjörnar. Men båda könen har ju sina svårigheter som andra redan skrivit. 

Hanar när de är löpande tikar runt omkring och tikar när de löper - när hormonerna spelar spratt. 

Jag har en blandras tik med rottweiler i (kanske inte hör sammanhanget till) men henne har jag inte haft problem med under löp - de är så olika också för tikar, för dom har så olika löp och olika sätt att reagera på en löpperiod.

sophiac
0

Okej! tack för ditt svar. :)

Ankilika
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

De hanar jag träffat har varit riktiga pajjaser allihopa. Mycket hopp och studs och bus. Inklusive min egen. Vill bara poängtera att dom FINNS :)

PMa om du vill veta var mina två pojkar var ifrån, dock gick tiken tom i sommar så hon har ingen kull planerad tyvärr

vallhund
0

Tillägg ang könsval. Rottisar tillhör en av de raser som ligger väldigt högt vad gäller förekomsten av pyo.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

sophiac
0

#28 Åh sicken störtskön grabb!😃

#29. Jag är medveten om det