Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1340 ggr
Birkis
0

Hund inköp

Hej!

Jag ska väja gymnasium om ungefär ett år.Jag funderar att gå på Forshaga akademin(så gott som säker för tillfället).På hemsidan står det att man gärna ska ta med en hund!Vi har två engelsk springer spaniels så jag är van med hund.

1. Vad är en bra hund?

2. Vad ska jag tänka på mest innan jag köper hund?

3. Jag kommer behöva köpa den i början av nästa sommar lov så hur lär man upp en valp bäst?Birka och Humlan(våra nu varande hundar)är för tillfället 7 år så de kan nog hjälpa mig att uppfostra.

4. kan det vara en idé att bli fodervärd istället?

5. Har du gått på Forshaga akademin? Var skolan bra?

Jag kommer att precis att fyllt 15 vid inköpet+att jag vill ha en tik.

// Birkis

[Teddies matte]
6

Varför köpa hund, kan du inte ta med någon av dem ni redan har?

Tänk på att du inte kan ta med en liten valp, de måste vara en viss ålder innan de får vara med på skolan.

En bra hund beror ju på vad du anser är en bra hund, det kan ingen annan än du svara på.

Tänk på att skaffa en ras som har möjlighet att passa in i sådana sammanhang som du skall ha med den på, var noggrann med uppfödaren och avelsdjuren, släkten m.m.

Inte alla uppfödare som överlåter en hund på foder till vem som helst, ofta enbart till sådana de känner sen tidigare och litar mycket på.

Wezza
3

Om du ska ha med dig hunden till skolan måste den vara minst 12 månader.

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Praefatio
0

Vill du ha en egen hund att ta med till skolan, så kan du titta på stabila, vuxna omplaceringar. Då har du en bra grund att stå på och vet att hunden lämpar sig på en skola. Kan vittna om att det går alldeles utmärkt att forma om en vuxen hund, lika bra som att forma en valp.

Sugar Mist
0

Om du väljer foderhund och den är tik kommer den åka bort några månader under din gymnasietid. En bra hund är vad _du_ tycker en bra hund är. En bra hund för dig är kanske en som grna hälsar på alla, kan ta slappdagar flera dagar i veckan och är lugn som en filbunke, medan en bra hund för mig är en hund som inte är intresserad av andra människor än mig och min familj, en som vill och kräver att arbeta varje dag, hels veckanoch är väldigt intensiv. Du ser, det är en skillnad på vad olika personer tycker. Det du ska tänka på mest är att föräldrarna har god hälsostatus, att uppfödaren inte missköter sina djur, att uppfödaren och du klickar, att hunden inte har några fel och attmframför allt du är redo för att ta på dig ansvaret för allt vad en valp och hund betyder. Valpen får inte vara hemma ensam innan den blir 4-6 månader, och du kommer nog behöva dagmatte för din hund när du är i skolan. Dagmatte underlättar ansvaret lite under dagen, men det är dyrt att ha dagmatte. Det medför extra kostnader mellan 1-2000:-/mån. om inte en av dina föräldrar är hemma. Hunden ska ha bra foder, och det är inte billigt heller, den ska ut så kfta som en gång i timmen och utöver det efter mat, lek och sömn. Om ni får en vild valp kommer ni få många söndertuggade saker. Valpar kan oftast inte hålla sig och det blir mycket tork av kiss och bajs, ibland spya. Du ska även lära den hyfs, så som att inte dra, kunna vara ensam hemma utan problem, inte skälla på andra hundar/djur/människor och den ska kunna lyssna på just dig. Att ha hund är ett stort ansvar i din dåvarande ålder, jag vet det för jag skaffade min första egna hund(dock omplacering) i maj, då 14 år, nu 15. Du bör tänka igenom valet av hund mycket noga, du vill inte stå med en hund som saknar egenskaper du vill ha och som inte fyller dina krav, eller helt enkelt är /för/ mycket för dig.

-

Birkis
0

#1 Humlan och Birka bilr ganska olyckliga när de är ifrån varandra även om det bara är ca 30-60min!+ Att de kommer vara 9-10 år då så mamma vill inte att de ska iväg vid den åldern!

Jag ska ta över en stor del av hundskötandet med Birka och Humlan bl.a. jag följer med på alla morgon och kvälls promenader,ger dem mat morgon och kväll+att måndags eftermiddagarna ska jag träna spår och rallylydnad med dem,och lite mindre de andra dagarna.Mamma kommer ta hand om deras lunch och promenad mitt på dagen!

Vi är foder värd åt Humlan.Henne fick vi genom Birkas upp födare så vi tänkte att vi skulle höra med henne om fodervärdshundar!

Jag vet också att de måste vara minst 1 år för att komma in med mig på gymnasium så därför blir det till nästa sommar lov(då kommer "valpen"att vara ca1 1/2 år).

// Birkis