Hundar iFokus

Hundar

Etikettjakt
Läst 1404 ggr
[_annaH]
0

Jakt

Jag vill så gärna gå till skogen nu som vi har precis bakom huset med hundarna. Men jag är rädd att jägarna är ute och jagar. Vet ni hur det fungerar med jakten? Asså pågår den nu och får dom skjuta i skog nära hus? 
Tror ni jag kan gå dit utan att behöva oroa mig för jägare?

Majken!
0

Kontakta jaktlaget som håller till i din närhet och fråga var de jagar.

Misarn
0

Har för mig dom jagar hjort/rådjur men om du ska ut i skogen så klä dig i färgstarka kläder - reflexväst etc. Till hunden finns det västar man kan köpa till :-)

felzena
0

Älgjakten har nyligen dragit igång, så kontakta jaktlaget i "ditt" område.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

russin
2

Jag går i skogen som vanligt även under jaktperioden då jag innerligt hoppas jägarna vet vad dom skjuter efter….🤔

Dock är det ju sällan jag går tidiga morgnar och det är väl oftast då det skjuts som mest. Det händer inte speciellt ofta att vi möter jägare, men dom gånger vi gör det har aldrig någon varit otrevlig och tyckt att vi stört utan hejjar glatt och kan stanna och prata lite🙂 Dom har heller aldrig gett någon varning om att vi ska hålla oss borta.

Förra hösten hade ett gäng jägare (helt okända) fika vid en åker när vi mötte dom en söndag förmiddag och jag slängde ur mig frågan om dom fick klövar över - japp sa dom, hur många vill du ha och jag fick hämta senare under dagen. Snälla och roliga killar/gubbar🙂

LillPom
0

Vi går också i skogen nu :) Hör av dig till jaktlaget och kolla vart de jagar isf.

Här var iaf så att den skogsdelen jag går i är så ''liten'' skog att de inte jagar där :P

Hiro
4

Jag tycker du inte ska vara orolig, ta på dig färg granna kläder och reflex - lika så med hunden.
Jägare får heller inte vara nära bostäder och skjuta då skottet kan gå fel och byta vinkel inne i det skjutna djuret och fortsätta flyga in i något.

Vizzla
2

Ja jakt pågår men det är lika självklart som att ha reflexer på vintern, gör dig bara synlig, ha en orange keps eller en reflexväst så kan du gå säkert. Ingen skjuter på nåt dom inte ser vad det är. Jägare får aldrig avlossa skott mot byar, städer, hus osv. Det kallas förbjuden skjutriktning. Men gör dig gärna synlig. 

Jägaren kollar omgivningen men om någon smyger ut på en myr och en älg står framför så är det ju väldigt svårt att se någon som är helt grönklädd t ex. Så ha synliga kläder så kan du röra dig säkert. 

Men d bästa är ju att höra med jaktlaget i ditt område var dom är just den dan. 

I vårat område så är vi på olika ställen olika dagar. Det innebär att det finns stora utrymmen för bärplockning osv där de inte riskerar att stöta på jägare. Jaktledaren har även god kontakt med ortsborna, och skriver upp på en tavla vid slakthuset var vi är.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Sugar Mist
0

Det pågår rådjursjakt i skogen där vi bor så de vart bara att dra på Opsis neonoranga selen i trädgården(Vi bor i skogen, som sagt), bra skott träning iaf d: Det behöver Opsen iaf, fick en 4a på sitt MH, men nu reagerade han inte ett piss^^

-

Vizzla
1

Ett tillägg: Jakt pågår egentligen året runt det är bara frågan om vilken viltart som jagas. Älgjakt pågår i norr fram till november men i söder in i januari/februari (beror på var du bor). Sen har du fågeljakt, vildsvinsjakt, jakt på mårdhund(får skjutas året runt) och småviltsjakt m.m…

Så jägare kan du stöta på när som helst men det är olika många och olika områden/miljöer beroende på vad som jagas…

Du behöver inte vara rädd men försiktig :)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf