Antiskäll metoder?
Hej på er :-)
Finns många olika metoder.. ja vet… men vad tycker ni fungerar och är bäst? 🙂
Det som fungerar absolut bäst är att till en början köpa hundar som inte är avlade för att larma sedan hundratals år tillbaka.
Det som fungerar bäst är att ta reda på varför hunden skäller och sedan behandla orsaken. Ras har ju också stor betydelse, liksom #1 skriver om. Vad är det för hund det gäller?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Vad som fungerar bäst är att man tränar hunden, inte tar till dåliga metoder och quick-fix. Man tar reda på orsaken till skällandet och börjar arbeta därifrån.
Tror att man ska börja med inställningen "pro-tystnad" snarare än "anti-skäll".
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Det som hjälpte mig i att få min hund att sluta skälla på kommando var citatet "För att få hunden tyst, måste du först lära den skälla". Så jag började att lära in skall, vilket inte tog särskilt lång tid. När jag sedan sa kommandot skall så började hunden skälla och sedan sa jag tyst vilket resulterade till att hunden hajande till och vart tyst sedan berömde jag. Fortsatte träning i korta pass några dagar och i varierande situationer. Den här träningen har funkat super bra för oss.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Min var en skällmaskin men det är fixat med träning genom att ignorera eller lämna rummet :) Suuper
Håller verkligen med #1 - Punkt 1 - köp inte en hund som sedan hundratals år tillbaka är avlad för att skälla.
Utöver det, känns det viktigt att tänka: VARFÖR skäller hunden? I vilka situationer? DÄREFTER kan man tänka: Kan man göra nåt åt det, och isåfall Vad.
Om hunden skäller onormalt mycket för sin ras (eller för sig själv) skulle jag först fundera på om hunden antingen är uttråkad och understimulerad, och i så fall aktivera den mer, eller stressad, och i så fall göra lugnande övningar. Vissa hundar tar också till skall för att få sin vilja fram (om hunden tigger, eller vill leka eller liknande) och då skulle jag ignorera hunden.
Eller så gör man som jag gjorde och det funka super! :P
Min valp skällde för att hon var uttråkad (när vi inte ville sysselsätta henna dygnet runt) och då måste man ignorera för att träna passivitet och ignorera för att hon skällde. Hon skällde för att vi tittade på henne för länge, hon skällde ja på allt och alla och på ingenting
jag tycker väl att lek skall (glad skall) är helt okej så länge det inte är hysteriskt hela tiden
Jag har phalene en larmhund… Jag försöker stimulera dem mycket! Träning, promenader och erbjuder dem att få sin mat genom aktiveringsleksaker (har matskål framme hela tiden) osv.. Så dem är sysselsatta eller sover! Sen skäller dem så klart om någon ringer på dörren eller så.. De ignorerar jag bara, så nu skäller dem bara om de är nån som brukar brusa upp dem som ringt på :)
#8 mycket sant!
Det är så roligt när folk bryr sig :)