Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2263 ggr
[Daniela1983]
0

Sluta med fästingmedlen

När ska ni ta av fästinghalsbanden och liknande, för den här säsongen? Vet inte när man själv ska ta av fästinghalsband på sin lille.

Belimas
0

Nu använder inte vi fästingmedel på våra men jag hade väntat tills det har varit i alla fall minst 1 frostnatt, då brukar merparten av alla fästingar dö eller försvinna ner i jorden =) d.v.s. om man bor i ett fästingtätt område annars kan man nog ta av det säg i slutet på september kanske eller så.

Swadika
0

haha jag har visst redan gjort det :P Efter bad förra veckan har det inte åkt på igen. Men ja fästingarna där väl inte förs efter första frosten har jag för mig. Min andra hund fick förra året sin sista fästing i slutet utav September eller något :) Du kan läsa på förpackningen hur länge fästinghalsbandet håller :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Daniela1983]
0

Det var visst för tidigt att ta av halsbandet, fick ta bort en fästing ikväll.

Karmatarerskanise
1

Vi tog inte av sådant fören det hade varit minusgrader flera nätter i rad.
De försvinner inte av lite frost. Sedan läste jag om de "nya" fästingarna som inte ens försvinner under vintern. Minns inte var.

[Camia7]
0

Läskigt brrr.. jag använder inga gifter på min hund jag har nu eller som jag har haft tidigare. Jag är inte i skogen heller så det lä ju vara lugnt, fästingar är väl inte på gräsmattan?

Karmatarerskanise
1

Jodå, dom finns överallt. Men mest i skog och högt gräs. Men även i stadsmiljö kan man få fästingar. Gräsmattor och buskar tex. Testa ta ett vity sänglakan och dra över gräsmattan och kolla sedan om du lyckats få med någon fästing.

[Iyen]
1

#6 Haha har läst det tipset innan. Men fick helt plötsligt en inre syn för mig hur massvis med män, kvinnor och barn i olika åldrar kommer ut ur portarna och släpar sina lakan i storgöteborg. Hahaha

Caf_Roy
0

Har för mig att de är aktiva så länge det är varmare än -5 grader. Sen är frågan hur aktiva, men vi tar inte av halsbandet förrän det har varit kallare än -5 flera nätter i rad.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

felzena
0

Varje gång man läser sånna här trådar gläds man åt att man bor långt upp i de kalla Norrland där fästningarna inte trivs. Men håller med inläggen ovanför, skulle inte ta av fästinghalsbandet förrän det varit minusgrader ute.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Camia7]
0

jag tror inte att min valp har haft någon eller har någon, men hon har så tjock päls, men brukar dom sitta i armhålorna och i ljumsken ?:)

Karmatarerskanise
0

#10 Dom kan sätta sig överallt. Men många gånger hittar man dom där det är lite tunnare hud.

Men jag har plockat fästingar över allt på hundar.

[Camia7]
0

Okej:) syns dom bra eller är det förstoringsglas som gäller? min tik är sobel med vita tecken så det borde kanske inte vara så svårt att se?

Karmatarerskanise
0

#12 När dom inte satt sig ännu kan dom vara svåra att se, så det gäller att gå igenom noga. Förstoringsglas ska inte behövas.

Det viktiga är att man kolla igenom dagligen och tar bort dom så fort man ser dom. Då minskar risken för att sjukdomar ska hinna smitta.

Var någon medlem som lär en fästing sitta kvar för att den "var för liten att ta bort". Dom är aldrig för små att ta bort.

Adalissa
0

Vi använder Frontline till vår hund och igår fick hon en, och jag hoppas att det skall vara det sista för den här säsongen. Den räcker ju i fyra veckor så då är vi inne i början av oktober. Nu bor vi i Västerbotten så det brukar bli kallt här tidigare än längre söderut men jag säger som de andra - jag väntar tills det har varit några nätter med minus.

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla